noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Off-White pozywa dziecięcą markę odzieżową?

REKLAMA
noSlotData

Nowy dzień, nowa afera chciałoby się rzec. Dopiero co informowaliśmy o sprawie z rodzimego podwórka czyli Pica Pica kontra Picky Pica W.Kruka, dziś sprawa zza oceanu. Marka Off-White pozywa… dziecięcą markę odzieżową.

Szafa młodego hip-hopowca

A dokładniej Brooklyn Lighthouse, firmę oferującą ubranka dla fanów hiphopowej stylówki, którzy nie przekroczyli dziesiątego roku życia. Dzięki mocno sprofilowanej ofercie marka zyskała dużą popularność wśród młodszej klienteli. Spodnie z obniżonym stanem, bluzy z kapturem, t-shirty opatrzone sloganami– jednym słowem wszystko, czego nie może zabraknąć w szafie aspirującego od najmłodszych lat rapera.

https://www.instagram.com/p/BnNO4n0hnHy/?utm_source=ig_web_copy_link

O krok za daleko…

Przeglądając ofertę Brooklyn Lighthouse, nawet niewprawione oko szybko zauważy, że coś tu się nie zgadza. To samo odczucie towarzyszyło pracownikom Off-White, którzy dokonali zakupu produktów z metką Brooklyn Lighthouse w sierpniu. Jak się okazało „inspiracja” to w tym przypadku niewystarczające określenie. Niektóre z oferowanych przez Brooklyn Lighthouse ubrań opatrzone są napisem „Off-White” umieszczonym na żółtym tle – dokładnie tak jak w przypadku oryginalnych ubrań projektowanych przez Virgila Abloha i jego team.

źródło: thefashionlaw.com

Inne wykorzystują charakterystyczne dla marki, zarejestrowane na jej rzecz znaki towarowe – naprzemienne, ukośne czarno-białe linie i przecinające się dwustronne strzały. Jak podkreślił pełnomocnik Off-White, Brooklyn Lighthouse nigdy nie otrzymał zgody na korzystanie ze znaków towarowych zarejestrowanych na rzecz marki. Umieszczając zarejestrowane znaki na oferowanych produktach, bez zgody uprawnionego i oferując tak opatrzone towary do sprzedaży Brooklyn Lighthouse naruszył więc prawa Off-White.

https://www.instagram.com/p/BltSl2jBU0E/?utm_source=ig_web_copy_link

Jak argumentował w złożonym pozwie (fragmenty opublikowane na portalu „Fashionista.com”) pełnomocnik Off-White:

Produkty Brooklyn Lighthouse są prawie nie do odróżnienia od produktów Off-White, z niewielkimi zmianami, których nie rozpoznałby zwykły konsument.

Nie tylko Off-White

Jak się okazało, a co opisał pełnomocnik Off-White w pozwie złożonym we wtorek w nowojorskim sądzie, marka Virgila Abloha nie jest jedynym źródłem „inspiracji” dla Brooklyn Lighthouse. W internetowej ofercie marki znalazły się także ubrania – pełnomocnik nazywa je wprost „podróbkami” – opatrzone znakami Supreme, Champion, Gucci oraz wielu innych marek.

https://www.instagram.com/p/BlvOBhxhKEK/?utm_source=ig_web_copy_link

https://www.instagram.com/p/BkY2V2hnXLe/?utm_source=ig_web_copy_link

Spór sądowy czy ugoda

Wygląda na to, że w przeciwieństwie do wielu podobnych spraw, ta może nie zakończyć się tak szybko. Przed złożeniem pozwu Off-White dało Brooklyn Lighthouse szansę na rehabilitację i polubowne rozstrzygnięcie sprawy. Z treści pozwu wynika jednak, że mimo wymiany korespondencji, dziecięca marka nie zastosowała się do żądań Off-White. Marka stara się o zadośćuczynienie, odszkodowanie za nieodwracalną szkodę, którą poniosła i będzie ponosiła oraz przyznania wszystkich zysków uzyskanych przez Brooklyn Lighthouse w wyniku prowadzonych przez nią działań, powiększonych o uznaniowe odszkodowanie potrójnej wysokości i/lub ustawowe odszkodowanie w wysokości do 2 000 000 dolarów za każdy podrobiony znak towarowy za każdy rodzaj sprzedanych, oferowanych do sprzedaży lub rozprowadzanych towarów oraz zwrotu kosztów obsługi prawnej.

Do tej pory przedstawiciele Brooklyn Lighthouse nie zajęli publicznie stanowiska w sprawie.

https://www.instagram.com/p/Bowqj4UhnXd/?utm_source=ig_web_copy_link

Po drugiej stronie barykady

Z jednej strony sprawa wydaje się oczywista. Z drugiej warto przypomnieć, że i przeciwko Off-White toczy się postępowanie o … naruszenie znaku towarowego. Zresztą, jednego z tych, które są podstawą pozwu przeciwko Brooklyn Lighthouse.

W tym przypadku powodem jest norweska firma odzieży sportowej Helly Hansen, która zarzuca Off-White naruszenie znaku towarowego oraz dopuszczenie się czynów nieuczciwej konkurencji. Chodzi o rejestrację i używanie przez Off-White znaku obrazującego naprzemienne, ukośne, czarno-białe linie. Według Helly Hansen znak ten jest łudząco podobny do logo HH, a jego używanie przez markę Abloha ma na celu stworzenie fałszywej sugestii istnienia powiązania między Off-White i Helly Hansen, podczas gdy takie związki nie istnieją. Norweska firma domaga się m.in. unieważnienia znaków Off-White. Czy tak rzeczywiście się stanie? Nie milkną głosy, że cała sprawa jest trochę „naciągana”. Off-White używa wspomnianego znaku nieprzerwanie od 2013 roku, jednak Helly Hansen złożyła pozew dopiero teraz. Firmy nie komentują sporu, trudno więc ocenić jego finał.

Ugoda czy wyrok?

Ugoda w przypadku sporu z norweską marką Helly Hansen wydaje się być jednak realnym i możliwym do osiągnięcia zakończeniem. W sprawie Brooklyn Lighthouse jest wręcz przeciwnie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że do sporu mogą przyłączyć się inne poszkodowane brandy. Bez względu na zakończenie – przed sądem czy poza nim, marka Brooklyn Lighthouse nie ma co liczyć na kontynuację działalności w dotychczasowej formie. Co do tego nie mam żadnych wątpliwości.

>>> Przeczytaj również: Random Identities. Wysoka moda w cenie sieciówki?

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES