noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Na zdjęciu przemawia Bernard Arnault.

Jak powstawała potęga LVMH? [kalendarium]

REKLAMA
noSlotData

Grupa Louis Vuitton Moët Hennessy jest jednym z największych producentów mody luksusowej. W swoim portfelu posiada ponad 60 marek reprezentujących pięć kategorii: odzież, perfumy, zegarki i biżuteria, wina i napoje alkoholowe, sklepy detaliczne. Obecnie grupa na całym świecie zatrudnia około 65 tys. osób. Jest również właścicielem 2,4 tys. salonów stacjonarnych. Jej prezesem jest jednej z najbogatszych ludzi na świecie, Bernard Arnault.

Jak rozwijała się potęga LVMH?

Postanowiliśmy przyjrzeć się osi czasu stojącej za budową najcenniejszego na świecie konglomeratu dóbr luksusowych. Poniższe informacje nie wyczerpują jednak wszystkich przejęć. Skoncentrowaliśmy się na ruchach dotyczących podmiotów modowych oraz godnych uwagi marek urodowych i biżuteryjnych.

Louis Vuitton – założona we Francji w 1854 roku firma Louis Vuitton stała się częścią LVMH w 1987 roku. Doszło do tego w wyniku połączenia omawianego podmiotu z Moët et Chandon i Hennessy, czyli wiodącymi producentami szampana i koniaku.

Givenchy – założona w 1952 roku marka Givenchy, specjalizująca się w modzie couture i ready-to-wear, została częścią projektu rok po jego założenia.

Lata 90′ – wzrost potęgi LVMH

Kenzo – założona w 1970 roku marka odzieży damskiej i męskiej została przejęta przez LVMH w 1993 roku za 80 mln USD.

Guerlain – to francuska marka perfum, kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry. Była ona własnością członków rodziny Guerlain od momentu jej powstania w 1828 roku do 1994 roku. Pod koniec 1994 roku została przejęta przez LVMH.

Céline – założona w 1945 roku, paryska marka oferująca gotowe do noszenia towary: wyroby skórzane, buty i akcesoria. W 1987 roku Arnault kupił kapitał Céline, ale dopiero w 1996 roku marka została włączona do grupy LVMH za 540 mln USD.

Loewe – hiszpańska firma stworzona w 1846 roku. Została przejęta przez LVMH w 1996 roku. Pierwotnie specjalizująca się w bardzo wysokiej jakości wyrobach skórzanych, dziś oferuje galanterię skórzaną i odzież codzienną.

Marc Jacobs – od 1997 roku LVMH posiada większościowe udziały, w założonej w 1984 roku, w nowojorskiej marce. Sam Marc Jacobs został dyrektorem kreatywnym odzieży damskiej Louis Vuitton w 1997 roku, pozostając na tym stanowisku do 2013 roku.

Sephora – francuska sieć sklepów kosmetycznych. Jej początków należy doszukiwać się w 1969 roku. Do portfela LVMH została włączona w lipcu 1997 roku. Od tego czasu prężnie rozszerza swoją działalność na całym świecie.

Gucci Group – 6 stycznia 1999 r. publicznie ujawniono, że LVMH nabył 5 proc. udziałów w Gucci. Prezes LVMH Bernard Arnault stanowczo twierdził, że był to udział pasywny i miał on zamiar pozwolić Gucci pozostać niezależną firmą. We wrześniu 1999 r. firma Pinault-Printemps-Redoute (obecnie znana jako Kering) zgodziła się zapłacić LVMH 806 mln USD za większość udziałów w Grupie Gucci.

Jak marki prosperowały w XXI wieku?

Emilio Pucci – włoska firma, założona we Florencji w 1947 roku, została przejęta przez LVMH w 2000 roku. LVMH zapłaciło nieujawnioną kwotę za 67 procent udziałów. W czerwcu 2021 roku LVMH nabył pozostałe 33 procent udziałów od rodziny Pucci.

La Samaritaine – LVMH nabył 55 procent udziałów w kultowym francuskim domu towarowym La Samaritaine w 2001 roku za 256 mln EUR. W 2010 roku LVMH zwiększył swoje udziały w marce do 100 procent.

Fendi – włoska firma, która została założona w Rzymie w 1925 roku. Jest częścią grupy LVMH od 2000 roku. W lipcu 2000 r. LVMH – i Prada – nabyły udziały własnościowe w Fendi. W grudniu 2001 roku LVMH kupił udziały od Prady, zwiększając swój akcjonariat w Fendi do 51 procent. LVMH zwiększył swój udział do 84 procent w lutym 2003 roku.

DKNY – w 2001 roku LVMH nabył 89 procent udziałów w nowojorskiej marce. Grupa sprzedała firmę G-III Apparel Group w grudniu 2016 roku za 650 mln USD.

Hermès – w 2001 roku LVMH nabył początkowe udziały w Hermès w wysokości 4,9 proc. za pośrednictwem spółek zależnych. W 2013 roku grupa ogłosiła, że nabyła łącznie 23,1 proc. udziałów.

EDUN – to działalność stworzona przez Ali Hewsona i Bono w 2005 roku. Jej celem jest promowania sprawiedliwego handlu w Afryce poprzez pozyskiwanie produkcji na całym kontynencie. Założyciele sprzedali 49 procent firmy LVMH w maju 2009 roku. W czerwcu 2018 r. grupa zbyła mniejszościowe udziały w marce.

Moynat – spółka holdingowa prezesa LVMH Bernarda Arnaulta kupiła Moynat, XIX-wiecznego producenta kufrów, w 2009 roku.

Bulgari – założona w 1884 roku włoska marka jubilerska została przejęta przez LVMH w ramach transakcji all-share za 6,01 mld USD w 2011 roku. W jej ramach rodzina Bulgari sprzedała 50,4-procentowy pakiet kontrolny w zamian za 3 procent LVMH.

Jak to wygląda teraz?

Loro Piana – w grudniu 2013 roku grupa LVMH nabyła 80 procent udziałów w założonej w 1925 roku włoskiej firmie tekstylnej i ready-to-wear. Wartość operacji oszacowano na 2 mld USD.

Nicholas Kirkwood – w 2013 roku grupa LVMH nabyła 52 procent udziałów w brytyjskiej firmie obuwniczej. Po kilku latach Kirkwood ogłosił, że odzyska pełną własność swojej marki od LVMH w ramach transakcji, która zostanie zakończona do końca 2020 roku.

J.W. Anderson – oprócz ogłoszenia, że Jonathan Anderson przejmie stery Loewe, LVMH nabył mniejszościowy pakiet udziałów w tytułowej marce Andersona – J.W. Anderson – za nieujawnioną kwotę. Do transakcji doszło w 2013 roku.

Repossi – grupa LVMH nabyła 41,7 proc. udziałów w rodzinnej włoskiej marce jubilerskiej w listopadzie 2015 roku. W 2019 roku zwiększyła swoje udziały w Repossi do 69 procent.

Christian Dior – LVMH technicznie nabył paryski dom mody w 2017 roku w ramach transakcji o wartości 13,1 mld USD. Przed transakcją, Groupe Arnault, która jest prywatną spółką holdingową należącą i kontrolowaną przez Bernarda Arnault, była jedynym zadeklarowanym głównym udziałowcem w Christian Dior S.A.

LVMH – spółka warta 500 miliardów dolarów

Francuski koncern dóbr luksusowych jest pierwszym, który wycenia się na ponad pół biliona dolarów. Gigant dóbr luksusowych LVMH stał się pierwszą europejską firmą, której wartość rynkowa przekroczyła 500 mld dolarów. To rekord jak na Europę, ale w skali świata nie daje to nawet pozycji w pierwszej dziesiątce. Dyrektor generalny LVMH, Bernard Arnault, jest obecnie najbogatszą osobą na świecie według indeksu miliarderów Forbesa. Razem z rodziną dysponuje majątkiem wartym 243,5 mld dolarów, a sam Arnault ma aktywa rzędu 212 mld dolarów.

Bernard Arnault inwestuje również w Polsce. W 2002 roku LVMH kupiło 40 procent udziałów w firmie Phillipsa, a trzy lata później koncern kontrolowany przez Bernarda Arnaulta kupił 100 procent udziałów i stał się wyłącznym właścicielem Polmosu Żyrardów, a zatem też praw do produkcji i dystrybucji wódki Belvedere.

Zdjęcie główne: Wikipedia

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES