Ogromny postęp gospodarczy, prężnie rozwijająca się branża kreatywna, bogacący się klienci, którzy kochają luksus. Tak wygląda dziś Azja Południowo-Wschodnia, którą coraz częściej interesują się najwięksi gracze w świecie mody. Jak wchodzą na takie rynki, jak Singapur, Tajlandia i Wietnam? Sprawdzamy.
Autor: Aleksandra Zawadzka
Branża mody vs Tajlandia, Wietnam i Singapur
Dziennikarze, krytycy mody i trendwatcherzy zauważyli, że branża modowa coraz bardziej interesuje się Azją Południowo-Wschodnią. Już nie Chiny czy Japonia, a Tajlandia, Wietnam i Singapur są tematem numer jeden na spotkaniach zarządu największych domów mody i trendujących marek. Okazuje się, że ta część świata typowana jako świetny rynek dla produktów luksusowych. Dlaczego? “Marki luksusowe zdały sobie sprawę, że muszą zdywersyfikować swoje portfolio, a Azja Południowo-Wschodnia jest naturalnym wyborem w przypadku tej dywersyfikacji” wyjaśnia Nick Bradstreet, dyrektor działu sprzedaży detalicznej na region Azji i Pacyfiku w Savills.
Tajlandię nazywa się krajem “nowo uprzemysłowionym”, a jej PKB na 2022 rok wyniosło 17,367 biliona bahtów (536 miliardów dolarów), czyniąc z kraju dziewiątą co do wielkości gospodarkę Azji. PKB Wietnamu (szacunki na 2023 rok) to z kolei ponad 449 miliardów dolarów, a Singapuru – 447 mld USD. Ogromny postęp gospodarczy w tych krajach przełożył się na zawrotnie rosnącą liczbę zamożnych konsumentów, którzy gotowi są wydawać swoje pieniądze w markach luksusowych. WWD dodaje, że również Malezja i Filipiny będą w najbliższych sezonach “atrakcyjnymi miejscami dla luksusowego handlu detalicznego”. Co ciekawe, te same prognozy dotyczą rynku nierychomości oraz branży beauty, konkretniej perfum.
Więcej: Moda damska lat 2030. Co będzie modne w przyszłej dekadzie?
Domy mody i marki luksusowe, które pojawiają się w Azji Południowo-Wschodniej
Jak branża luksusowa zerka w stronę wspomnianych krajów azjatyckich? Dior zatrudnił już jako ambasadorów tajlandzkich aktorów, takich jak Mile Phakphum Romsaithong i Apo Nattawin Wattanagitiphat. Wiosną 2023 roku w Singapurze odbyły się legendarne trunk shows Bulgari i Louis Vuitton. Gucci zdecydowało się z kolei na pokaz Love Parade wiosna-lato 2022 – kolekcji przeznaczonej dla gwiazd i specjalnych klientów – w Wietnamie (konkretnie w Ho Chi Minh City). Louis Vuitton zawitało ze spin-offem kolekcji jesień-zima 2022/2023 do tajlandzkiej stolicy, czyli Bangkoku.
Statista prognozuje, że przychody w segmencie “luxury fashion” w Azji Południowo-Wschodniej wyniosą w 2023 roku 4,56 mld dolarów. Oczekuje się też, że rynek ten będzie rósł rocznie o 4,53%. Już w zeszłym roku sprzedaż dóbr luksusowych w tych krajach wzrosła o 43% (raport Bain & Company). “Biorąc pod uwagę, że pandemia ograniczyła ruch i turystykę w Chinach i Hongkongu, luksusowe marki planują ekspansję na rynkach wschodzących. Chociaż w Wietnamie marki luksusowe są ograniczone, popyt rośnie” podkreśla Hoang Dieu Trang, starszy dyrektor ds. wynajmu komercyjnego w Savills Ha Noi.
Samo bogacenie się klientów to nie jedyny powód, dla którego marki modowe interesują się Azją Południowo-Wschodnią. Obok postępu gospodarczego, w Singapurze, Wietnamie i Tajlandii rozwija się prężnie lokalny ekosystem kreatywny, który wkrótce może przeniknąć do świata high fashion.
Zobacz też: Polskie marki w Krakowie. Te sklepy odwiedzisz stacjonarnie
Zdjęcie główne: Unsplash