Zamknij oczy i wyobraź sobie logo marki Apple. Pomyśl o Nike. A teraz może o Target? Założymy się, że w zaledwie sekundę lub nawet mniej w Twojej głowie pojawiły się właśnie obrazki związane z tymi markami. Są tak rozpoznawalne, że zapadły nam w pamięć. Jak widać logo to coś więcej niż tylko zwykły obrazek. To symbol, który stanowi wizerunek każdej firmy: jest nośnikiem najważniejszych wrażeń, nieodzowną częścią jej wizualnej reprezentacji i wizytówką często kreującej kierunek postrzegania danej marki.
Dobre logo może zwiększyć nie tylko zasięg firmy, ale również pobudzić i pogłębić uznanie w świadomości potencjalnych konsumentów. Żeby jednak osiągnąć sukces, należy wiedzieć jak je wykorzystać i przede wszystkim zaprojektować. Jak w dobie wielu innowacyjnych i kreatywnych pomysłów możemy sprostać wyzwaniu bycia innym i stworzyć coś oryginalnego, wyróżniając się tym samym w morzu wielu ciekawych firm? Nawet jeśli posiadacie już logo, warto je czasami zmienić jak to ostatnio zrobiła marka Calvin Klein. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Wam stworzyć logo odpowiadające potrzebom Waszej marki.
Określ swoją grupę docelową
Logo musi trafiać do konkretnej grupy, a najbardziej skuteczne będzie określenie charakterystyki grupy potencjalnych klientów i odbiorców. Red Bull idealnie trafił swoją identyfikacją wizualną odzwierciedlającą moc i ducha rywalizacji do grupy docelowej składającej się głównie z młodych pasjonatów sportu i przygód.
Bądź unikatowy
Stworzenie czegoś naprawdę wyjątkowego jest nie lada wyzwaniem. Oczywiste rozwiązania schowaj do szuflady. Spraw, aby Twoje logo zapadało w pamięć. Warto również sprawdzić czy projekt nie narusza praw autorskich i rzeczywiście można go nazwać unikatowym. Ważną kwestią jest również zastrzeżenie swojego znaku towarowego. Ceny są różne, zaczynając od sposobu składania wniosku, po klasy, do jakich chce się zgłosić projekt. Lekką ręką przedsiębiorcy płacą ponad tysiąc złoty. Warto jednak się zabezpieczyć.
>>> Przeczytaj również: Anatomia okładki – co sprawia, że magazyn się sprzedaje?
Stwórz ponadczasowy wzór
Postaraj się wykreować własny kierunek, pamiętając przy tym, że logo ma odzwierciedlać wartości wyznawane przez firmę. Nie kieruj się modnymi czcionkami czy kształtami, ponieważ każdy trend kiedyś przeminie. Zamiast podążać za innymi bądź trendsettrem. Spraw, żeby Twoje logo było jak wino.
Prostota jest w cenie
Firmy wymyślają coraz to bardziej wymyślne logo, aby wyróżnić się z tłumu wielu innych kolorowych projektów. Często skutek jest odwrotny, a dlaczego? Ponieważ prostota sprzedaje się z jednego powodu: coś prostego łatwo zapada w pamięć. Skup się na jednej, jasnej wiadomości.
Spójność przede wszystkim
Mając na uwadze fakt, że logo powinno odzwierciedlać Twoją markę należy nawiązać do jej wartości. Dobrym przykładem jest logo Apple, czyli jabłko, które symbolizuje wiedzę idealnie wpisuje się działalność firmy.
Wykorzystaj przewagę, którą dają kształty i odpowiednie czcionki
Terminy takie jak psychologia, podświadomość czy przekaz podprogowy mogą wydawać się niedorzeczne przy tworzeniu logo, jednak warto zwrócić na to uwagę. Okrągłe kształty kojarzą się z jednością, kwadrat odzwierciedla profesjonalizm, bezpieczeństwo i równowagę zaś trójkąt stabilność, męskość oraz potęgę. Czcionki są równie ważne wywołując u odbiorców odpowiednie emocje. Logo Disneya jest idealnym przykładem znakomitego wykorzystania odpowiedniej czcionki, która jest kreatywna i zabawna. Dzięki temu firma kojarzy się ze szczęściem i magią dziecięcej wyobraźni.
Użyj koloru
Po raz kolejny zwracamy uwagę na wywołanie odpowiednich emocji i przekazanie informacji o cechach marki. Każdy kolor wywołuje w odbiorcach różne emocje. Warto to wykorzystać. Róż w logo Victoria’s Secret symbolizuje kobiecość i miłość, zaś zielone logo Animal Planet jest odzwierciedleniem natury i etyki.
Możecie stwierdzić, że powyższe rady są oczywistymi prawdami, jednak przyglądając się im bliżej zobaczycie, że niełatwo je spełnić. Nie bójcie się zaryzykować, ponieważ jeśli chcecie osiągnąć sukces i stworzyć coś kreatywnego musicie porzucić obawy przed pomyłką. Jeśli jednak wolicie powierzyć stworzenie loga profesjonaliście, możecie zapoznać się z ofertami wielu podmiotów, które się tym zajmują. Szukając odpowiedniej firmy, proponujemy zajrzeć TUTAJ.
Autor: Urszula Wiszowata i Monika Szabelska