Trwająca kampania prezydencka opanowała media. Razem z nią oczy całej Polski zwróciły się w stronę 11 kandydatów i 2 kandydatek, którzy różnią się nie tylko poglądami, ale także stylem. Jedni wspierają sportowe marki, a inni wydają tysiące złotych na zestawy szyte na miarę u lokalnego krawca. Oto jak i gdzie ubierają się kandydaci na prezydenta 2025.
Mówi się, że liczy się pierwsze wrażenie. W polityce, w której nie ma miejsca na błędy, ma ono szczególne znaczenie. Stąd też jej całkiem bliskie powiązania z modą. Jedna decyzja może wzbudzić zaufanie i podkreślić autorytet albo zadziałać wręcz odwrotnie – być przyczyną skandalu. Tak było w przypadku Donalda Tuska, którego buty Zegna za ponad 3 tys. złotych oburzyły w 2023 r. wyborców. Co noszą wybrani kandydaci na prezydenta 2025: Rafał Trzaskowski, Sławomir Mentzen, Szymon Hołownia i Krzysztof Stanowski?
Rafał Trzaskowski upodobał sobie konkretny kolor
W przypadku polityków nic nie jest przypadkiem. Dotyczy to również ich strojów, czego doskonałym przykładem jest nie tylko Wołodymyr Zełenski, który od momentu wybuchu wojny w Ukrainie nie nosi garnituru, ale także Rafał Trzaskowski. Prezydent Warszawy nie bez powodu często pokazuje się w klasycznym granatowym krawacie. Dobór koloru jest zamierzony: ma on symbolizować zaufanie i stabilność, podobnie jak garnitur w tym samym odcieniu.
Mimo to Trzaskowski zaliczył w trakcie tej kampanii przynajmniej kilka wpadek wizerunkowych. Jedną z nich była publikacja wpisu na platformie X, upamiętniającego 3. rocznicę inwazji na Ukrainę. Dobór krawatu do okazji okazał się co najmniej niefortunny. Kandydat na Prezydenta RP nagrał film w akcesorium w paski, które kolorystyką przypominały flagę Rosji.
„Trzeba wybitnie nie mieć czucia, żeby dobrać akurat takie akcesorium. A symbole w polityce są ważne”
– napisała wtedy Anna Maria Żukowska.
Od tego momentu – chociaż nie zrezygnował całkowicie z pasków – Trzaskowski podchodzi do doboru krawatów ostrożnie, ograniczając się raczej do stonowanej kolorystyki z granatem w roli głównej.
W trakcie mniej zobowiązujących okazji Rafał Trzaskowski wybiera sportową elegancję i takie marki jak 4F. Logo polskiego producenta pojawiło się między innymi na koszulce i bluzie z kapturem, w których Prezydent Warszawy wystąpił podczas wydarzenia Campus Przyszłości.
Sławomir Mentzen – kontrowersyjny luksus
Sławomir Mentzen upodobał sobie czerwone i bordowe krawaty. Mają one symbolizować siłę, władzę, autorytet i pasję oraz przyciągać uwagę. Dodatkowo – jak wyjaśnia marka Prime Neckwear na swoim blogu – „czerwone krawaty służą jako potężne symbole przywództwa i determinacji, sygnalizując wyborcom, że noszący je nie boi się stawiać czoła wyzwaniom”.
Oprócz garniturów (szytych między innymi u Toma Milera) oraz gadżetów wyborczych w garderobie Sławomira Mentzena można znaleźć bardziej casualowe ubrania od znanych marek. To między innymi koszulki polo amerykańskiego brandu Tommy Hilfiger i okulary przeciwsłoneczne z kolekcji Hugo Boss. Jak to bywa w polityce, dobór marek premium jest celowy:
„Pewnie nie jest to przypadek. Mentzen chce trafić do przedsiębiorców i do aspirujących przedsiębiorców. Marki premium budują tu pozytywnie jego wizerunek”
– zdradził anonimowy PR-owiec w rozmowie z portalem Business Insider.
Szymon Hołownia jest lojalnym klientem
Wchodząc do polityki, Szymon Hołownia musiał wymienić garderobę na bardziej elegancką. W 2023 r. ujawniono, że kandydat na prezydenta 2025 od lat jest lojalnym klientem konkretnego krawca, Józefa Błońskiego. Właściciel małego zakładu zlokalizowanego na warszawskiej Starówce nie może narzekać na brak klientów. Jak zdradził w jednym z wywiadów, szył dla całego jury w programie „Mam talent”. Na liście gwiazd znaleźli się teeż Piotr Gąsowski i Zbigniew Wodecki.
„Kiedyś szyłem wąskie klapy w marynarkach, teraz zgodnie z trendami — szerokie. Trzymamy się tego, co obecnie jest modne. Pan Szymon stawia na styl klasyczny, bo jest w tej chwili drugim, po prezydencie, najważniejszym człowiekiem w kraju”
– opisał styl swojego klienta w wywiadzie z Plejadą.
Jednocześnie Józef Błoński dodał, że od awansu na marszałka Szymon Hołownia zrezygnował z kraty i szarości na rzecz klasycznych granatowych garniturów. Wiemy także, ile poseł Trzeciej Drogi płaci za uszycie skrojonego na miarę kompletu. Cena jednego zestawu wynosi 5200-5700 złotych.
Krzysztof Stanowski rezygnuje z klasycznej elegancji
Krzysztof Stanowski to jedyny kandydat na prezydenta 2025, którego styl jest daleki od politycznej elegancji. Twórca Kanału Zero konsekwentnie rezygnuje z noszenia klasycznego garnituru i krawata, pozostając jedynie przy marynarce albo koszuli. Wyjątkiem są materiały wyborcze. Dziennikarz w trakcie debat występuje w nieformalnych strojach. Ostatnio była to bluza z kapturem reklamująca zbiórkę na leczenie chorego chłopca, a wcześniej – prosta koszulka i marynarka.
Na co dzień Krzysztof Stanowski wybiera między innymi włoską markę Boggi Milano. To firma działająca od 1939 r., oferującą ubrania męskie, które łączą w sobie klasykę z nowoczesnymi trendami. Za jedną z koszulek, którą ma w swojej garderobie dziennikarz, trzeba zapłacić ponad 400 złotych.
Przeczytaj również: Najpopularniejsze marki modowe wśród polityków
Zdjęcie główne: Instagram @trzaskowskirafal