Promocje i obniżki cen przyciągają uwagę niemal połowy konsumentów dokonujących zakupów online – wynika z raportu “Optymizm tylko tam, gdzie niska cena – postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów” opublikowanego przez Strategy& w Polsce. Kolejne kryteria to kwestie zdrowotne i klimatyczne.
Przeczytaj również: Grupa H&M podsumowała pierwsze półrocze 2024 roku obrotowego. „Podnosimy nasze ambicje, aby wzmocnić markę”
Decyzje zakupowe Polaków. Co ma na nie wpływ?
Dokonując wyboru zakupowego, konsument w pierwszej kolejności kieruje się aspektem finansowym (47 proc.), następnie zdrowotnym (44 proc.), a na końcu kwestiami klimatycznymi (25 proc.). Z raportu Strategy& (część sieci firmy doradczej PwC) wynika, że Polacy spodziewają się wzrostu wydatków konsumenckich w każdej kategorii handlu detalicznego.
Polscy konsumenci płynnie poruszają się pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży na każdym etapie ścieżki zakupowej. Chętnie wykorzystują sztuczną inteligencję do rekomendowania produktów, jednak nie ufają jej na tyle, aby powierzać jej ważniejsze zadania. Większość konsumentów obawia się o swoją prywatność i bezpieczeństwo danych, co jest najsilniejszym czynnikiem powodującym nieufność do rozwiązań technologicznych.
Zakupy w sklepach stacjonarnych są w dalszym ciągu najpopularniejszym kanałem sprzedaży, coraz większą popularnością cieszą się kanały internetowe. – Początek 2024 roku przyniósł zmianę warunków ekonomicznych – rejestrujemy najniższe od 3 lat poziomy inflacji, które jakkolwiek obecne w liczbach, niekoniecznie muszą być natychmiast dostrzegane przez konsumentów. Polacy niezmiennie są wrażliwi cenowo, ale obecnie ze względu na spodziewane podwyżki inflacyjne, szukają okazji promocyjnych i często przedkładają aspekt finansowy ponad aspekty zdrowotne – powiedział Mieczysław Gonta, partner PwC Polska, lider zespołu ds. handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych w PwC CEE i w PwC Polska.
Czym najłatwiej przyciągnąć konsumenta w Polsce?
Z badania PWC wynika, że polski konsument jest bardzo wrażliwy na cenę. Najlepszym sposobem na zdobycie klienta są niższe ceny i oferty promocyjne. Sklepy stacjonarne w Polsce są stosunkowo zaawansowane technologicznie, a Polska jest wśród liderów na rynku płatności bezgotówkowych. Media społecznościowe to najskuteczniejszy kanał dotarcia do klientów, szczególnie za pomocą reklam spersonalizowanych.
Przeczytaj również: Zwolnienia grupowe nie odbiły się na poziomie bezrobocia. Znamy dane za maj 2024
Pomimo szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji, część konsumentów nadal sceptycznie podchodzi do interakcji z AI. Potencjalne przyczyny tego sceptycyzmu obejmują obawy dotyczące prywatności i braku zaufania do sztucznej inteligencji. Szczególnie w zakresie możliwości znalezienia optymalnych rozwiązań i pełnego zrozumienia potrzeb osobistych konsumenta. – Tegoroczna edycja badania jest szczególnie ważna. Na przestrzeni ostatniego roku działo się bardzo wiele. Zarówno w sferze zmian preferencji konsumentów: powrotów konsumentów do nawyków sprzed pandemii, jak również sprawdzaniu nowych rozwiązań. Narzędzi nierzadko podpartych sztuczną inteligencją, których zastosowanie w biznesie i życiu prywatnym budziły jednocześnie ciekawość, nadzieje. Również obawy – powiedział Robert Żygowski, wicedyrektor Strategy& w Polsce.
Polskich konsumentów do zakupów w internecie przyciągają promocje. Dla konsumentów z regionu CEE najważniejsza jest wygoda, a promocje plasują się na trzecim miejscu. 37 proc. konsumentów z regionu CEE podkreśla potrzebę dostępu do zweryfikowanych opinii o produktach. To wskazuje na ich ostrożne podejście do kanałów zakupów online i mniejsze zaufanie w porównaniu do innych metod zakupowych. Kwestie ekologiczne zostały sklasyfikowane jako najmniej priorytetowe zarówno w Polsce, jak i w całym regionie CEE. To odzwierciedla niską pozycję tych zagadnień w hierarchii wartości.
PAP, zdjęcie główne: Pexels