noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Career Monday: Networking – czym jest i jak go wykorzystać?

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Mimo coraz większego znaczenia mediów społecznościowych i nowych technologii w biznesie, kontakt osobisty w dalszym ciągu odgrywa znaczącą rolę. W większości branż panuje niepisana zasada, że myśląc o nawiązaniu współpracy, szukamy kogoś kogo znamy, lubimy i cenimy. Rozwój ścieżki kariery często zależy od dobrych kontaktów, a wbrew pozorom, networking to nie łatwa sztuka. Na czym polega networking i dlaczego jest tak ważny?

Czym jest networking?

Chociaż pojęcie „networking” może wydawać się obce, w rzeczywistości jest dobrze znane każdemu z nas. Jeśli polecasz znajomej dobrego lekarza czy fryzjera, uprawiasz networking. Z definicji wynika, iż polega on na tworzeniu i pielęgnowaniu znajomości w branży i innych dziedzinach oraz wzajemnej wymianie wiedzy i doświadczeń. Nie polega on na samym zdobywaniu kontaktów. Networkingowe relacje tworzy się po to, żeby się wspierać i pomagać sobie nawzajem. Jest więc procesem wymiany informacji, zasobów i możliwości.

Budowanie sieci relacji dotyczy nie tylko branży, w której sam pracujesz. Musisz pamiętać, o szerszych kontaktach biznesowych. Na przykład, jeśli jesteś fotografem i zlecono Ci sesję ślubną, powinieneś znać sale, restauracje, wnętrza, które warto polecić swoim klientom. Gdy sprzedajesz sukienki na wielkie wyjścia, warto wiedzieć, gdzie można kupić do nich buty, dodatki albo wykonać profesjonalny makijaż. W celu rozwijania własnej działalności, powinieneś utrzymywać kontakty różnymi z firmami czy fachowcami, niekoniecznie z tej samej branży.

Jak korzystać z networkingu?

Aby dobrze wykorzystać potencjał drzemiący w networkingu, trzeba wiedzieć, jak z niego korzystać. Ivan Misner, założyciel BNI, nazywany „ojcem nowoczesnego networkingu” podkreśla, że proces budowania trwałych relacji biznesowych składa się z trzech kroków: V-C-P.

Pierwszy krok to „V jak Visibility”. Chodzi o to, aby być widocznym i dać się znaleźć. Najwyższy czas zacząć uczestniczyć w różnego rodzaju imprezach, jak szkolenia, konferencje, prezentacje, barcampy czy targi. Bywaj tam, gdzie dzieją się rzeczy, które znajdują się w Twoim obszarze zainteresowań. Stwórz możliwość, abyś mógł zaistnieć. Daj się znaleźć w mediach społecznościowych. Nie czekaj, aż ktoś zaprosi Cię na Linkedln, wychodź z inicjatywą zarówno na spotkaniach w rzeczywistości, jak i w sieci. Rozejrzyj się, jakie organizacje networkingowe działają w Twojej okolicy i weź udział w spotkaniu powiązanym z sesją networkingową.

Drugi element budowania relacji to „C jak Credibility”, czyli wiarygodność. Pamiętaj, aby być autentyczny w tym, co robisz. Chodzi nie tylko o Twoją reputację, ale także firmy, której jesteś reprezentantem, niezależnie czy jesteś jej właścicielem czy pracownikiem. Podczas sesji networkingu, jesteś wizytówką organizacji. Aby podkreślić swoją wiarygodność słuchaj uważnie swoich rozmówców, zadawaj pytania, wyrażaj swoją opinię. Nie bój się szukać okazji do kontaktu, na nim właśnie opiera się networking.

Ostatni, trzeci krok do efektywnego networkingu według Ivana Misner’a to „P jak Profitability”. Trzeba pamiętać, iż w networkingu obowiązuje zasada wzajemności. Chodzi o to, aby umiejętnie korzystać z relacji biznesowych dla swoich własnych celów, jak i uczciwie wspierać innych w ich działalności. Misner jest także twórcą zasady „givers gain”, która w uproszczeniu mówi o tym, że aby dostać pomoc, trzeba ją najpierw samemu okazać. Nie zbudujesz trwałej sieci kontaktów, jeśli nie będziesz w niej wzajemności.

Jakie korzyści daje networking?

Po pierwsze, skoro w networkingu obowiązuje zasada wzajemności, zyskasz to, co dasz innym. W końcu jego podstawą jest budowanie wzajemnego zaufania i pomaganie sobie w osiąganiu wspólnych celów. Dzięki networkingowi będziesz poznawał nowe rozwiązania, punkty widzenia i poszerzał swoje horyzonty, a zarazem oferując znajomym swoje pomysły, stworzysz sobie dobry wizerunek i uzyskasz uznanie innych. Kolejną zaletą jest z pewnością możliwość skorzystania z porad bardziej doświadczonych partnerów z branży.

Widząc, w jaki sposób bardziej doświadczeni specjaliści rozwijają swoją działalność, możesz szukać inspiracji, motywacji i precyzować swoje cele. Ponadto współpraca z innymi firmami wzbudza większe zaufanie wśród potencjalnych klientów, a przedsiębiorstwo staje się lepiej rozpoznawalne. Wśród licznych zalet networkingu warto jeszcze dodać, że networking pozwala na tworzenie relacji przede wszystkim biznesowych, ale nie tylko. Być może spotkasz osobę, z którą dzielisz więcej niż mogłeś się spodziewać, a znajomość zawodowa, zaowocuje także w życiu prywatnym.

Przeczytaj również: Career Monday: Jak mądrze zarządzać codziennymi wydatkami?

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES