Kilkadziesiąt godzin temu jeden z najbardziej utytułowanych klubów występujących w rozgrywkach angielskiej Premier League odnowił partnerstwo z Adidasem. W ramach współpracy niemiecka marka zobowiązała się przez najbliższe 10 lat ubierać piłkarzy „Czerwonych Diabłów”.
Astronomiczna wartość kontraktu
Przed kilkunastoma miesiącami w przestrzeni publicznej zaczęły pojawiać się informacje świadczące o możliwej sprzedaży klubu ze Stredford. Jego amerykańscy właściciele nie byli zadowoleni z wyników osiąganych przez zawodników z Old Traford. Niepowodzenia sportowe przekładały się na budżet.
Teraźniejsza sytuacja diametralnie różni się od ówczesnej. W tym roku Manchester United powróci do lukratywnej Ligi Mistrzów, ponadto w ubiegłym sezonie zajął on czołowe miejsce w angielskiej Premier League. Mimo to, wciąż słyszymy o możliwym przejęciu klubu przez brytyjskiego miliardera Jima Ratcliffe’a, czy katarskiego szejka Jassima bin Hamada al-Thaniego. Teraz jednak wycena Manchesteru United wzrosła. Z jednej strony za sprawą wyników sportowych. Z drugiej również dzięki ogłoszonemu partnerstwu.
Wartość umowy jaką na najbliższe dziesięć lat Manchester United podpisał z niemiecką marką wynosi 900 mln funtów. – Połączymy tradycję i innowację, aby zadowolić zarówno graczy, jak i fanów – skomentował decyzję o odnowieniu współpracy dyrektor generalny Adidasa, Bjorn Gulden.
Przeczytaj również: Jeden z najlepszych kierowców Formuły 1 został ambasadorem marki BOSS
Krótka historia giganta
Marka Adidas została założona w 1924 roku w niemieckim Herzogenaurach. Jej nazwa pochodzi od nazwiska jej twórców – braci Adolfa i Rudolfa Dasslerów. Od początku swojego istnienia zajmowała się ona produkcją obuwia i odzieży sportowej.
Towary oferowane przez markę stosunkowo szybko zyskały uznanie. Już w 1934 roku Adidas dostarczył obuwie niemieckim oraz amerykańskim sportowcom występującym podczas Igrzysk Olimpijskich w Berlinie. W 1938 roku przedsiębiorstwo zostało podzielone na dwie odrębne spółki akcyjne: Adidas AG i Puma AG.
Pierwszą z nich oficjalnie zarejestrowano 18 sierpnia 1948 roku. Od 1972 roku jej znakiem firmowym jest koniczynka symbolizująca trzy kontynenty oraz ducha igrzysk. Często jednak możemy zauważyć logo spółki występujące pod postacią trzech pasków. W swojej historii marka przeprowadziła kilka kluczowych transakcji. Jedną z nich jest przejęcie Reeboka z 2006 roku.
Mimo skandali Adidas od lat uznawany jest za jednego z topowych producentów odzieży dla sportowców – zarówno dla tych traktujących ruch jako rekreację, jak i tych którzy swoje życie poświęcili konkretnym dyscyplinom. W samym 2022 roku wartość sprzedaży produktów niemieckiej marki przekroczyła 13 mld USD.