noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

#CareerMonday: Jak znaleźć mentora, który pomoże ci rozwinąć biznes?

REKLAMA
noSlotData

Według raportu Startup Poland z 2017 roku, 41% uczestniczących w badaniu twórców start-upów uważa, że mentoring to najlepsze źródło wiedzy. Konsultacje z mentorem są przez nich wymieniane jako ważniejsze, niż spotkania branżowe i networkingowe. Jak zatem znaleźć mentora i jakie korzyści może przynieść taka współpraca?

Kim jest mentor i czy na pewno go potrzebuję?

Mentor to mistrz, nauczyciel, osoba, którą podziwiamy i – co najważniejsze – której ufamy. Przede wszystkim powinien mieć za sobą doświadczenia w branży, w której próbujesz swoich sił. Może to być przyjaciel, kolega z pracy, szef, wykładowca, ktoś spotkany na wydarzeniu biznesowym, ktoś, z kim wymieniasz e-maile lub kogo obserwujesz
w mediach społecznościowych. To musi być ktoś kto inspiruje Cię do działania, pobudza chęć tworzenia, osiągania coraz lepszych rezultatów. Nic też nie stoi na przeszkodzie temu, by mieć kilku mentorów.

Poziom formalizacji kontaktów z mentorem bywa różny – mogą być one luźne lub bardziej formalne. Często korzystamy z czyjejś wiedzy, a tak naprawdę ani my nie nazywamy go mentorem, ani on nie nazywa tak siebie.

Musisz zadać sobie pytanie o to, czy potrzebujesz takiej osoby. W przypadku pojedynczego problemu lepszym rozwiązaniem może być coach, konsultant lub doradca biznesowy. Niektórzy mylą coaching z mentoringiem. Różnica między nimi polega na tym, że coach pracuje z podopiecznym krócej, bardziej regularnie oraz skupia się na określonych zadaniach i problemach.

Jak i gdzie znaleźć mentora?

Przed rozpoczęciem poszukiwań mentora dobrze jest mieć dokładną wizję tego, co chcemy osiągnąć oraz wiedzę na temat naszych mocnych stron i tych, nad którymi należy jeszcze popracować. Gdy wiesz, co konkretnie trzeba poprawić, łatwiej znajdziesz osobę, która zajmuje się tą dziedziną i ma większe doświadczenie.

Odpowiedź na pytanie, gdzie znaleźć mentora, jest tak naprawdę prosta: wszędzie, gdzie spotykasz inspirujących ludzi, zarówno online, jak i poza Internetem. Kluczem jest poszerzanie kręgów społecznych. Dobrym środowiskiem do szukania mentora są media społecznościowe (szczególnie Linkedin i Twitter), wydarzenia branżowe i networkingowe. Warto starać się o bycie zauważonym i zwiększać swoją widoczność w branży.

Najważniejszy jest pierwszy krok – nie powinieneś bać się zadać pytania czy zakładać z góry, że proszona osoba na pewno odmówi. Porzuć swoją dumę i poproś o wsparcie, gdy go potrzebujesz. Komunikacja to podstawa. Nie każdy, kogo poprosisz o mentoring, rozumie, na czym dokładnie to polega, dlatego ważne jest ustalenie wzajemnych oczekiwań w związku z tą współpracą. Oczywiście może zdarzyć się tak, że poproszona o mentorowanie osoba po prostu się nie zgodzi. Taka decyzja jest często umotywowana obawą o to, że ma za mało czasu lub boi się, że zawiedzie swojego podopiecznego. Mimo wszystko nie można na tym poprzestawać, tylko dalej poszukiwać odpowiedniej osoby.

Jak zbudować i utrzymać dobrą relację z mentorem?

Mentoring jest nie tylko biznesową, ale i osobistą relacją. Powinna opierać się na szacunku
i wzajemnej pomocy – w żadnym wypadku nie może być jednostronna i budowana na wykorzystywaniu drugiego człowieka. Należy pamiętać o granicach – o tym, żeby nie nadużywać uprzejmości mentora i szanować jego czas. Proś o pomoc, ale i oferuj wsparcie na miarę swoich możliwości, dowiedz się, czym się w tej chwili zajmuje i w jaki sposób możesz mu pomóc. Z drugiej strony ważne jest to, żebyś nie ufał mentorowi bezgranicznie, ale umiał krytycznie spojrzeć na całą sytuację.

Więzi z mentorem po pewnym czasie się rozluźniają, zwłaszcza gdy nabierasz własnego doświadczenia. Nie zapominaj jednak o osobie, która Ci pomogła. Pielęgnuj tę relację, chociażby e-mailowo czy telefonicznie. Nigdy nie wiesz, kiedy przyda Ci się wsparcie mentora. Daj mu odczuć, że wciąż pamiętasz o otrzymanej od niego pomocy i jesteś za nią wdzięczny.

>>> Przeczytaj również: 7 rad od kobiet sukcesu, które pomogą Ci w prowadzeniu biznesu

Jakie cechy powinien mieć mentor idealny?

Nie istnieje ktoś taki jak mentor idealny, ale można wyodrębnić kilka cech, których warto szukać u swojego mistrza. Mentor powinien patrzeć na świat szerzej, zamiast skupiać się wyłącznie na swojej branży, a także być o krok dalej od innych i trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o technologię i Internet. Podopieczny powinien być przez niego wspierany
i zagrzewany do ciągłego działania. Dobry mentor studzi emocje, uspokaja, ale gdy trzeba, rzuca wyzwania i wypycha poza strefę komfortu. Niezwykle ważne, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, jest posiadanie mentora o określonej strategii i filozofii biznesu pasującej do naszych potrzeb.

Jakie korzyści przynosi mentoring?

Według raportu Federation of Small Business, 70% małych przedsiębiorstw, które korzystały z konsultacji z mentorem, przetrwały na rynku pięć lat lub dłużej. Mentor jest źródłem wiedzy, której nie da się odnaleźć w żadnej książce. Bardzo ważną zaletą mentoringu jest poszerzanie sieci kontaktów i networking – posiadanie mentora zwiększa szanse na to, że możemy zostać poleceni przez niego inwestorowi. Niewątpliwym atutem jest również świadomość posiadania osoby, na której możesz polegać, co zapewnia komfort psychiczny. Dodatkowe wsparcie – oprócz tego otrzymywanego od rodziny, pracowników i partnerów biznesowych – może się okazać niezwykle potrzebne.

Trochę inspiracji

Każdy kontakt z mentorem to szansa na naukę i rozwój, a w rezultacie sukces – mentora i Twój. W 2015 roku LinkedIn opublikowało serię artykułów The Mentor Who Shaped Me, w której światowi przedsiębiorcy dzielą się historiami o swoich mentorach, ich relacjach oraz o tym, czego nauczyli się od swoich mistrzów. W jednym z artykułów trenerka personalna Jillian Michaels opowiada o jej mentorce – specjalistce ds. planowania finansów osobistych Suze Orman, która istotę mentoringu ujęła w tych słowach: Kluczem do bycia dobrym mentorem jest pomaganie podopiecznym w tym, by byli bardziej sobą, a nie upodobnianie ich do siebie.

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES