noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Jak kupują Polacy? Klarna publikuje nowy raport

REKLAMA
noSlotData

Przekonaliśmy się do odzieży używanej, coraz mniej inspirują nas profile influencerów, a coraz bardziej ciekawi nas metaverse. W robieniu zakupów online wyprzedzamy m.in. Amerykanów i Szwedów, a gdybyśmy mieli możliwość odroczenia płatności za zakup, jeszcze chętniej kupowalibyśmy produkty przez internet. Klarna, największy w Europie szwedzki bank z pogranicza retail i fintech, który jest partnerem portalu Fashionbiznes.pl, zbadał jak kupują Polacy. Raport “Modna Polska. Nowa generacja Polaków na zakupach” pokazuje jak zmieniło się podejście Polaków do mody – w szczególności tej z metką “Made in Poland”.

Przeprowadzony na ponad 1000 konsumentach badanie Klarny ujawnia jak kupują Polacy w popandemicznych czasach. Wyraźnie wynika z niego, że kupujemy rozsądnie. Przedkładamy jakość nad ilość (tak zadeklarowało 60 proc. ankietowanych osób) i oczekujemy od marek produktów dobrze wykonanych, które będziemy nosić przez kilka sezonów (47 proc. konsumentów nabywa ubrania i dodatki, gdy poprzednie przestają im służyć, zastępując jeden przedmiot drugim). Trendami interesujemy się w średnim stopniu, najchętniej inwestujemy w klasyki.

Jak więc kupują Polacy? Ile jesteśmy w stanie wydać na modę? Maksymalnie 500 złotych, często jednak nie więcej niż 200 złotych. Modowe zakupy robimy raz w miesiącu i lubimy, kiedy przychodzą do paczkomatu, bo kupujemy najchętniej online. A gdyby istniała możliwość odroczenia płatności za zakup, aż ponad dwie trzecie z nas kupowałoby produkty online jeszcze częściej. Tym bardziej, że zakupy pełnią nadal ważną rolę terapeutyczną – aż 56 proc. kobiet i 33 proc. mężczyzn kupuje odzież i akcesoria, by „poczuć się lepiej”.

Jak kupują Polacy: za co cenimy marki

Co polskiego konsumenta najbardziej przyciąga do marki? Styl, który reprezentuje (zdaniem ankietowanych to najważniejsza wartość brandu), jej design, ogólny shopping experience, sama marka i jej prestiż. Co ciekawe celebryci i ambasadorzy są ważni zaledwie dla 7 proc. badanych. Czyżby więc nadchodził koniec ery celebrytów? „Dla 77 proc. heavy shoppers bardziej atrakcyjna niż anonimowy brand jest marka firmowana twarzą i nazwiskiem właściciela bądź głównego projektanta. Pogląd ten rośnie również wprost proporcjonalnie do dochodu konsumenta” – podaje w raporcie „Modna Polska” Klarna.

Jak kupują Polacy: dobre, bo polskie

Choć ponad połowie badanych przez Klarnę obojętne jest pochodzenie marki, w której robi zakupy, aż 84 proc. ma w szafie ubrania i dodatki polskich marek. Ponad 40 proc. uważa produkty marek zagranicznych za atrakcyjniejsze pod kątem designu, a ci, którzy wybierają produkty „made in Poland” robią to by wesprzeć lokalne biznesy. Za najpopularniejsze polskie brandy Polacy uważają sklepy sieciowe z ubraniami casual. Znają CCC, LPP i 4F.

„Popularne są również marki streetwearowe. Kubotę i PROSTO w grupie heavy shoppers zna (lub/i ma) odpowiednio 86% i 77% badanych. Minimum co piąty heavy shopper deklaruje, że choć raz kupił produkt od niezależnych, uznanych polskich projektantów: Gosi Baczyńskiej, Paprockiego&Brzozowskiego, Ani Kuczyńskiej i Macieja Zienia” – podaje w raporcie Klarna.

Jak kupują Polacy: innowacja kluczem do sukcesu

W ostatnich dwóch latach postęp technologiczny w branży e-commerce wyraźnie przyspieszył, na co wpływ z pewnością miała również pandemia. Popularyzacja zakupów online sprawiła, że konsument chce robić zakupy szybko, łatwo i intuicyjnie. Aż 93 proc. ogółu polskich klientów uważa, że platformy online powinny inwestować w nowe technologie. Deklarujemy chęć korzystania z wirtualnych przymierzalni, ciekawi nas świat metaverse i jesteśmy otwarci na robienie zakupów podczas intagramowych live’ów.

Galopująca inflacja w połączeniu z rosnącą ofertą zakupową w sieci wyraźnie zwiększyła zainteresowanie usługi odroczonych płatności. „Najważniejsza dla polskiego konsumenta jest możliwość wyboru różnych form płatności. Wskazało na nią 78% badanych” – czytamy w przygotowanym przez Klarnę raporcie „Modna Polska”. Ponad dwie trzecie Polaków chętniej kupowałoby produkty online, gdyby mieli możliwość odroczenia płatności za zakup. O płatnościach Buy Now Pay Later, takich jak Klarna, słyszało 90 proc. konsumentów.

„Płatności odroczone to jeden z trendów najsilniej kształtujących dziś krajobraz polskiego e-handlu. Już zeszłoroczne badania Klarny pokazały, że jeśli klienci raz skorzystają z usługi BNPL to wracają do niej regularnie a ponadto w sklepach, które wprowadzą tę metodę płatności na etapie checkoutu, realizują większe zakupy niż wcześniej”

– mówi Łukasz Dwulit z Klarny.

Jak kupują Polacy: social media wyznaczają trendy

Opublikowane przez Klarnę badanie pokazuje, że branża fashion powinna umacniać swoją pozycję w social mediach, bo to stamtąd przychodzi najwięcej klientów. Co prawda dla regularnych konsumentów głównym źródłem inspiracji pozostają przyjaciele i znajomi, ale już w przypadku heavy users są to zdecydowanie media społecznościowe. W podjęciu decyzji o zakupie pomaga opinia na blogu, internetowa recenzja i rankingi. Mały jest za to wpływ celebrytów – inspiruje się nimi zaledwie 19 proc. badanych osób. Pokolenie Z od profili influencerów woli profile własne marek, inspiruje się Instagramem, ale zakupy zaczyna na TikToku. Dla starszych wyznacznikiem jest Facebook, daleko w tyle zostawiający Instagram.

Jak kupują Polacy: w czym przodujemy?

W wielu kwestiach – jak wynika z badania Klarny – bijemy na głowę mieszkańców innych krajów. Pod względem częstotliwości korzystania z komputera (60 proc.) do zakupów online wyprzedzają nas jedynie Francuzi (63 proc.). Za nami są Szwedzi i Amerykanie. Najczęściej spośród 11 państw biorących udział w badaniu wybieramy dostawę do paczkomatu. W Polsce odsetek konsumentów, którzy decydują się na taką formę odbioru zakupów sięga aż 72 proc. Dla porównania w Niemczech – 5 proc.

Na pytanie jak kupują Polacy odpowiedź jest prosta: pod wpływem social mediów. Wyprzedzamy tutaj tak potężne rynki, jak Stany Zjednoczone i Australia oraz Wielka Brytania. Najczęściej ze wszystkich 11 krajów objętych badaniem kupujemy produkt po obejrzeniu go na Facebooku i na platformach marketplace, np. Allegro.

Jak kupują Polacy: czy obchodzi nas ekologia?

Choć kwestie ekologii są ważne dla polskiego konsumenta mody, ekologia nie jest dla niego priorytetem. Tylko dla co piątego zrównoważony rozwój należy do najważniejszych aspektów marki, dla co dziesiątego istotne są zrównoważone materiały, z których wykonano produkt, dla 7 proc. zaś – etyczne postępowanie marki. „Możliwe jednak, że to na firmy konsumenci nakładają obowiązek, by oferowane przez nich towary były przyjazne środowisku, a one same postępowały fair” – podaje Klarna w raporcie. Ponad ¾ ogółu konsumentów byłoby skłonnych przestać robić zakupy w markach, które uważają za dobre, gdyby dowiedzieliby się, iż nie działa ona w duchu zrównoważonego rozwoju. Zakładają zatem, że to już standard.

>>> PEŁEN RAPORT KLARNY PRZECZYTASZ TUTAJ:

Raport „Modna Polska. Nowa generacja Polaków na zakupach” obala funkcjonujące w powszechnym przekonaniu stereotypy o polskim konsumencie mody jako osobie przywiązanej do robienia zakupów stacjonarnie, zainteresowanej trendami i uzależnionej od Instagrama. Polski konsument mody szuka produktów jakościowych, wie, czego może wymagać od marki i oczekuje od niej, by nadążała za jego potrzebami. Szczególnie jeśli chodzi o rozwój e-commerce – tutaj zaskakuje zainteresowanie nowymi technologiami. I choć jego wybory zakupowe są klasyczne, nie można powiedzieć, że jest konserwatywny. Czy jest nudny? ”Ani trochę – komentuje dziennikarz modowy Michał Zaczyński. – Ma niezłe rozeznanie w modzie, potrafi zaskakiwać, a nawet wychodzić przed szereg wszystkich krajów, w których Klarna zleciła badania. Ich wyniki to bezcenne kompendium wiedzy o współczesnym kliencie marek modowych

Klarna jest wyłącznym partnerem portalu Fashionbiznes.pl

>>> Przeczytaj także: Klarna zostaje partnerem portalu FashionBiznes.pl

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES