Etyka w biznesie jest drogowskazem w postępowaniu zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników. Warto pamiętać, że przedsiębiorstwo tworzą przede wszystkim ludzie. Aby działalność firmy była etyczna, także zachowanie osób w niej zatrudnionych musi być właściwe. Wizytówką każdego przedsiębiorstwa są pracownicy i to właśnie oni mają wpływ na reputację całej firmy. Przedstawiamy podstawowe wartości, o których trzeba pamiętać, niezależnie od tego, czy zarządzamy biznesem, czy jesteśmy pracownikami.
Profesjonalizm
Profesjonalizm jest jedną z tych cech pracownika, której najbardziej pożądają pracodawcy. Mawia się, że jak cię widzą, tak cię piszą. Dlatego, aby zasłużyć na miano profesjonalisty, musisz też odpowiednio się prezentować i zachowywać. Swoim wyglądem i postawą podkreślasz kompetencje i masz wpływ na to, jakie pozostawisz po sobie wrażenie.
Strój wpływa na nasz wizerunek i na to, jak postrzegają nas inni. Psychologowie nadali tej zależności nazwę – efekt aureoli, czyli nieświadome przypisywanie określonych cech nowo poznanej osobie na podstawie pierwszego wrażenia, które zazwyczaj wynika z wyglądu danej osoby. Warto przyjrzeć się idei power dressingu, czyli sposobowi ubierania się, który podkreśla profesjonalizm w biznesie. Power dressing można podpatrzeć u kobiet ze świata polityki, biznesu, a nawet wśród serialowych bohaterek, jak Jessica Pearson z „Suits” czy Claire Underwood z „House of Cards”.
Szacunek
Szacunek w biznesie to nie tylko bycie miłym i uprzejmym dla współpracowników. Oznacza on dużo więcej, m.in. umiejętność słuchania, punktualność czy szacunek dla odmiennej opinii. Do także duże wyzwanie dla pracodawcy, który z szacunku do podwładnych powinien zadbać o odpowiednią równowagę między pracą a życiem prywatnym pracowników. Ponadto powinien pozytywnie motywować, a nie oceniać i rozkazywać oraz dawać innym przestrzeń na rozwój.
Z badań wynika, że autentyczność, szacunek i przejrzystość to pojęcia, które w oczach młodych konsumentów przesądzają o wyborze lub odrzuceniu marki. Szanuj więc także swoich klientów. Nie oszczędzaj na sprawach dla nich istotnych, jak jakość produktu, budowanie relacji z klientami, dbałość o ludzi. Pamiętaj, że szacunek do innych to także szacunek do siebie. Traktuj więc napotkane na swojej drodze osoby tak, żeby one idąc w świat, mogły dobrze o Tobie mówić.
Zaangażowanie
Zaangażowanie jest stosunkowo łatwe w rozpoznaniu i trudne w zdefiniowaniu. Najbardziej uznaną definicją zaangażowania jest koncepcja W. Schaufelli (2002) określająca zaangażowanie, jako trzywymiarowy konstrukt, na który składają się: wigor w pracy, oddanie pracy oraz zaabsorbowanie pracą.
Zwracając uwagę na wyniki badań, zdecydowanie warto przyjrzeć się mechanizmowi budowania zaangażowania w zespole. Według psychologów, zaangażowany pracownik pracuje wydajniej, wykonuje zadania w sposób dokładny i efektywny, wkłada w pracę dodatkowy wysiłek wykraczający poza formalne zobowiązania. Ponadto jest bardziej kreatywny i częściej znajduje innowacyjne rozwiązania, a także jest bardziej lojalny wobec pracodawcy.
Rzetelność
Cenimy sobie współpracę z firmami, które przestrzegają zasad etyki w biznesie i wykazują się rzetelnością, a świadczą o tym wyniki badań Millward Brown SMG/KRC. Aż 71 procent Polaków twierdzi, że kupi towar lub usługę od firmy, która terminowo reguluje należności. Jedynie niewielki procent zaryzykuje współpracę z taką, która nie płaci swoich zobowiązań. Z tych samych badań wynika, że 63 procent badanych uważa, że posiadanie certyfikatu potwierdzającego rzetelność jest ważne.
Jaki być postrzeganym jako pracownik rzetelny? Po pierwsze, zawsze kończ to, co zacząłeś i nigdy nie podejmuj się zadania, jeśli wiesz, że nie jesteś w stanie go wykonać. Rozwijaj się, szukaj nowych rozwiązań, dąż do lepszych efektów. Jeśli dana praca już niczego cię nie nauczy, zmień ją na bardziej wymagającą – wyznacz sobie ambitny cel i staraj się do niego dążyć, a dodatkowo bądź cierpliwy w oczekiwaniu na sukcesy.