rynek dóbr luksusowych

Mieć czy być? Ewolucja percepcji luksusu w czasach COVID-19

REKLAMA

Przed pandemią koronawirusa zamożni konsumenci coraz chętniej kolekcjonowali piękne przeżycia. Badanie polskich naukowców pokazało, że w czasie pandemii nastąpił ponowny zwrot do wartości materialnych. Dane światowe odzwierciedlają tę tezę.

W ciągu ostatnich lat luksusowe holdingi słynące z produkcji dóbr luksusowych zaczęły inwestować w sektory związane z hotelarstwem, fine dining czy podróżami. Luksus to nie tylko perfekcyjne rzemiosło, ale także styl życia, wartości i niezapomniane doświadczenia. Szczególnie młode pokolenie nie jest już tak zainteresowane posiadaniem dóbr. 

Naukowcy pod przewodnictwem profesora Pawła Kosseckiego poddali analizie postrzeganie luksusu wśród Polaków przed pandemią koronawirusa i w jej trakcie. Przed pandemią za najważniejszy wyznacznik luksusu respondenci wskazali wolny czas, a następnie dobra materialne i pieniądze. W trakcie pandemii najważniejszym wyznacznikiem luksusu stały się pieniądze i dobra materialne, a następnie praca i samorealizacja. W obydwu badaniach respondenci za luksus uznawali także posiadanie jachtu, dom letniskowego, zdrowego i pięknego ciała. Pośród wartości niematerialnych postrzeganych jako luksus wskazywano miłość, spokój ducha czy posiadanie dzieci. Szczegóły badania pod linkiem: Owning or Being? The Evolving Meaning of Luxury and COVID-19 Pandemic. Sociological Research of Polish Society

“Niepewne czasy pandemii zmieniły postrzeganie dóbr luksusowych. Ludzie szukają bezpieczeństwa w pieniądzach i innych dobrach materialnych, aby móc pozwolić sobie na utrzymanie standardu życia nawet w przypadku niepewnych dochodów.” dr hab. Dominika Narożna i prof. Paweł Kossecki, autorzy badania

“Konsument dóbr luksusowych pragnie więcej niż dokonania transakcji. Liczy się nawiązanie autentycznej relacji. Poprzez kontakt z marką pragnie wzbogacić się nie tylko materialnie, ale także emocjonalnie”, Aga Smektała, konsultantka biznesu i współautorka badania

Globalny rynek dóbr luksusowych wykazuje silny wzrost na przestrzeni dekad. Obecnie szybko odzyskuje straty spowodowane pandemią. W 2021 roku koncern dóbr luksusowych LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton wyprzedził Nestlé na liście najbardziej wartościowych firm w Europie.

Autorka: Aga Smektała– Absolwentka stołecznej SGH i Bocconi w Mediolanie przez osiem lat pracowała dla największego koncernu dóbr luksusowych na świecie LVMH Louis Vuitton Moët Hennessy w Londynie, Pradze i Warszawie. Teraz w ramach własnej firmy INZPIREA oferuje usługi edukacyjne i kreatywne dla biznesu. Weź udział w najnowszym kursie online: Mindful Brand Management – świadome zarządzanie marką. Więcej szczegółów >>TUTAJ<<

Newsletter

FASHION BIZNES