Co inspiruje polskich projektantów?

Maciej Zień oraz duet Paprocki&Brzozowski zostali przepytani na modowe tematy przez dziennikarzy portalu Onet.pl. Dyskusje skupiły się wokół niedawnej śmierci Karla Lagerfelda, ale i nie tylko. Co zdradzili na temat ostatnich trendów, inspiracji i swoich najnowszych kolekcji?

Maciej Zień: Moda to nie tylko rozmowa o pięknie, ale i o tym, co ludziom w duszy gra

Wywiad z projektantem Maciejem Zieniem przeprowadził Piotr Kędzierski. W trakcie wspólnej przejażdżki ulicami Warszawy rozmawiali na temat Karla Lagerfelda, ostatnich kolekcji projektanta i źródeł jego inspiracji. Co interesującego ujawnił Maciej Zień?

O twórczości Karla Lagerfelda: To była ikoniczna postać w świecie mody. Karl był człowiekiem renesansu naszych czasów. Miałem okazję kiedyś go poznać, przedstawić się. Pewnie mnie nie zapamiętał, ale było to dla mnie wielkie wydarzenie, zrobił na mnie ogromne wrażenie. 

O stylu Karla Lagerfelda: Bycie kreatorem, nie dotyczy tylko kreacji samej mody. Karl Lagerfeld wykreował również siebie. Był osobą bardzo konsekwentną w wizerunku – zarówno tworząc marki (Karl Lagerfeld, Chanel, Fendi), konsekwentnie podszedł również do siebie. Jest to także pewna wygoda będąc projektantem. Zajmując się modą, uspokojenie własnej osoby i znalezienie pewnego klucza daje nam pewien azymut. Wielu projektantów obecnie tak postępuje – gdy mamy taką ilość rzeczy wokół siebie, stawiamy na prostotę. 

O trendach: Trendy wynikają z obserwacji tego, co dzieje się na świecie. Moda to nie tylko rozmowa o pięknie, ale i o tym, co ludziom w duszy gra. Pojawia się tu również pewna cykliczność kolorów. Gdy się jest w modzie od wielu lat, trendy zaczyna się naturalnie wyczuwać. 

O nowej kolekcji inspirowanej The Beatles: Pewnego dnia usłyszałem radiową audycję o zespole The Beatles. Pomyślałem: „to jest to”. Stwierdziłem, że dawno nikt nie cytował ich twórczości, więc będzie to na pewno oryginalne, a styl ten jest charakterystyczny na tyle, że będzie łatwo nawiązać do niego i wpleść w moją kolekcję. Wielu dziewczynom ten motyw przewodni przypadł do gustu, bo jest to fajne nawiązanie do stylu lat 60. i 70. – połączenie garniturów, kolorów i stylu hippie. 

O inspiracjach do nowej kolekcji: Aktualnie przygotowuję się do kolekcji jesień-zima 2019, która zainspirowana jest Łazienkami Królewskimi. Osobiście kocham to miejsce. Ma ono również znaczenie sentymentalne: mój pierwszy autorski pokaz w Warszawie zorganizowany był właśnie w Pałacu na Wyspie w Łazienkach, dlatego właśnie postanowiłem tą kolekcją zatoczyć pewien krąg. 

Co jeszcze Maciej Zień zdradził o współpracy z zespołem Sorry Boys, tworzeniu oskarowych kreacji, i co inspiruje go w stylu Tildy Swinton i Cate Blanchett? Sprawdźcie w poniższym wywiadzie.

>>> Zobacz również: „Żaden szanujący się projektant nie powinien robić takich rzeczy”- Pavluchenko o projekcie Roberta Czerwika

Marcin Paprocki i Mariusz Brzozowski: Karl Lagerfeld był ostatnią żywą legendą

Na przejażdżkę ulicami Warszawy został również zaproszony duet projektantów Paprocki&Brzozowski. Głównym tematem rozmowy z Bartoszem Węglarczykiem było odejście Karla Lagerfelda. Projektanci zdradzili także, co będzie modne w nadchodzącym sezonie.

O wpływie Karla Lagerfelda na modę: Lagerfeld był najważniejszą ikoną świata mody. To, co stworzył przez tyle lat, z pewnością zostanie na długo i będzie inspiracją dla kolejnych projektantów. Był ostatnią żywą legendą, która tworzyła – ostatnim z wielkich, najważniejszych postaci w świecie mody.

O żyjących legendach świata mody: Jedyną żyjącą jeszcze osobowością jest Jean Paul Gaultier, człowiek ikona. To ważna postać dla nas, projektantów z rocznika 1977, która tworzyła i funkcjonowała bardzo wyraziście już w czasach, gdy poznawaliśmy modę i zachwycaliśmy się nią, i która w dalszym ciągu wiele znaczy.

O podziale w modzie: Obecnie moda podzieliła się na dwa nurty: na to, co jednorazowe i bardzo tanie oraz to, co ponadczasowe i bardzo drogie. Dwa skrajne segmenty pojawiły się, ponieważ w obliczu szybkich mediów i Instagrama, wciąż potrzebujemy nowych bodźców – dlatego moda musi bardzo szybko się zmieniać. Dawniej wyraźnie czekało się na nadejście jednego z dwóch sezonów: wiosna-lato lub jesień-zima, a obecnie mamy ich przynajmniej osiem. My, jako projektanci, widzimy, że żywot jednej kolekcji to obecnie dwa miesiące, a nie jak kiedyś, pół roku. 

O obecnych trendach: Zawsze powtarzamy, że modne jest tak naprawdę to, w czym dobrze się czujemy. Jeśli chodzi o konkretne trendy, w tym sezonie warto postawić na fluorescencyjne kolory, czarno-białe pasy i styl lat 80. Ważnym nurtem będzie również batik i hippisowskie klimaty – powłóczyste spódnice, nonszalancja, oversize, kwiaty, hasła na koszulkach. Moda jest jednak różna i nie ma obecnie dyktatury, że modne są konkretne trendy – jest tak eklektycznie, że każdy znajdzie coś dla siebie. Jak jednak słusznie powtarzał sam Karl Lagerfeld „Jeżeli człowiek jest zbyt modny, staje się kiczowaty”, dlatego nie warto nosić wszystkiego na oślep, tylko dlatego, że jest „modne”.

Co jeszcze Paprocki i Brzozowski sądzą o kontrowersyjnych wypowiedziach Karla Lagerfelda? Pełen wywiad z projektantami znajdziecie poniżej.

Newsletter

FASHION BIZNES