Ponad dwie trzecie respondentów przebadanych przez Światowe Forum Ekonomiczne oceniło perspektywy rynkowe jako „niestabilne”. Ta niepewność gospodarcza skłania konsumentów do przeanalizowania swoich priorytetów, uważniejszego wydatkowania zarobków. Opublikowany niedawno raport „Think Forward with PayPal” potwierdza, że klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, kogo wspierają. Chcą, aby ich ulubione marki utożsamiały się z wartościami zrównoważonego rozwoju.
Ramię w ramię
Dane Ipos pokazują, że prawie 80 proc. konsumentów na całym świecie uważa, że marki powinny wspierać inicjatywy społeczne i działać na rzecz wspólnego dobra. Ten trend widoczny jest także w Polsce. Badanie PayPal z maja 2023 roku dotyczące podejścia konsumentów do zakupów online wykazało, że dla 37 proc. przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów ważne jest, aby marka, której produkty kupują, podzielała ich wartości.
Niemniej jednak, konsumenci zdają sobie również sprawę, że żadna marka nie jest w stanie wprowadzić realnych zmian działając w odosobnieniu. – 41 proc. respondentów zgadza się, że współprace nawiązywane szczególnie w ramach różnych branż i obszarów geograficznych, mają kluczowe znaczenie i pozytywnie wpływają na społeczeństwo – mówi Efi Dahan, wiceprezydent i dyrektor generalny na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael w PayPal. Uważa on, że takie działania mogą przełożyć się „na większą odporność biznesową poszczególnych firm”. Sieć partnerska wzmacnia wartość marki w oczach rosnącej liczby zaangażowanych społecznie konsumentów.
Gospodarka o obiegu zamkniętym
Model gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli sposób produkcji i konsumpcji, który wspiera zrównoważony rozwój, jest zdaniem Efiego Dahana jednym z najlepszych przykładów współpracy na rzecz wspólnego dobra. Zwraca on uwagę, że ten model prowadzenia biznesu „ma na celu stawienie czoła globalnym wyzwaniom, od zmian klimatycznych po zanieczyszczenie środowiska, i może być wykorzystywany jako wzór do zmiany naszej konsumpcji i produkcji na bardziej zrównoważoną”.
– Na całym świecie w rozmaitych branżach obserwujemy różne formy zastosowania modeli biznesowych opartych na obiegu zamkniętym. Aczkolwiek jednym z sektorów, w których ich szybkie wdrożenie może okazać się prawdziwym przełomem jest bez wątpienia przemysł modowy – dodaje Efi Dahan. Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego z 2021 r. moda i związany z nią łańcuch dostaw są trzecim największym źródłem zanieczyszczeń ustępując miejsca jedynie branży spożywczej i budowlanej. Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, przeciętny Europejczyk wyrzuca rocznie aż 11 kg tekstyliów. Powstające w ten sposób odpady trafiają bezpośrednio na szybko zapełniające się wysypiska śmieci lub do spalarni. To z kolei przyczynia się do generowania szkodliwych dla środowiska zanieczyszczeń.
W odpowiedzi na te alarmujące zjawiska, świadomi społecznie konsumenci kształtują coraz bardziej odpowiedzialne nawyki zakupowe. Jednocześnie wymagając od marek zmiany modelu działania i zajęcia się problemem nadprodukcji w sektorze odzieżowym. W walkę z nadmierną konsumpcją mody zaangażowane są również globalne organizacje, takie jak ONZ i władze lokalne. Pracują one nad nowymi przepisami i rozwiązaniami prowadzącymi do zmiany sytuacji w branży. Płynna i trwała transformacja wymaga jednak ścisłej współpracy między sektorem publicznym a prywatnymi firmami.
Przeczytaj również: Koniunktura w handlu pogarsza się. Czy branża mody ma się czego obawiać?
Działanie zgodnie z wartościami musi iść w parze z uczciwą ceną
Chociaż etyczne prowadzenie biznesu jest bardzo ważne, w obecnej sytuacji makroekonomicznej klienci muszą wiedzieć, że mogą sobie pozwolić na zakup ulubionych produktów. Zgodnie z przytoczonymi w raporcie PayPal “Think Forward” danymi PwC, aż 96 proc. konsumentów planowało w 2023 r. wprowadzić zachowania oszczędnościowe., a 42 proc. zadeklarowało znaczne obniżenie wydatków.
– Współcześni konsumenci są sprytni, doświadczeni i szukają korzystnych cen. Nie chcą przepłacać, a zanim wydadzą swoje ciężko zarobione pieniądze, oczekują od sprzedawców kompleksowych i przejrzystych informacji. W poszukiwaniu wysokiej jakości towarów w bardziej atrakcyjnych cenach wielu kupujących decyduje się na zakupy poza swoim krajem. Marki, które chcą skorzystać na coraz większej popularności handlu transgranicznego, muszą jednak być transparentne i zapewniać klientom poczucie bezpieczeństwa oraz ochrony – mówi Efi Dahan.
Biznes oparty na wartościach
Wykształcenie podejścia biznesowego na bazie wartości nie jest czymś, co marki mogą stworzyć z dnia na dzień. Budowanie firmy i kultury korporacyjnej jest procesem długotrwałym i stale ewoluującym. Niemniej jednak przedsiębiorstwa, które chcą odnieść sukces i zdobyć serca klientów, muszą podjąć ten wysiłek.
– Dziś jasne jest, że marki powinny podzielać wartość konsumenta. Przekształcenie biznesu w oparciu o empatię, troskę o ludzi i chęć odpowiedzi na ich obawy pomaga zwiększyć wartość marki i wzmacnia jej pozycję na wysoce konkurencyjnym rynku – podsumowuje Dahan.
Przeczytaj również: Inwestycja w dzieło Banksy’ego brzmi ciekawie? Za jeden z murali zapłacisz 153 dolary
Zdjęcie główne: mat. prasowy