3 czerwca w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbył się finał drugiej edycji konkursu Designers Play Sustain, który promuje modę cyrkularną, ekoprojektowanie i odpowiedzialne innowacje. Poznaj wyniki tegorocznych zmagań młodych projektantów.
Artykuł szczegółowo opisuje najważniejsze aspekty tegorocznej edycji konkursu:
- Zwycięzcy konkursu
- Misja Designers Play Sustain
- Skład jury
- Innowacje technologiczne
- Program edukacyjny
- Partnerzy i patroni
Designers Play Sustain – manifest odpowiedzialnej mody
Konkurs, organizowany przez Fundację Play Sustain, przyciągnął setki młodych twórców zainteresowanych przyszłością branży fashion. Jego misją jest budowanie świadomości ekologicznej wśród projektantów i konsumentów, a także inspirowanie do wdrażania modeli gospodarki cyrkularnej oraz ograniczania zużycia wody i emisji CO₂ w całym łańcuchu wartości.


Zwycięzcy i nagrody
Triumfatorką tegorocznej edycji została Justyna Rożek, która w kategorii Upcykling Ready-2-Wear zachwyciła jury świeżym spojrzeniem na odzyskane materiały; poza czekiem na 50 000 zł otrzymała też pakiet nagród specjalnych, m.in. staż w atelier Gosi Baczyńskiej, mentoring Michała Szulca, osobistą nagrodę od Moniki Brodki, kurs w Akademii Leona Koźmińskiego oraz wyjazd do Dubaju na biznesowy mentoring. Justyna Rożek została również laureatką nagrody specjalnej przyznawanej przez Fashion Biznes. Już wkrótce na łamach portalu pojawi się rozmowa z projektantką.
W kategorii Ekoprojektowanie Digital-2-AI zwyciężyła Paula Buczyńska, której cyfrowa kolekcja łącząca zrównoważone tkaniny z algorytmiczną konstrukcją kroju przyniosła jej nagrodę w wysokości 10 000 zł.
Obok przewodniczącego Mariusza Przybylskiego w jury zasiedli m.in. prof. Jolanta Rudzka-Habisiak (ASP Łódź), Marlena Wooolford, Gosia Baczyńska, Martyna Zastawna i prof. dr hab. Grzegorz Mazurek. Skład podkreśla interdyscyplinarność konkursu – od projektowania, przez naukę, po biznes i aktywizm.


Technologia AI & VR na wybiegu
Finałowy pokaz wyreżyserował światowej klasy twórca pokazów mody Waldek Szymkowiak (pracował m.in. dla Balenciagi i Diora). Dzięki współpracy z ATM widzowie – także ci oglądający streaming online – zobaczyli kolekcje wzmocnione immersyjnymi technologiami AI i VR, które poszerzyły narrację o ekologii i przyszłości branży.
Edukacja: 60 godzin otwartego programu
Przez 12 tygodni finaliści uczestniczyli w ponad 60 godzinnym cyklu warsztatów – od nowoczesnych technologii po budowanie marki modowej. Część spotkań była otwarta dla publiczności, co wpisuje się w cel Fundacji Play Sustain: demokratyzację wiedzy o zrównoważonej modzie.
Partnerzy i patroni
Strategicznym partnerem jest VIVE Group, a projekt wspierają UNEP Grid, WWF, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, ASP Warszawa oraz Prezydent m.st. Warszawy. Galę poprowadził Olivier Janiak, a ambasadorkami wydarzenia są Monika Brodka, Natalia Przybysz i Reni Jusis.
Portal Fashion Biznes miał zaszczyt zostać patronem medialnym wydarzenia.


Przeczytaj również: Dreslow – pierwszy butik cyrkularny już działa w Westfield Arkadia