Bogata i kolorowa historia Pantone sięga 1963 roku i od tamtego czasu firma wyrobiła sobie markę, która stworzyła standardowy język komunikacji oparty na palecie kolorystycznej. Firma rozszerzyła swoją działalność na różne gałęzie przemysłu, udowadniając że kolor może stać się marką.
W czwartek Pantone ogłosił kolor 2017 roku, który określi nadchodzące trendy na najbliższe 12 miesięcy. Barwę nazwano Greenery bądź zamiennie Pantone 15-0343, żółto-zielony odcień przywodzi na myśl wiosnę i odmłodzenie. Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczy Pantone powiedział, że wybrano ten kolor, ponieważ żyjemy w stresującym świecie, a ta barwa może być nadzieją i impulsem regeneracjnym na przyszły rok.
Pantone budując swoją markę od niemalże 60 lat zaskarbił sobie uznanie nie tylko konsumentów, ale i opinii publicznej z wielu branż za czym przemawia pojawianie się w nagłówkach takich pism jak “Times”, “Vogue” czy “The Washington Post”. Marka skrupulatnie buduje swoją pozycję na rynku współpracując m.in. z Sephorą czy Airbnb. Im bardziej społeczeństwo jest zanurzone w swoich współczesnych realiach, tym bardziej odczuwa pragnienie, aby zanurzyć się w pięknie i tym pięknem się otaczać. Zieleń jest wszechobecną barwą na całym świecie, więc Pantone idealnie wpisał się w obecne potrzeby konsumentów.
Niezwykłym zjawiskiem i zarazem sprytnym posunięciem jest fakt, że ogłoszenie koloru roku stało się wpływową kampanią, do której dołączają się firmy i marki z różnych branż promując dany kolor przez cały rok, a co za tym idzie – promując Pantone. Kolor napędza gospodarkę i w 65% napędza decyzje o zakupie danego produktu. Kampania reklamowa jakiegokolwiek produktu w kolorze Pantone 15-0343 będzie tym samym swoistą reklamą firmy. Wybranie koloru roku nie jest jednak takie proste jak się wydaje. Specjaliści nie siadają rano przy kawie losując kolor, który w danym roku będzie modny. Podróżują natomiast po świecie zaglądając na targi, pokazy mody, wystawy czy popularne miejsca turystyczne i szukają inspiracji i kolorowych motywów. Kolor wybrany przez Pantone to nie tylko modna barwa pojawiająca się na sukienkach na wszystkich wybiegach, to kolor wpływający na styl życia. W zeszłym roku ukazały się dwa bentleye w barwach Rose Quartz oraz Serenity, zaś Airbnb ogłosił partnerstwo z Pantone polegający na wynajmie przestrzeni o zielonym odcieniu. Pantone nawiązuje współprace z różnymi firmami łącząc ze sobą różne usługi, w tym doradztwo w zakresie wpływu koloru na wybory konsumenckie.
Pantone stworzył innowacyjną markę, która rozszerzyła znaczenie kolorów we współczesnym świecie. Firma bada wpływ barw na procesy myślowe człowieka, emocje i reakcje, pomagając przy tym lepiej zrozumieć i efektywniej wykorzystywać kolor np. w kontakcie sprzedawca–konsument. Pantone jest przykładem niezwykłej transformacji firmy systemów identyfikujących kolory w innowacyjną markę komunikacji dzięki kolorom sprawiając, że sam kolor stał się swoistą marką. Pantone – Make It Brilliant.
Autor: Monika Szabelska