noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

#CareerMonday: Na jakie sektory kariery można podzielić branżę mody?

REKLAMA
noSlotData

Część osób rezygnuje z kariery w branży mody, ponieważ nie zdaje sobie sprawy, jak wiele oferuje ona możliwości. Tymczasem na rynku jest zapotrzebowanie na więcej stanowisk, niż mogłoby się wydawać. Zawody, o których kilka lat temu w ogóle się nie wspominało, teraz rozwijają się w imponującym tempie. Na jakie sektory można właściwie podzielić karierę w modzie? Do którego z nich najbardziej pasuje Twoja osobowość i talent?

>>>Przeczytaj również: Te kursy modowe pozwolą ci rozwinąć umiejętności

Merchandising

Tutaj dizajn spotyka się z biznesem. Oprócz wykonywania kreatywnego aspektu swojej pracy, projektant musi również zadbać o wprowadzenie produktu na rynek. Monitorowaniem trendów zajmują się osoby z dziedziny szeroko pojętego merchandisingu. Łączą one wiedzę o markach, strategiach marketingowych i zarządzaniu ludźmi, aby efektywnie poprawiać wyniki sprzedaży.

Na szczególnym stanowisku pracują visual merchandiserzy, stojący za witrynami, które zachwycają nas podczas robienia zakupów. Mimo że ostatnio wspomina się o tym zawodzie coraz częściej, osoby spoza branży nadal często nie mają pojęcia o jego istnieniu. Do obowiązków vm należy opracowanie strategii ekspozycji produktu, czyli urządzanie sklepów i ich witryn tak, aby skutecznie przyciągać klientów. Zagospodarowanie powierzchni sklepowej w znaczący sposób wpływa na sprzedaż produktów, dlatego doświadczony visual merchandiser jest obecnie wyjątkowo pożądanym specjalistą.

Aby sprawdzić się w gałęzi merchandisingu z pewnością potrzebna będzie kreatywność połączona ze zmysłem artystycznym, a w przypadku visual – wyobraźnią w kwestii organizacji przestrzeni. W wykonywaniu codziennych obowiązków niezbędne mogą okazać się również umiejętności analityczne – obserwacja i interpretacja wyników sprzedaży przedstawianych w raportach.

Public relations

PR uczestniczy w pośrednictwie pomiędzy produktem a sprzedawcą lub konsumentem. Przedstawiciele działu public relations mają za zadanie dbać o wizerunek marki. Biorąc pod uwagę ogrom konkurencji na dzisiejszym rynku, nie wystarczy już oferować atrakcyjnych produktów – musi za nimi iść konsekwentna filozofia marki i praca nad ciągłym zwiększaniem atrakcyjności brandu. Klienci przy wyborze produktu kierują się renomą stojącej za nią marki, jej historią i wizerunkiem w mediach, w tym oczywiście w mediach społecznościowych.

Mimo że uczelnie oferują kierunki skupiające się bezpośrednio na public relations, wiele osób pracujących w zawodzie skończyło te, które na pierwszy rzut oka nie mają z nim nic wspólnego. Wiedza z zakresu chociażby socjologii czy filozofii pozwala jednak pozyskać umiejętności społeczne – wyjątkowo tutaj cenne. Warto pamiętać, że charakter branży wymaga specjalistycznej wiedzy z obszarów działania potencjalnych pracodawców, dlatego czasem wiedza nabyta na uniwersytecie może nie wystarczyć.

W dziale PR-u sprawdzą się osoby otwarte, komunikatywne, umiejące nawiązywać i podtrzymywać relacje. Powinny one również charakteryzować się wrażliwością na potrzeby i oczekiwania innych oraz umiejętnością wyciągania wniosków. Dobrego PR-owca wyróżnia sprawność w prezentacji i autoprezentacji, jasne formułowanie myśli i opinii, profesjonalizm w pracy pod presją czasu.

Stylizacja

Zawód stylisty zwykle wybierają osoby z talentem do łączenia elementów garderoby w spójną całość, a przy tym lubiące współpracę z ludźmi. Dzięki kilku znanym stylistom i ich działalności w mediach społecznościowych, zajęcie to zyskało ostatnio na popularności. Nikogo już nie dziwi, że za wygląd gwiazd i celebrytów odpowiadają profesjonaliści. Zdarza się, że w wyniku wieloletniej współpracy, to właśnie dzięki stylistom kształtuje się ich wizerunek w mediach. Styliści nie tylko doradzają klientom indywidualnym, ale również uczestniczą w sesjach zdjęciowych, reklamach czy produkcjach filmowych.

Obecnie kursy z dziedziny stylizacji organizowane są już nie tylko za granicą, ale również w kilku polskich miastach. W pracy stylisty staże i networking wydają się nawet bardziej istotne niż w innych. Równie często co absolwenci szkół wyższych lub kursów z tego zakresu, pracę podejmują osoby z innym wykształceniem. Największe znaczenie ma tu bowiem estetyczne wyczucie, a w przypadku asystowania w zakupach również zdolności psychologiczne. Praca w zakresie stylizacji wymaga otwartości na potrzeby innych, nawet jeśli nasz gust nie pokrywa się w pełni z oczekiwaniami klienta. Stylista powinien pomóc uświadomić i podkreślić klientom ich walory, dopasowując ubrania do sylwetki.

Dziennikarstwo

Miłośnicy mody i dziennikarstwa jednocześnie, mogą to połączyć, relacjonując ważne wydarzenia w branży czy wyrażając opinię na interesujące ich tematy. Pierwsze rzędy na pokazach największych projektantów podczas fashion weeków to marzenie niejednego początkującego dziennikarza, jednak większość realizuje się w wykonywaniu zupełnie innych obowiązków. Oprócz magazynów, pisać można również dla witryn e-commerce, firm PR czy różnego rodzaju publikacji w zależności od potrzeb rynku. Przed przystąpieniem do realizowania planów o rozpoczęciu tej kariery, warto mieć zaplecze przynajmniej podstawowej wiedzy, aby w trakcie pisania wykazać się znajomością niezbędnych kontekstów czy tła historycznego.

Osoby, które nie zamierzają kończyć studiów na kierunku dziennikarskim, mogą rozważyć przynajmniej udział w kursie, który pomoże im przy tworzeniu pierwszych artykułów. Dziennikarz modowy musi uważnie śledzić branżę, aby móc pozostawać na bieżąco ze wszystkimi istotnymi newsami. Kluczowa jest znajomość zasad poprawnej pisowni – błędy gramatyczne i ortograficzne odejmują profesjonalizmu. Przyszli dziennikarze powinni upewnić się, że potrafią przekazywać swoje myśli w sposób interesujący dla innych. Dziennikarstwo modowe korzysta w znacznym stopniu ze świata online, dlatego brak umiejętności sprawnego poruszania się po internetowej rzeczywistości prawdopodobnie będzie stanowiło znaczącą przeszkodę.

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES