Praca makijażysty zmienia się w zależności od zlecenia. Bez względu na projekt artysta musi pracować szybko i być przygotowanym na zmianę koncepcji makijażu nawet w ostatniej chwili. Co więcej ta praca wymaga niemałej wyobraźni, która pozwoli przewidzieć to, jak dana osoba będzie wyglądać w danym looku. Dobry make-up artist zna zarówno historię makijażu, a także jest na bieżąco z aktualnymi trendami. Jak wygląda praca wizażysty na pokazie mody?
Minimum tydzień przed pokazem key make up artist spotyka się z projektantem, stylistą i fryzjerem, aby dopełnić wizję projektanta. Bardzo ważne jest, aby projektant znalazł wspólny język z każdym z członków teamu i aby każdy poczuł estetykę kolekcji. Kluczowa w tym wypadku jest znajomość terminów, które mogą opisać technikę, styl, kolorystykę i wszystkie detale potrzebne do stworzenia unikalnego projektu. Często projektanci chcą, aby makijaż na ich pokazie był niepowtarzalny, dlatego makijażysta musi być kreatywny, aby zaproponować świeży look i opracować technikę, która sprawi, że makijaż utrzyma się do końca pokazu. Profesjonalista pamięta również, że makijaż przede wszystkim nie może dominować nad projektami, a być ich dopełnieniem. Dobry wizażysta myśli nie tylko o makijażu, ale o całości!
Koncepcja po pierwsze ma podobać się projektantowi, ale dobrze, aby podobała się również modelce. Jej pewność siebie sprawi, że całość będzie wyglądać lepiej na zdjęciach z pokazu. Wizażysta powinien przede wszystkim sprawić, aby modelka czuła się komfortowo oraz wypoczęła podczas przygotowania makijażu. Podczas fashion weeków dziewczyny często robią kilka pokazów dziennie, więc makijażyści muszą również dbać o to, aby nie podrażnić skóry modelki i mimo pośpiechu mieć “delikatną rękę”.
Artyści najczęściej myślą obrazami, dlatego pomocnymi dla wizażysty okazują się facecharty – czyli projekt makijażu i moodboard – tablica inspiracji, które pomogą zobrazować to, co ma na myśli. Główny make up artist przekazuje materiały swojemu teamowi na początku pracy. Następnie wykonuje makijaż próbny, na którym wzoruje się team i który zostaje sprawdzony przez projektanta w świetle pokazowym. Po zaakceptowaniu i ewentualnych zmianach team przystępuje do pracy. Każdy ma do pomalowania zazwyczaj dwie lub trzy modelki.
Na każdej modelce ten sam odcień może wyglądać inaczej, dlatego wizażyści muszą pamiętać o tym, żeby uzyskać te same odcienie dodając inne pigmenty. Każda z modelek powinna wyglądać tak samo. Ponadto makijaż to nie tylko twarz – to też ręce, nogi, szyja, dekolt, plecy, które muszą wyglądać jak reszta ciała, dlatego należy o nie zadbać tak, aby nie pobrudzić projektów.
Co w przypadku, kiedy projektantowi zmienia się wizja pół godziny przed pokazem? Tak, jest to możliwe. Dobry wizażysta musi być na to przygotowany i w swoim kufrze powinien mieć również kosmetyki do wykonania innego niż zaplanowany makijaż. Do tego niekiedy czas na zmianę to mniej niż 10 minut. Lan Nguyen Grealis wyznała mi na swoich warsztatach, że jej rekordowym czasem na wykonanie pełnego makijażu było 7 minut, dlatego w takich wypadkach nie ma czasu na błąd. Makijażyści muszą być perfekcjonistami!
Tuż przed samym wyjściem na wybieg każdy wizażysta ma przy sobie pas z pędzlami, puder, chusteczki, pomadkę oraz produkty do poprawienia kluczowych elementów makijażu. Każda modelka musi być sprawdzona! Praca makijażysty na pokazie to przede wszystkim praca dynamiczna, kreatywna i pełna wrażeń, ale też wymagająca gotowości, poświęcenia oraz skupienia podczas każdej minuty przygotowań.
Autor: Roksana Kruszewska