Klarna tygodnie mody

Klarna zbadała zainteresowanie i zaangażowanie Polaków w tygodnie mody. “Polacy kochają trendy z Nowego Jorku, Paryża i Londynu” 

Niedawno rozpoczęty New York Fashion Week otworzył cykl tygodni mody na całym świecie. Już niebawem z Nowego Jorku cała branża modowa przeniesie się do kolejnych stolic mody, gdzie projektanci i marki odzieżowe zaprezentują najważniejsze trendy na nadchodzący sezon jesienno-zimowy. Które z nich cieszą się największym uznaniem wśród Polaków i przedstawicieli innych państw na świecie? Jak wygląda zainteresowanie tygodniami mody wśród osób z poszczególnych krajów? W jakich źródłach osoby zainteresowane modą szukają informacji o trendach z wybiegów? Na te i inne zagadnienia odpowiada raport z badania, przeprowadzonego na zlecenie firmy Klarna, wiodącego, globalnego banku detalicznego, dostawcy płatności oraz aplikacji zakupowej. 

Z okazji rozpoczynających się pokazów mody Klarna zbadała, czy konsumenci w Polsce i na świecie interesują się i angażują  w najważniejsze imprezy organizowane w świecie mody. Badanie zostało zrealizowane w 11 krajach, w tym także w Polsce na próbie ponad 8 000 tys. respondentów (po 1 000 w każdym kraju). 

Przeczytaj również: Tommy Hilfiger powrócił z pokazem do Nowego Jorku. “W tej kolekcji każdy znajdzie coś dla siebie”

Wysokie zainteresowanie tygodniami mody

Wyniki badania, pokazują, że poziom świadomości tygodni mody znacząco różni się w zależności od państwa, z którego pochodzili respondenci. W Polsce, 4 na 10 osób deklaruje, że wie o odbywających się tygodniach mody, co plasuje nasz kraj na 8 miejscu w zestawieniu. Liderem tego zestawienia okazali się Amerykanie – aż siedmiu na dziesięciu obywateli Stanów Zjednoczonych wskazało, że są świadomi trwających Fashion Weeków i aktywnie poszukują zdjęć i transmisji z wydarzeń. Najmniej zainteresowani trwającymi tygodniami mody okazali się Finowie – tylko dwóch na dziesięciu obywateli tego kraju ma świadomość istnienia tych wydarzeń, a co drugi deklaruje otwarcie, że nie szuka aktywnie zdjęć i transmisji z pokazów.

Polacy kochają trendy z Nowego Jorku, Paryża i Londynu

Jak pokazują wnioski z badania, największym zainteresowaniem wśród Polaków, którzy uważają trendy w modzie i nowe inspiracje za bardzo ważne lub niezwykle ważne, cieszy się trwający obecnie New York Fashion Week – interesuje się nim 65 proc. badanych, a 40 proc. aktywnie poszukuje zdjęć i transmisji z pokazów. Podobną popularnością cieszy się Paris Fashion Week, którym interesuje się 64 proc. badanych, a 20 proc. szuka informacji na temat tego wydarzenia. Trzecie miejsce zajął London Fashion Week, którym interesuje się 60 proc. Polaków, a 20 proc. aktywnie śledzi relacje z odbywających się tam pokazów. 

Jak wygląda natomiast zainteresowanie tygodniami mody za granicą? Na pewno nikogo nie zdziwi fakt, że mieszkańcy krajów takich jak Stany Zjednoczone, Francja czy Wielka Brytania, są najbardziej zainteresowani wydarzeniami, które odbywają się lokalnie w każdym z tych państw. New York Fashion Week, oprócz osób z Polski i USA,  cieszy się największym zainteresowaniem także w Szwecji i Danii. Paris Fashion Week w Norwegii, Hiszpanii i Portugalii. Z kolei London Fashion Week w Australii i Finlandii.  

Siła mediów społecznościowych

Dzięki mediom społecznościowym śledzenie i oglądanie pokazów mody jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Jak pokazują wnioski z badania, w Polsce najczęściej wykorzystywanymi w tym celu platformami społecznościowymi okazały się: Youtube (80 proc.), Instagram (78 proc.) oraz Facebook (76 proc.). Nieco mniejszą popularnością cieszy się TikTok (51 proc.). Cztery z dziesięciu badanych osób z Polski, szuka natomiast informacji związanych z tygodniami mody, czy prezentowanymi na nich trendami na Twitterze i blogach (po 38 proc.)

Według wniosków z badania, w Polsce, podobnie jak w większości innych krajów biorących udział w badaniu, relacji z tygodni mody szukamy głównie na profilach celebrytów (71 proc.), projektantów (69 proc.) oraz influencerów i marek modowych (60 proc.). 

Styl inspirowany wybiegami

Marki oraz prezentowane w trakcie tygodni mody trendy nabierają rozpędu podczas pokazów największych projektantów. Wnioski z badania pokazały, że 93 proc. osób, które deklarują, że śledzą Fashion Week czerpie inspiracje z prezentowanych kolekcji, a 85 proc. z nich decyduje się na zakupienie jakiejś rzeczy. Jakie kategorie produktów najchętniej kupujemy zainspirowani prezentowanymi na wybiegach stylizacjami? Polacy najchętniej kupują obuwie (42 proc.), sukienki (40 proc.) oraz topy, t-shirty i spodnie (36 proc.). W Ameryce w czołówce znalazły się: biżuteria, sukienki oraz swetry, a Hiszpanie zdecydowanie najbardziej interesują się strojami kąpielowymi, butami i t-shirtami. 

Przeczytaj również: „Sprzedaż online jest nowym luksusem” – Ania Kuczyńska o współpracy z Klarną [TYLKO U NAS]

Tagi

Newsletter

FASHION BIZNES