Ostatni kwartał ubiegłego roku finansowego okazał się dla LPP ważnym okresem, który wpłynął na osiągnięcia rocznych celów. W tym czasie Grupa wypracowała między innymi dwucyfrowy wzrost sprzedaży rdr oraz ustabilizowała koszty SG&A na niskim 1,9-proc. poziomie.
Autor: Paweł Makosz
Przychody Grupy w 4Q22/23 wzrosły rdr o 23,1 proc. do 4,185 mld PLN. Osiągniecie tego wyniku, było możliwe głównie dzięki wysokiej dynamice rozwoju sprzedaży produktów marki Sinsay. Ważną składową okazało się również pozytywne przyjęcie kolekcji Mohito oraz Reserved. LPP zauważyło zwiększenie zainteresowania wśród klientów odzieżą formalną, co najprawdopodobniej jest wynikiem powrotu pracowników do biur po pandemicznym okresie pracy zdalnej.
W ostatnim kwartale ubiegłego roku LPP wypracowało 1,146 mld PLN ze sprzedaży e-commerce. Rynek internetowy stanowił 29,1 proc. przychodów z Polski oraz 27,4 proc. całkowitych przychodów Grupy. Największy 34-proc. udział w sprzedaży internetowej miała marka Mohito, na drugim miejscu uplasował się Sinsay, a na trzecim Reserved. Wiceprezes zarządu LPP, Przemysław Lutkiewicz, podkreślił jednak, że Grupa zauważa inflacyjne problemy konsumentów, którzy coraz rozważniej podchodzą do decyzji o zakupach.
Zysk operacyjny LPP w ostatnim kwartale ubiegłego roku finansowego wyniósł 435,5 mln PLN. Dla porównania w 4Q21/22 był on na poziomie 154,4 proc. Skąd tak dobry wynik kwartalny? Oprócz poprawy sytuacji rynkowej Grupie udało się przywrócić działalność na Ukrainie. Obecnie funkcjonuje tam 125 sklepów stacjonarnych. Ponadto LPP uzyskało 11,4 mln PLN zysku z likwidacji umów MSSF16 oraz +74,3 mln PLN odwrócenia dyskonta na należnościach za sprzedane sklepy w Rosji.
Roczne cele na plusie
W roku obrotowym 2022/23 LPP wypracowało 16 mld PLN wzrostu sprzedaży z działalności kontynuowanej (+40 proc. rdr). W tym czasie Grupa osiągnęła 4,4 mld PLN przychodów online (+19 proc. rdr). LPP pochwalić może się także rentownością operacyjną na poziomie 9,2 proc., 1,5 mld PLN EBITu.
Zdjęcie główne: mat. prasowe
Przeczytaj również: Jak LPP wykorzysta sukces aplikacji Sinsay? O potencjalnym klubie zakupowym i rozwoju sprzedaży mobilnej opowiada Michał Laskowski, dyrektor e-commmerce