Asos – najbardziej świadoma marka na świecie?

305
źródło: independent.co.uk

Wspieranie osób niepełnosprawnych i społeczności LGBT+, akcje charytatywne pomagające afrykańskim dziewczętom i dbanie o zrównoważony rozwój – czy Asos wytyczy innym markom modowym drogę do bycia bardziej odpowiedzialnym?

26 września w Londynie odbyła się organizowana przez Asos konferencja „The Future of Fashion: Transformation through Collaboration”. Wzięło w niej udział 90 najlepiej sprzedających się marek na platformie – wśród nich Levi’s, Adidas, Nike i Puma – i najważniejsze organizacje związane z branżą, na przykład Fashion Revolution i WGSN.

Podczas panelów dyskusyjnych omówiono wiele ważnych dla mody tematów – prawa pracownicze, praktyki zakupowe współczesnych klientów, przejrzystość łańcucha dostaw czy praca nad ekologicznymi surowcami. Początek walki o bardziej etyczną branżę? Okazuje się, że Asos rozpoczął ją już wcześniej.

Szkolenia pracowników

W lipcu ruszył pilotażowy program szkoleń i warsztatów dla pracowników Asos, stworzony we współpracy z London College of Fashion, a dokładnie działającym przy niej Centre of Sustainable Fashion. Bierze w nich udział 15 członków podstawowego zespołu projektowego marki. Dowiedzą się na nich o tym, jak dbać o zrównoważony rozwój, zapobiegać marnotrawstwu czy tworzyć ubrania dobrej jakości, które nie zaszkodzą środowisku i nie wylądują po jednym sezonie w koszu.

To jedno z zobowiązań zawartym w planie, który został ogłoszony na ubiegłorocznej konferencji w Kopenhadze. Po ocenieniu efektów program pilotażowy zostanie dopracowany i wdrożony we wszystkich działach projektowych marki.

Inkluzywność przede wszystkim

Asos podjęło współpracę z Chloe Ball-Hopkins – brytyjską paraolimpijką i dziennikarką sportowej redakcji BBC Bristol. Kilka miesięcy wcześniej Ball-Hopkins wysłała do firmy maila, w której opisała swoją sytuację i prosiła o zauważenie potrzeb osób niepełnosprawnych w branży mody. Jedną z jej propozycji był przeciwdeszczowy kombinezon, dostosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Pomysł na produkt przyszedł jej do głowy podczas uczestnictwa w letnim festiwalu. Kombinezon w pastelowy wzór typu tie-dye jest całkowicie wodoodporny, a jego kształt jest dostosowany do tego, by dać pełną swobodę ruchu osobom poruszającym się na wózku. Na zdjęciach promocyjnych kombinezon prezentuje oczywiście sama Chloe.

Nie uratujemy świata, ale możemy coś zmienić

Na początku tego roku Asos ogłosił, że do końca stycznia 2019 roku platforma stanie się wolna od ubrań stworzonych z moheru, kaszmiru, jedwabiu i pierza. Decyzja została podjęta po upublicznieniu przez PETA filmu pokazującego brutalne traktowanie zwierząt w fabrykach moheru w RPA. W tym postanowieniu Asos dołączył do takich marek jak Topshop, H&M czy Marks & Spencer.

>>> Przeczytaj również: Które marki zarobiły najwięcej na Instagramie w trakcie tygodni mody?

Asos postanowił również, że skrawki materiałów z produkcji kolekcji Made in Kenya zostaną przeznaczone na stworzenie artykułów higienicznych dla młodych dziewcząt z regionu Kenigua w Kenii. Wraz z SOKO Community Trust – manufakturą odzieżową, która zapewnia Kenijczykom szkolenia zawodowe i uczciwe warunki pracy – marka zainicjowała projekt Kujuwa. Zapewni on edukację na temat zdrowia, nie tylko reprodukcyjnego, i zadba o produkty higieniczne dla ponad 900 dziewcząt. W zestawie znajdą się podpaski wielokrotnego użytku, dwie pary bawełnianej bielizny, kostka mydła i wodoodporna torba.

Na tym nie koniec – szkoły z regionu otrzymają w ramach projektu WASH stały dostęp do bieżącej wody i toalet.

„Tak” dla środowisk LGBTQ+

W lipcu tego roku Asos świętował Pride Month drugą współpracą z organizacją broniącą praw mniejszości seksualnych CHAAD. Kolekcja składała się z czapek, t-shirtów ze sloganami i patchworkowych kurtek dżinsowych – wszystko oczywiście ozdobione motywem tęczy i utrzymane w jej kolorach. W sesji zdjęciowej promującej kolekcję wzięło udział dziesięcioro członków społeczności LGBTQ+. Wśród nich znalazł się znany z serialu „Trzynaście powodów” aktor Tommy Dorfman oraz Pearl z programu „Ru Paul’s Drag Race”.

Wielkie zrównoważone plany

Asos wykorzystuje coraz większy zasięg do promowania nie tylko swoich produktów, ale i odpowiedzialnych postaw wobec ludzi i środowiska. Marka stworzyła plan podpisany rok temu na szczycie mody w Kopenhadze, którego założenia zamierza spełnić do 2020 roku.

Plan składa się z czterech filarów: identyfikacji towarów w łańcuchu dostaw, obniżenie negatywnego wpływu na środowisko, wspieranie rzemieślników i zaangażowanie klientów w zrównoważony rozwój. Pracuje nad nim specjalnie powołany zespół Sustainable Sourcing, składający się z 11 ekspertów doradzających innym oddziałom marki i dostawcom, jak wprowadzać innowacje i tworzyć bardziej zrównoważone ubrania.

Asos planuje wyszkolić wszystkich swoich pracowników oraz organizować zbiórki odzieży i programy recyklingu ubrań na swoich dwóch największych rynkach – brytyjskim i niemieckim. Marka chce również, by do 2020 roku 95% wykorzystywanej przez niej bawełny pochodziła ze zrównoważonych upraw.