Posiadanie własnej marki jest dużym wyzwaniem. Przebicie się przez liczną konkurencję i wyróżnienie spośród innych na rynku nie jest zadaniem, któremu łatwo sprostać. Warto od samego początku procesu kreowania wizerunku własnej firmy, zwrócić uwagę na psychologię, która odgrywa znaczącą rolę w podstawowych aspektach tworzenia marki.
Kolor
Według naukowców tworzymy swoją opinię o produkcie w ciągu dziewięćdziesięciu sekund patrzenia na niego. Procentowo od 62% do 90% tych opinii jest opartych jedynie na kolorze. Mimo tego, że każdy z nas posiada swój ulubiony kolor, kwestia postrzegania barw nie jest do końca indywidualną sprawą. Istnieje wspólne dla większości osób odbieranie znaczenia barw i skojarzeń im towarzyszących. Przykładowo kolor niebieski działa uspokajająco oraz ma zdolność wywoływania w człowieku poczucia bezpieczeństwa. Warto zauważyć, iż statystycznie jest to najbardziej lubiany ze wszystkich kolorów.
Reakcja organizmu na konkretne kolory wiąże się ściśle z ich długością fali. Krótkie fale chłodniejszych barw – niebieskiej, zielonej, fioletowej – zużywają znacznie mniej energii podczas przetwarzania, przez co zwalnia nasz metabolizm, działając kojąco i uspokajająco. Natomiast barwy cieplejsze, czerwień lub żółć, mają fale długie. Nasze oczy i mózg, aby je przetworzyć, zużywają znacznie więcej energii. Metabolizm przyspiesza, a nasz organizm zostaje pobudzony.
Font
Gdy dobierzemy już odpowiedni kolor dla logo i oprawy wizualnej naszej marki, nadchodzi czas na wybór fontu. Jest on równie istotny, a jego konkretny rodzaj przypisywany jest określonym skojarzeniom. Warto przemyśleć użycie danej czcionki w konkretnym przypadku, przeanalizować skojarzenia i znaczenia, które za sobą niesie.
Liderem wśród czcionek jest krój bezszeryfowy, występujący aż w 65% logo. Postrzegany jest on jako nowoczesny, oznacza siłę i zdecydowanie marki. Interesującym faktem jest, że aż 1/5 wśród bezszeryfowych stanowi czcionka Helvetica.
Drugie miejsce zajmują czcionki egipskie tzw. Slab Serif. Ten krój jest wizualnie większy i cięższy, przez co wyróżnia się wśród innych. Najbardziej znane marki, używające w swoim logo czcionki egipskiej to m.in. Yahoo! czy Sony.
Na trzecim miejscu znajdują się fonty oparte na piśmie odręcznym, spotykane u takich gigantów jak Coca-Cola, Disney czy Ford. Działają na obserwatora dynamicznie, fantazyjnie, często intymnie i osobiście, a także sprawiają wrażenie eleganckich.
>>>Przeczytaj również: #CareerMonday: O czym musisz pamiętać pracując przed komputerem?
Kształty
Kształty tak samo jak kolory czy rodzaje czcionek oddziałują na człowieka i sposób, w jaki postrzega markę. Właściwe używanie kształtów jest jednym z kluczy do udanego logo firmy.
Okrąg w logo mówi o społeczności, a także o miłości. Koło integruje i zamyka wszystko w sobie, zapewniając poczucie wspólnoty. Okręgi często wykorzystywane są w reklamach, które łączą społeczność lub ich grupą docelową są kobiety. Spotykamy je w logo takich firm jak Channel, Starbucks, General Electric czy BMW.
Kolejnym często spotykanym kształtem jest trójkąt. Służy do reprezentowania rzeczy, które są dynamiczne. Wskazuje także kierunek, co przedstawia ambicję, działanie oraz postęp. Pionowy trójkąt przedstawia wzniesienie. Trójkąty są często używane w projektach logo marek kierowanych przede wszystkim do mężczyzn. Znajdziemy je u takich gigantów jak Adidas oraz Mitsubishi.
Kwadraty przedstawiają solidarność, bezpieczeństwo, twardość i równość. Takie logo ma ukazać równość, zaufanie, ład i porządek, dlatego najczęściej wykorzystywane jest przez banki. Poza tym możemy znaleść kwadraty w logo takich firm jak GAP, YouTube, Microsoft i LinkedIn.
Symbole
W logo marki możemy wykorzystać również znaczenie symboli. Możemy podzielić je na trzy główne rodzaje: egipskie, chrześcijańskie oraz chińskie. Symbole egipskie, takie jak piramidy czy hieroglify, nie cieszą się największym powodzeniem w marketingu. Znacznie większym zainteresowaniem cieszą się natomiast symbole chrześcijańskie, np. anioły, jednorożce, feniks czy alfa i omega. Znajdziemy je w logo takich firm jak Einhorn czy Phoenix. Te chińskie z kolei są bardzo mocno kojarzone z jednym rejonem świata, lecz istnieje grupa symboli które z powodzeniem możemy używać poza Chinami, jak yin–yang czy symbol smoka. Chiński smok wije się na przykład w logo rosyjskiej wódki klasy Royal, gdzie idealnie symbolizuje siłę i moc.
Logo oraz wizualną oprawę marki widzimy nie tylko oczami, ale przede wszystkim, analizuje je nasz mózg. Zmienia się nasz nastrój, a zachowania konsumenckie mogą obrać zupełnie odmienny kierunek. Wywołują skojarzenia i mogą być potężnym narzędziem w kreowaniu sukcesu marki oraz jej jak najlepszego wizerunku. Zwłaszcza, jeśli są spójne z filozofią marki, jej produktem i komunikacją.