Wiadomo już, że Polacy są nieco konserwatywni pod względem mody. Jednak ponad 60% osób jest zdania, że chce mieć swój indywidualny styl, dlatego coraz częściej gustuje w markach lokalnych lub niszowych. Natomiast 74% badanych zgadza się że ubiór jest sposobem na wyrażanie siebie.
Technologia w służbie mody
Zakupy online rosną w siłę. Na platformie Allegro i w sklepach internetowych kupuje prawie tyle samo osób, co w galeriach handlowych (kolejno: 34%, 37% i 38%).
Nasza oferta faktycznie cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Mamy duży udział w rynku e-commerce w kategorii modowej (46% w skali kraju) i oczywiście ogromny ruch na całej platformie zakupowej. Współpracujemy z profesjonalnymi sprzedającymi oraz ze znanymi markami polskimi i międzynarodowymi – podsumowuje Celestyna Zachariasz, manager kategorii Moda i Uroda Allegro.
Jeśli chodzi o miejsce przeglądania ofert z kategorii modowej, laptop przerósł już blisko dwukrotnie sklepy stacjonarne (66% vs. 37%), natomiast smartfon prawie je doścignął (32%). Ponad 80% osób korzystających z urządzeń mobilnych (smartfon lub tablet) używa ich do czynności okołozakupowych. Dla Polaków liczą się również treści zawarte na kanałach elektronicznych, w tym inspiracje i porady modowe na platformie Allegro, które oddziałują na gust już co piątego Polaka. Inspiracje najczęściej służą osobom młodym – w wieku 19-24 i 25-34 lata, mieszkańcom największych i mniejszych miast. Media społecznościowe inspirują 37% Polaków: profile znajomych (23%), profile społecznościowe magazynów modowych (15%), profile polskich i zagranicznych projektantów (11% i 10%) oraz profile blogerów i vlogerów modowych (10%). Co ciekawe, technologia wkradła się też bezpośrednio do codziennych stylizacji. Wśród dodatków noszonych najchętniej, pierwsze miejsce zajął smartfon.
O raporcie „Polska Strojna. Zainteresowanie Modą i Zakupy Modowe Polaków 2015” to raport przygotowany przez Mobile Institute na zlecenie Allegro. Celem badania było: poznanie, jak Polacy postrzegają modę, czy jest to dla nich ważny temat, jak oceniają w kontekście mody siebie i swój styl oraz jak kupują, zwłaszcza w Internecie. Przebadane zostały dwie grupy: 1561 osób w wieku 15 i więcej lat korzystających z Internetu oraz 1840 osób korzystających z Allegro. Przeprowadzono ponadto wywiady pogłębione z konsumentami. Uzupełnieniem raportu są wypowiedzi ekspertów rynku mody: Joanny Przetakiewicz, Antoniny Sameckiej, Małgorzaty Olszewskiej, Ani Kruk, Lidii Przybylskiej, Basi Czyżewskiej, Katarzyny Gerlach.
Pełny raport i infografika jest dostępna pod adresem: magazyn.allegro.pl