Centra handlowe zanotowały wzrost obrotów – wynika z najnowszych danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. W październiku 2022 r. okazały się one o 16% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.
Centra handlowe w październiku 2022
– W październiku obroty centrów handlowych utrzymały pozytywny trend, rosnąc o 16% w porównaniu do 2019 r. Widać jednak, że presja inflacyjna, rosnące koszty nośników energii i niestabilna sytuacja gospodarcza wpływają na ich dynamikę. Klienci oszczędzają pieniądze i dokonują bardziej przemyślanych zakupów, co wpływa również na liczbę wizyt w centrach handlowych. Z uwagą obserwujemy wpływ czynników makroekonomicznych na postawy konsumentów, zwłaszcza, że ostatni kwartał roku jest kluczowy dla wyników handlu
– mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Najpopularniejsze kategorie zakupowe
Polacy w październiku nadal chętnie korzystali z oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Wzrost w tej kategorii o ponad 34% pokazuje, jak ważny dla klientów pozostaje aspekt społeczny galerii handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający niezmiennie od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych w marcu 2022 r.
Klienci nadal chętnie kupują w sklepach stacjonarnych artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD. Wskazuje na to blisko 24% wzrost w tej kategorii w październiku. Z kolei moda odnotowała mniejszą dynamikę obrotów, wzrost w tej kategorii wyniósł 8,4%, w porównaniu do października 2019 r.
W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,3% wyższa niż w październiku 2019 r. Z kolei w listopadzie 2022 r. zmniejszyła się i była o 3,1% niższa niż w listopadzie 2019 r.
Przeczytaj również: [BADANIE] Czego Polacy oczekują od centrów handlowych. Rozrywka bierze górę nad ekologią
Wskaźniki PRCH
PRCH Footfall Density Index – wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te są zbierane i weryfikowane przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.
PRCH Turnover Index – wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Dane pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Ze względu na ich poufność i wrażliwość są one, podobnie jak wyniki odwiedzalności, gromadzone i weryfikowane przez PwC.
Przeczytaj również: [BADANIE] Aż 80% Polaków deklaruje, że robi zakupy w outletach. Czy to znak kryzysu?