Zarząd Banana Republic ogłosił, że 31 maja wraz z zamknięciem brytyjskiej strony internetowej firma oficjalne znika z rynku w Europie. Wycofanie produktów ze sprzedaży w Unii Europejskiej jest częścią planu marki GAP, do której Banana Republic należy od 1983 roku. Czy to oznacza koniec Banana Republic?
Odkąd w 2016 roku zlikwidowano stacjonarne sklepy w Wielkiej Brytanii, Banana Republic była dostępna dla klientów wyłącznie online. Nagłe zamknięcie 9 sklepów było reakcją na znaczny spadek zysków ze sprzedaży detalicznej. Kryzys dotyczy także właściciela brandu. GAP w zeszłym roku poinformował o wycofaniu się ze sprzedaży stacjonarnej w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Stopniowe odsuwanie się od europejskiego rynku jest częścią restrukturyzacji brandu, który chcę poprawić zyski ze sprzedaży online i ograniczyć koszty.
Dlaczego Banana Republic potrzebuje zmiany?
Odzież Banana Republic została wyparta przez inne marki, które lepiej wpasowują się w obecne trendy konsumenckie. GAP najwyraźniej nie chce pożegnać się z firmą, która od lat boryka się z problemami finansowymi. Wystarczy spojrzeć na zyski Banana Republic, które wykazują, że w ciągu ostatnich 7 lat tylko w jednym roku była dochodowa. Podczas gdy w 2021 roku, po pierwszych falach pandemii, większość marek odnotowała znaczny wzrost popytu ze względu na ponowne otwarcie sektora handlowego, sytuacja Banana Republic niewiele się zmieniła i sprzedaż netto sieci spadła o 15% w porównaniu z zyskiem w 2019 roku.
Przyszłość Banana Republic
Czy słabe wyniki finansowe oznaczają koniec Banana Republic? GAP nie rezygnuje z marki i podejmuje wszelkich starań, by na nowo wymyślić jej koncept przewodni. Odmłodzenie firmy polega na wprowadzaniu nowych linii odzieży oraz dostosowaniu tożsamości marki do potrzeb nowych klientów i utrzymaniu dotychczasowych. Obranie nowego kierunku zaowocowało współpracą z australijskim dystrybutorem. Według analiz rynkowych, mieszkańcy kontynentu za pośrednictwem internetu i witryny sklepu online wyrażali duże zainteresowanie produktami firmy. Produkty Banana Republic i GAP są dostępne online oraz w wybranych sklepach w Australii, co być może podniesie zyski marki.
>>> Przeczytaj też: Case study GANNI, czyli jak dziś zbudować cool markę. Czego możemy się nauczyć na jej przykładzie?