Polskie marki kosmetyczne na giełdzie

Polska branża kosmetyczna nie pcha się na GPW. Oto kilka spółek, które giełdowy debiut mają za sobą

REKLAMA

Polskie marki kosmetyczne na giełdzie wciąż mają niewielką reprezentację. O ile światowi liderzy segmentu beauty na czele z francuskim L’Oreal’em i brytyjskim Unilever’em to od dawna wysoko notowane spółki giełdowe, rodzimi producenci kosmetyczki są wyjątkowo ostrożni w podobnych działaniach. W ostatnich miesiącach głośno było o planowanym debiucie spółki Dr Ireny Eris, która ostatecznie wycofała się z wejścia na GPW. Kto zatem znajduje się w wąskim gronie polskich spółek giełdowych sektora beauty?

Przeczytaj również: Moda na GPW: LPP zyskuje

Hyper Hygenics S.A.

Polski producent produktów kosmetyczno-higienicznych do oczyszczania skóry. Hyper Hygienics działa na rynku kosmetycznym od 1980 roku, sukcesywnie budując pozycje eksperta w swojej kategorii. Czołową marką spółki jest Cleanic, której korzenie sięgają 1991 roku. Pod logo marki oferowane jest kilkadziesiąt produktów kosmetycznych, wśród których wymienia się płatki do demakijażu, chusteczki do higieny intymnej, patyczki higieniczne. Spółka jest również cenionym producentem produktów do higieny dzieci i niemowląt. Linia Cleanic Kindii, stworzona z myślą o delikatnej skórze najmłodszych, obejmuje między innymi płatki i chusteczki nawilżające, które kompleksowo oczyszczają skórę, przywracając jej odpowiedni poziom nawilżenia. 

Produkty Cleanic to jedne z najchętniej wybieranych w swojej kategorii. Ich dystrybucja obejmuje popularne sieci kosmetyczne i handlowe. Spółka zajmuje się również produkcją dla marek własnych sieci handlowych. Hyper Hygienics zatrudnia ponad 500 osób. Znaczącą część jej działań zajmuje ekspansja na rynki zagraniczne. 

Większościowym udziałowcem spółki jest iCotton, który pod koniec września br. wezwał do sprzedaży ok. 2,16 mln akcji Hyper Hygienics. Tym samym planował skupić wszystkie pozostałe akcje spółki (przed ogłoszeniem posiadając 66 proc. udziałów) i wycofać spółkę z GPW. Mniejszościowi akcjonariusze nie odpowiedzieli jednak na wyzwanie, składając zapisy na nieco ponad 6 tys. Zł (przy cenie 5,25 zł za jedną akcję). 

Global Cosmed S.A. 

Spółka Global Cosmed, jeden z wiodących producentów rynku FMCG w Europie.  Grupa z ponad 190-letnią historią na rynku, zrzesza firmy produkujące wyroby kosmetyczno-chemiczne. Wśród wiodących marek Global Cosmed wymienia się Kret, Sofin, Apart Natural i Bobini. Działania spółki w dużej mierze skupione są na ekspansji zagranicznej Głównym europejskim rynkiem dla Global Cosmed są Niemcy. W 2023 roku spółka rozszerzyła dystrybucję o Gruzję i Armenię. Firma kieruje również swój eksport do Azji (Chiny, Korea Południowa, oraz od 2023 roku Wietnam), łącznie działając na ponad 40 rykach zagranicznych. W Polsce Global Cosmed dostarcza swoje produkty do niemal wszystkich czołowych sieci handlowych, w tym Auchan, Biedronka, Kaufland czy Rossmann. 

Spółka zadebiutowała na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w 1993 roku. W 2020 roku Global Cosmed został włączony do WIG80, czyli 80 największych firm notowanych na GPW. Firma zatrudnia obecnie ponad 550 pracowników, mając w posiadaniu 4 zakłady produkcyjne.

W październiku br. Global Cosmed pochwaliło się 16-proc. Wzrostem sprzedaży w ciągu poprzednich 6 miesięcy, osiągając poziom 212 mln zł. Spółka zanotowała również wzrost EBITDA do poziomu 17,4 mln, i 7 mln zł zysku netto. Od wielu miesięcy nasz zespół ciężko pracował nad realizacją założonej strategii. Twarde efekty pracy to solidny wzrost organiczny sprzedaży. Pierwszy raz w historii w ciągu roku zanotowaliśmy aż 4 kontrakty o statusie umowy znaczącej*. Takie fakty mówią o realnej wartości firmy. Mamy nadzieję, że zostanie to zauważone przez inwestorów, którzy cały czas niedoszacowują wartości giełdowej akcji Global Cosmed – wyznali przedstawiciele marki na łamach Rzeczpospolitej. 

Miraculum S.A.

Oferta kosmetyczna spółki Miraculum koncentruje się na opracowywaniu i sprzedaży produktów do pielęgnacji skóry, ciała, perfum i kosmetyków do makijażu. W portfolio spółki znajdziemy 14 różnych marek kosmetycznych: Miraculum, Pani Walewska, Gracja, Chopin, Brutal, Tanita, Mariage, Paloma, Mirasol, Wars, Lider. Oferta spółki dopełniają dwie marki makijażowe: Joko i Virtual. 

Historia przedsiębiorstwa kosmetycznego z siedzibą w Krakowie sięga 1924 roku, kiedy to powstało z inicjatywy lekarza Leona Lustra, będąc jedną z pierwszych polskich marek kosmetycznych obok takich firm jak Max Factor czy Helena Rubinstein. Przez dekady kosmetyki sygnowane przez markę produkowane były w krakowskiej Fabryka Kosmetyków „Miraculum”, a produkcja ich do dziś przebiega w stolicy Małopolski. Na przestrzeni lat firma przeszła metamorfozę, dopasowując się do aktualnych potrzeb i trendów na rynku beauty. 

Od lutego 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Spółka Miraculum S.A. stanowi podmiot dominujący grupy kapitałowej, do której zalicza się również BIONIQ. Institute of Skin Care Technology Sp. z o.o. jako podmiot zależny. Oprócz rozwoju na rodzimym rynku, Miraculum S.A. skupia się na dystrybucji produktów na rynki zagraniczne, a wśród jej rynków zbytu wymienia się między innymi Jordanię, Irak, USA, Kanadę, Hiszpanię, Włochy czy Litwę. 

W październiku br. spółka wypracowała pana 5 mln przychodów, czyli o 8 proc. więcej w ujęciu r/r. Do końca października zanotowano 40,2 mln zł przychodów, co stanowi wzrost o 9 proc. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Przeczytaj również: AI wesprze inwestorów giełdowych w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych

Dr Irena Eris

Do wejścia na Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych w połowie bieżącego roku przygotowywała się jedna z czołowych kosmetycznych marek. Ostatecznie, tuż przed debiutem giełdowym, spółka poinformowała o rezygnacji ze swoich planów. Przedstawiciele spółki zdementowali informacje o niewielkim zainteresowaniu akcjami. – Przy obecnych warunkach, jeśli chodzi o rynek pierwotny, nie mogliśmy ustalić ceny oferowanych akcji na satysfakcjonującym nas poziomie – argumentował wówczas Paweł Orfinger, prezes zarządu Dr Irena Eris. Podkreślił on jednocześnie, że choć pozyskane środki z oferty miały szansę zapewnić spółce skokowy rozwój, jej dalsze plany na przyszłość wciąż pozostają takie same. 

Branża, w której operuje Dr. Irena Eris wydaje się być procykliczna – w dużej mierze uzależniona od perspektyw ogólnej koniunktury gospodarczej. Te obecnie nie są specjalnie obiecujące, z ryzykiem recesji w końcówce obecnego lub przyszłym roku. Inwestorzy oczekują, że spowolnienie może mieć negatywny wpływ na marże i przychody wielu sektorów, także branży “beauty” i hotelowej. Wobec tego nie zgodzili się na zadowalającą dla spółki wycenę, przy atrakcyjnych dla niej mnożnikach wartości akcji – skomentował w rozmowie z Fashion Biznes ekspert XTB Eryk Szmyd.

Zdjęcie główne: Unsplash

Dowiedz się więcej: Dlaczego Dr Irena Eris zrezygnowała z IPO? Eksperckie spojrzenie

Newsletter

FASHION BIZNES