We wnętrzach Hali Forum nad Wisłą studenci ASP w Krakowie zaprezentowali swoje prace w formie pokazu mody. Korzystając z rozmaitych inspiracji, młodzi projektanci pokazali 11 kolekcji dyplomowych i prawie 100 sylwetek. Niektóre pomysły były naprawdę zaskakujące.
Pokaz prac studentów ASP w Krakowie
Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie corocznie przygotowuje wystawę prac swoich studentek i studentów. W tym roku prezentację w formie pokazu mody przygotowała Pracownia Projektowania Tkaniny i Ubioru. Wiadomo, że szczególne znaczenie dla tej pracowni ma praca z tkaniną, ponieważ to ona gra pierwsze skrzypce zarówno w projektowaniu ubioru, jak i mebli czy wnętrz. Z tego powodu w kolekcjach studentów można było zauważyć efekty doświadczeń na materiałach, które zmieniały ich właściwości użytkowe i estetyczne.
Dla profesorów tej uczelni ważna jest także ekologia, dlatego też dużą wagę przywiązują do projektowania zgodnie ze zrównoważonym rozwojem. Równocześnie starają się przekazać swoim studentom wiedzę z zakresu zastosowania nowych technologii we
włókiennictwie oraz z obszaru technologii cyfrowych. W Pracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru powstała nawet specjalna aplikacja do realizowania projektów w Virtual Reality. Dzięki niej jedna ze studentek, Zuzanna Gienter, stworzyła pierwszą kolekcję VR na Wydziale Architektury Wnętrz krakowskiej ASP.
Zobacz także: Rośnie popyt na towary luksusowe mimo wojny i inflacji. “Ludzie chcą znów żyć normalnie”
Inspiracje do stworzenia kolekcji
Studenci poprzez swoje projekty pokazali m.in. fascynację japońską kulturą, afrykańskim kontynentem, architekturą czy naturą. Oprócz Zuzanny Gienter swoje pomysły zaprezentowali Monika Kowalska (jej kolekcja “Frame” inspirowana była konstrukcją architektoniczną w odniesieniu do człowieka i układu kostnego), Sylwia Kliszcz (“Kokeshi” skupiała się na japońskich inspiracjach w geometrycznych formach), Zuzanna Włodarz (punktem wyjścia do kolekcji “Bosozoku” były subkultury japońskich gangów motocyklowych), Daria Plastinina (“Tropem łuku i strzał”, czyli propozycja ubiorów dla osób uprawiających strzelectwo w terenie), Bartłomiej Ziemba (proste, surowe płaszcze o militarnym charakterze składały się na kolekcję “Graffiti”), Oswald Korczyński (w “Ornare” detal architektoniczny stał się punktem wyjścia do budowy formy ubioru), a także Anna Kaniewska (“Lichnes” to inspiracja porostami sfotografowanymi w Południowej Anglii).
Następnie zaprezentowano dyplomy z lat 2020-2022. Wówczas swoje projekty pokazały Urszula Dyczko (stworzyła kolekcję akcesoriów), Karyna Milchina (fascynacja kulturą i naturą kontynentu afrykańskiego złożyła się na “Echo Afryki”), Aleksandra Boczar (“Leniwa moda” koncentrowała się na lnie i jego właściwościach użytkowych), a także Malwina Nowak, która skupiła się na jednym z ważniejszych obecnie społecznych problemów związanych z identyfikacją płci.
Unikatowe działania studentów i wykładowców krakowskiej ASP mogły zostać realizowane dzięki Projektowi POWER dofinansowanemu przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pt. “Projektowanie przyszłości” – program rozwoju Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na lata 2018 – 2022.
Przeczytaj również: Raport GFA: jak mają się zmieniać marki modowe?