Second handy w Polsce choć zawsze cieszyły się dużą popularnością, z miesiąca na miesiąc coraz bardziej rosną w siłę. To efekt zmiany nastawienia do odzieży z drugiej ręki, która kiedyś wydawała się być głównie sposobem na oszczędności. Zainteresowanie drugim obiegiem to niezwykle aktualny temat, który przynosi korzyści nie tylko dla portfela. Czy zatem na fali popularności odzieży używanej warto zakładać własny biznes? Czy jest on opłacalny i ile będzie kosztować otwarcie second handu? Przedstawiamy kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę otwierając własny lumpeks.
Przeczytaj również: Rynek odzieży używanej podwoi się do 2027 roku. Jego wartość sięgnie 350 mld dolarów!
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2022 roku wartość rynku odzieży używanej w Polsce wyniosła około 5-6 mld zł. Oznacza to, że handel odzieżą używaną stanowi około 10 proc. rynku odzieżowego w Polsce. Dalsze prognozy dla tego sektora są bardzo optymistyczne. Odzież używana jest coraz bardziej popularna wśród Polaków, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Dane wskazują, że niemal 70 proc. Polaków kupuje w sklepach z odzieżą używaną, z czego aż 83 proc. osób poniżej 25 roku życia. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami, takimi jak przede wszystkim cena, jakość i troska o środowisko.
Raport thredUP przewiduje, że rynek „second hand” będzie rósł 11 razy szybciej, niż sprzedaż detaliczna fabrycznie nowej odzieży w ciągu najbliższych pięciu lat.
Handel odzieżą używaną jest ważną częścią polskiej gospodarki. Szacuje się, że zatrudnia około 100 tys. osób. Handel odzieżą używaną w Polsce odbywa się na wielu poziomach:
- Sprzedaż stacjonarna: najpopularniejsza forma handlu używana odzieżą. W Polsce działa około 20 tys. Sklepów z odzieżą używaną.
- Sprzedaż hurtowa: hurtownie dystrybuują odzież używaną do sklepów stacjonarnych oraz do lumpeksów internetowych.
- Second handy internetowe: sklepy internetowe z odzieżą używaną oferują szeroki wybór towarów w różnorodnych stylistykach i zróżnicowanych cenach. Handel odbywa się za pośrednictwem stron internetowych lub platform typu marketplace.
Na fali wzrostu zainteresowania odzieżą z drugiej ręki, wiele osób myśli o założeniu własnego biznesu bazującego na obrocie towarem używanym. Stworzenie własnego biznesu online jest stosunkowo proste i nie wymaga dużych nakładów pieniężnych. Inaczej sytuacja wygląda, gdy przedsiębiorca decyduje się otworzyć własny butik z używanymi ubraniami. Z jakimi kosztami musi się liczyć?
Otwarcie second handu – ile to kosztuje?
Koszt otwarcia second handu zależy od wielu kluczowych czynników. Są nimi:
- Powierzchnia lokalu: Mniejszy sklep będzie tańszy w utrzymaniu niż większy.
- Lokalizacja: Lokal w centrum miasta będzie droższy niż lokal na obrzeżach. Osoby, które chcą wynająć lokal w centum dużych miast ( jak np. Warszawa, Kraków, Wrocław) muszą liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami niż wynajem w mniejszych lub średnich miejscowościach.
- Wyposażenie sklepu: Wyposażenie sklepu, takie jak meble, regały, oświetlenie, lustra, będzie kosztowało kilka tysięcy złotych.
- Towar: Towar to największy ale i najważniejszy wydatek przy otwarciu second handu. Cena towaru zależy od jego rodzaju, stanu i ilości. Warunkuje go również przestrzeń, jaką dysponujemy. Przyjmuje się, że na początek wystarczy zainwestować w około 600 kg odzieży.
- Wynajem lokalu: to jeden z największych wydatków. W Warszawie koszt wynajmu lokalu o powierzchni 50 m2 może wynosić od 5 000 do 10 000 zł miesięcznie.
Oprócz powyższych wydatków, należy również pamiętać o kosztach bieżących, takich jak:
- Wypłaty dla pracowników (jeśli sklep jest zatrudnia pracowników)
- Koszty utrzymania lokalu (np. opłaty za media)
- Koszty reklamy, która dotrze do potencjalnych klientów (jej koszt zależy od wybranych kanałów promocji)
Nie należy zapominać również o opłatach administracyjnych, które obejmują koszty rejestracji działalności gospodarczej, uzyskania zezwoleń i koncesji oraz opłaty księgowe. Ich wysokość zależy od indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.
Należy pamiętać, że otwarcie sklepu z odzieżą używaną wymaga odpowiedniego przygotowania. Przed rozpoczęciem działalności należy dokładnie przeanalizować rynek i konkurencję, a także przygotować plan biznesowy.
Przeczytaj również: Start-up dwójki Polaków podbija rynek odzieży używanej w Wielkiej Brytanii. Jak działa Loop Generation?
Czy prowadzenie lumpeksu się opłaca?
Moda na odzież używaną zaczyna nabierać rozpędu. Z roku na rok obserwujemy wzrosty w tej kategorii, a prognozy dla branży są wyjątkowo optymistyczne. Czy to dobry znak dla wszystkich, którzy myślą o otworzeniu sklepu z odzieżą używaną?
Analizując rynek warto jednak zwrócić uwagę, że handel w znaczącym stopniu przenosi się do sieci. Z kolei z map małych i dużych miast powoli zaczynają znikać lumpeksy. Dlaczego tak się dzieje, pomimo wzrostu zainteresowania drugim obiegiem? Przedsiębiorcy coraz częściej mierzą się z trudnościami w utrzymaniu swoich działalności. Galopujące w górę opłaty za lokal, wyższe ceny wynajmu oraz niepreferencyjne opłaty dla właścicieli małych firm nie są sprzymierzeńcami w utrzymaniu stacjonarnego biznesu. Przedsiębiorcy, aby utrzymać się na rynku decydują się na podnoszenie cen odzieży, co z kolei nie spotyka się z entuzjazmem kupujących. Szeroka dostępność odzieży używanej w sieci, na platformach typu Vinted czy OLX również sprawia, że zainteresowanie stacjonarnymi second handami może maleć.
Co wziąć pod uwagę przy otwarciu second handu?
Decyzja o otwarciu second handu powinna być w pełni świadoma i przemyślana. Czy będzie to biznes opłacalny? Należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
- Lokalizacja: najlepiej, by sklep znajdował się w miejscu, gdzie jest dużo potencjalnych klientów. Dobrym pomysłem jest otwarcie sklepu w pobliżu osiedli mieszkaniowych, centrów handlowych lub uczelni.
- Rynek lokalny: należy sprawdzić, czy w okolicy jest popyt na odzież używaną oraz czy w najbliższej okolicy funkcjonują inne second handy.
- Ceny: ceny powinny być konkurencyjne. Warto śledzić ceny w innych second handach stacjonarnych i internetowych, by na ich podstawie ustalić rzeczy dla własnego asortymentu.
- Asortyment: jedna z najistotniejszych kwestii przy zakładaniu tego rodzaju biznesu. Warto postawić na różnorodność asortymentu, aby trafić do jak największej liczby klientów. Klienci powinni mieć do wyboru szeroki wybór odzieży, w tym odzież markową. Aby zwiększyć pozytywne doznania zakupowe, warto postawić na solidną selekcję oraz posegregować odzież według rozmiaru, stylu czy koloru.
- Marketing: należy zadbać o dobrą widoczność, wizerunek i promocję sklepu. Do wykorzystania jest szereg kanałów promocji, jak media społecznościowe (reklamy na Facebooku, Instagramie, dedykowane konto), reklama w prasie lokalnej, rozdawanie ulotek, plakaty, bilbordy czy banery, itp.
Zdjęcie główne: Unsplash
Przeczytaj również: „Shop your closet” to ekologiczna idea, która podbija branżę. Na czym polega?