Szybki rozwój start-upów modowych jest niemal niemożliwy bez odpowiednio wysyconego budżetu. Realizacja nawet najlepszych pomysłów często wymaga określonej inwestycji. Skąd wziąć środki na rozwój? To pytanie jest jednym z najczęstszych, które zadają sobie młodzi przedsiębiorcy. Postaraliśmy się na nie odpowiedzieć.
Przeczytaj również: Kiedy odzież może być kosztem działalności gospodarczej?
Tworzenie start-upu jest spełnieniem marzeń wielu osób. To bowiem biznesowy projekt, którego kluczowymi cechami są niezależność, innowacyjność i niestety… Ogromne ryzyko. W start-upie liczy się świeżość przedsięwzięcia i znalezienie takiego modelu działania, który pozwoli odnieść sukces w jak największej skali. Często nie da się jednak zrealizować wizji bez odpowiedniego nakładu finansowego, a niewielu młodych przedsiębiorców może pozwolić sobie na wyłożenie z prywatnego portfela odpowiedniej wielkości funduszy.
Pamiętajmy, że prowadzenie start-upu wiąże się z ciągłym pokrywaniem kosztów. Do tych podstawowych należą podatki, pensje pracowników, materiały niezbędne do realizacji projektów, procesy reklamowe i sprzedażowe. Skąd wciąż na to pieniądze? Przyjrzyjmy się wewnętrznym oraz zewnętrznym sposobom uzupełniania budżetu.
Anioły biznesu i fundusze venture capital
Aniołami biznesu nazywa się osoby prywatne inwestujące swój kapitał w rozwój wybranych start-upów. Najczęściej we wczesnym etapie działalności podmiotu. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Center for Venture Research aniołowie biznesu odpowiadają rocznie za finansowanie nawet 63 tys. start-upów. Łączna kwota udzielanych przez nich zapomóg przekracza 23 mld USD. Ich działalności nie ogranicza się jednak wyłącznie do zasilania budżetów. Niejednokrotnie służą swoją radą, doświadczeniem. W zamian za całe wsparcie otrzymują część udziałów lub obligacje.
Właściciele marek mogą również poszukać wsparcia w funduszach ventura capital. Innymi słowy, u inwestorów zewnętrznych, którzy w zamian otrzymują na ograniczony czas część akcji brandu. Przykładowymi podmiotami pomagającymi w rozwoju przedsiębiorstw są spółki Status Venture i MCI Management. Ten rodzaj finansowania ma wiele plusów. Jednym z nich jest pozycja inwestora, który na określony czas zostaje wspólnikiem właściciela. Interesują go zyski. Ma te same cele co marka. Zarabia wówczas, gdy wzrasta wartość jego udziałów lub wtedy gdy wypłacana jest dywidenda.
Ranking funduszy inwestycyjnych lipiec 2023 r. – według F/Trust
Fundusze polskie | Stopa zwrotu lipiec 2023* | Stopa zwrotu 12 miesięcy** |
---|---|---|
Quercus lev | +14,69 proc. | +54,23 proc. |
Inverstor Turcja | +14,20 proc. | +61,06 proc. |
Skarbiec Małych i Średnich Spółek A | +11,61 proc. | +49,39 proc. |
Superfund Akcji Blockchain (EUR) | +11,38 proc. | +7,72 proc. |
UNIQA Akcji Małych i Średnich Spółek | +10,99 proc. | +31,69 proc. |
Przeczytaj również: W ubiegłym roku co najmniej jedna osoba straciła pracę przez robota [badanie]
Dotacje
Są podstawą formą finansowania, z której najchętniej i najczęściej korzystają małe i średnie firmy. Chcąc otrzymać środki z dotacji należy znaleźć odpowiedni program. Spełnić wszystkie zawarte w nim warunki, zgłosić się, a następnie poczekać na weryfikację. Oczywiście należy pamiętać, że wraz z otrzymanymi funduszami wciąż jako marka jesteśmy zobowiązani do wypełnienia postawionych przed nami wymogów. Najpopularniejszymi instytucjami udzielającymi dotacji są Europejski Fundusz Inwestycyjny oraz Europejski Bank Inwestycyjny.
Kredyt
Pozyskanie kredytu na rozwój start-upu również jest dobrym pomysłem. Wymaga jednak odpowiedniego przygotowania. Przed przyznaniem funduszy udzielający pożyczki bank będzie chciał poznać naszą kondycję finansową. Konieczne będzie przedstawienie mu sprawozdania finansowego lub podatkowej książki przychodów i rozchodów.
Kredyt nie jest równy kredytowi. Możemy zdecydować się na inwestycyjny. Wtedy otrzymane środki będziemy mogli przeznaczyć na zakup wyposażenia biur, maszyn produkcyjnych, czy wszelkich aktyw poprawiających jakość pracy. Innym rodzajem pożyczki jest kredyt obrotowy. Ukierunkowany na pokrywanie bieżących kosztów, takich jak czynsze, czy materiały. Banki oferują również wsparcie w postaci kredytów technologicznego i hipotecznego. Pierwszy pozwala na zainwestowanie we wdrażanie innowacji pozwalających rozwinąć działalność. Drugi skierowany jest do podmiotów zainteresowanych zakupem nieruchomości.
Przeczytaj również: Cztery najważniejsze trendy urodowe na 2024 rok
Zysk netto
Najlepiej być samowystarczalnym. Jeżeli udało nam się zarobić przy okazji pierwszych projektów warto pomyśleć o samofinansowaniu. W wykorzystaniu tych środków do pokrycia nadchodzących kosztów działalności marki. Zakłada się, że w przypadku zdrowych i rentownych podmiotów to właśnie zysk netto powinien być głównym źródłem finansowania.
Oczywiście z nadwyżki finansowej o wiele łatwiej korzystać w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych. Większe przedsiębiorstwa muszą wcześniej wziąć pod uwagę ograniczenia prawne wynikające z profilu biznesowego. Na przykład spółki nie mogą wypłacać środków na prywatne konta – nawet jeżeli miałoby to być konto właściciela marki. Z tego rodzaju finansowania wykluczeni są również debiutanci. Z wiadomych względów. Potrzeba czasu, zanim zaczną oni przynosić zyski.
Przeczytaj również: Zara otworzyła swoją pierwszą kawiarnie
Zdjęcie główne: Unsplash