REKLAMA
Amazon ukarany grzywną ponad 31 mln złotych przez UOKiK. Chodzi o zamówienia ze strony Amazon.pl.

Gigantyczna kara dla Amazon. Gigant handlu ukarany za oszukiwanie klientów

REKLAMA
REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych na spółkę Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu. Powodem jest wprowadzanie konsumentów w błąd w odniesieniu do momentu zawarcia umowy, terminów dostawy oraz usługi “Gwarancja Dostawy”.

Amazon został ukarany karą grzywny wysokości ponad 31 mln złotych (31 850 141 zł) decyzją prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tomasz Chróstny uznał, że działania giganta handlu naruszyły zbiorowe interesy konsumentów.

Korzystanie z platform sprzedażowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Wybierają oni zakupy na platformie, gdyż z jednej strony umożliwia to dostęp do wielu różnych ofert w jednym miejscu, z drugiej – darzą dostawców rozpoznawalnych platform zaufaniem. Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd – brzmi oficjalne oświadczenie Urzędu. 

Prezes UOKiK zaznaczył, iż konsument nie powinien być zmuszany do podejmowania  dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność oferowanych funkcjonalności czy prezentowanych informacji

W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie – uzasadnił Tomasz Chróstny. 

Przeczytaj również: Tak drogo jeszcze nie było! Poczta Polska podnosi ceny usług

Gigantyczna kara nałożona na Amazon przez UOKiK
Gigantyczna kara nałożona na Amazon przez UOKiK, fot. Unsplash

Zamówienie na Amazonie nie gwarantowało zakupu

Chociaż konsumenci składali zamówienia na platformie Amazon.pl i płacili za produkty, nie zawsze je otrzymywali. UOKiK potwierdza te informacje, opierając się na skargach konsumentów i licznych reklamacjach składanych do firmy. Przykładem jest częste anulowanie przez Amazona zamówień na popularne czytniki e-booków.

Problem polega na tym, że według Amazona złożenie zamówienia i otrzymanie potwierdzenia nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Firma traktuje to jedynie jako ofertę nabycia produktu, która nie jest dla niej wiążąca. Nawet po zapłacie za towar Amazon może anulować zamówienie i nie ma obowiązku dostarczenia produktu. Umowa sprzedaży, zdaniem firmy, zostaje zawarta dopiero w momencie wysłania produktu i to wtedy, według Amazona, następuje zakup towaru.

Amazon nie zgadza się z decyzją UOKiK

UOKiK ukarał Amazon EU SARL karą w wysokości ponad 31 mln zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Spółka musi opublikować decyzję na swojej stronie i w mediach społecznościowych. Decyzja nie jest prawomocna, co daje możliwości spółce złożenia odwołania do sądu. 

Amazon twierdzi, że w ciągu ostatniego roku współpracował z UOKiK i zaproponował szereg zmian, aby poprawić doświadczenia klientów. „Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji” – czytamy w oficjalnym oświadczeniu biura prasowego Amazon. 

Zdjęcie główne: Unsplash

Przeczytaj również: Dom mody Hermès oskarżony o nielegalne praktyki

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES