Mimo że influencerki już dawno przestały być nazywane “szafiarkami”, niektóre ze znanych it-girls dalej prowadzą swoje osobiste strony internetowe. Co więcej, zawód blogerki wciąż jest lukratywny. Na czym i ile zarabiają twórczynie takich treści? Sprawdzamy.
Autor: Aleksandra Zawadzka
Zawód: blogerka modowa
Kilkanaście lat temu, kiedy raczkowało pojęcie „blogerek modowych” i „szafiarek”, dziewczyny interesujące się trendami i stylem regularnie prowadziły własne strony internetowe. Można było na nich znaleźć przemyślenia dotyczące branży, fotografie autorskich stylizacji i poradniki zakupowe. Rok 2007 uznawany jest w historii mody jako początek prawdziwego boomu na blogi modowe. Trzy lata później Kevin Systrom i Mike Krieger założyli Instagram. Dopiero w 2012 roku jednak ich pomysł zdobył popularność, a blogerki powoli zaczęły korzystać z aplikacji – najpierw równolegle, a później całkowicie rezygnując na jej rzecz z blogów. Nic dziwnego: publikowanie na Instagramie obiecywało mniejsze zaangażowanie i czas pracy. W końcu początkowo jeden post równał się jednej fotografii i krótkim opisie.
Dziś blogi znanych influencerek są w dużej mierze zamrożone lub całkowicie zniknęły z powierzchni internetu. Niektóre zamieniły się w serwisy internetowe i działają na podobnych zasadach, co redakcje (na przykład zatrudniają redaktorów i grafików), którzy tworzą treści newsowe i SEO. Tak jest w przypadku The Blonde Salad, dawnego bloga Chiary Ferragni.
Zobacz: Zaczyna się Second Hand September. Na czym polega “wrzesień z drugiej ręki”?
Są jednak takie influencerki, których dawne modowe pamiętniki zostały ekskluzywnym dodatkiem do prowadzonych przez nie social mediów. Nie muszą już walczyć o odsłony, bo głównym źródłem zaangażowania i treści są ich social media. Okazuje się jednak, że mimo to dalej jest to lukratywny pomysł na biznes.
Jak i ile zarabiają na blogach influencerki?
Istnieje kilka kierunków zarabiania na blogach, z których korzystają influencerki modowe. Są to między innymi linki afiliacyjne (które są często odnośnikami do sklepów i rozliczane są na zasadzie prowizji od sprzedaży), współprace partnerskie przy wpisach lub sesjach zdjęciowych, artykuły sponsorowane, reklamy banerowe czy AdSense, a także treści premium, takie jak osadzone na blogach kursy i e-booki, za których dostęp płacą użytkownicy. Zarobki, które można osiągnąć prowadząc bloga modowego, zależą tak naprawdę od jego popularności. Im więcej odsłon, unikalnych użytkowników i czasu spędzonego na stronie – tym większe szanse na kilka zer.
W Polsce, zgodnie z raportem “Zarobki blogerów 2017”, na blogu jeszcze kilka lat temu można było średnio zarobić 1853 zł. Jeśli były to strony z ponad 1 mln odsłon, miesięczna kwota mogła wynieść około 3500 zł. Są to jednak dane mocno zaniżone. Dlaczego? Stawki stawkom nierówne i często uzależnione są także od renomy danej blogerki czy blogera, a także budżetu konkretnej marki. Im influencerka bardziej znana, tym może więcej zarobić (co nie zawsze tożsame jest z odsłonami na blogu).
Bardziej lukratywne kontrakty przewidywane są w przypadku twórców zagranicznych. Autorka bloga modowego Bloggerazzi pochwaliła się w jednym z wpisów, że w rok była w stanie zarobić aż 40 000 dolarów na samych reklamach displayowych i że średnio co miesiąc na jej konto wpływa 17 000 dolarów z prowadzenia bloga.
Zgodnie z raportem Brandon Gaille ponad 15% najlepiej zarabiających blogów to blogi lifestyle’owe (w tym modowe), na których konta wpływa więcej niż 2000 dolarów miesięcznie. Średni dochód określony jest z kolei na 5199 dolarów / miesiąc. A roczny? Według ZipRecruiter wynosi między 37 500 a 88 000 dolarów. Do tego trzeba dodać jeszcze współprace barterowe i przesyłki PR-owe, które nie przynoszą realnych finansowych korzyści, ale ich wartość może być równie wysoka. Są to dostarczane przez firmy w ramach prezentu bądź zapłaty za wykonaną pracę ubrania, kosmetyki, dodatki do wnętrz czy nawet… jedzenie.
Najpopularniejsi blogerzy modowi 2023: ranking
Influencer Marketing Hub opublikowało niedawno listę najbardziej trendujących blogów modowych. Które z influencerek mają wysokie odsłony i, co za tym idzie, zarobki? Oto ranking:
1. Atlantic-Pacific
2. The Daileigh
3. Egg Canvas
4. The Fashion Guitar
5. Girl With Curves
6. Harper & Harley
7. Hello Fashion
8. My Fash Diary
9. One Dapper Street
10. Grasie Mercedes
Czytaj też: Trendy jesień-zima 2023/2024. Modne wzory na nowy sezon
Zdjęcie główne: Unsplash