Entuzjaści świata mody obserwują pokazy w największych miastach: Nowym Jorku, Paryżu, Mediolanie i Londynie, a co z resztą świata? Niemalże każde państwo ma takie wydarzenie, które rządzi się swoimi prawami i niejednokrotnie gwarantuje niesamowite wrażenia.
Oto kilka sekretów Mercedes-Benz Fashion Week Russia.
I. Mercedes Benz płaci za przylot prasy.
W związku z tym, że największe magazyny i platformy modowe wysyłają swoich przedstawicieli tylko na najważniejsze wydarzenia na świecie, mniejsze organizacje (takie jak polska czy rosyjska), zmuszone są na zostawienie budżetu i pokrycie kosztów podróży redaktorów do danego kraju. Mercedes-Benz Fashion Week Russia robi podobnie i to na dużą skalę: zaproszeni są Amerykanie, Brytyjczycy, Niemcy i Włosi reprezentujący takie magazyny jak: Vouge, Dazed and Confused. Podobnie styliści, blogerki i ilustratorzy – oni również otrzymują zaproszenie z pełną opieką organizatora. Gdyby nie te działania, to dany fashion week zostałby ledwo zauważony na świecie, jeśli w ogóle. To są ogromne koszty. Oprócz sponsorstwa organizacji Mercedes Benz, rosyjski rząd również wspiera tę branżę.
II. Brak kupców
Rosyjski tydzień mody, nawet pod szyldem Mercedes Benz, nie pomaga w sprowadzeniu kupców na to wydarzenie. Jest za późno na dokonywanie transakcji, ponieważ większość z nich już podpisała umowy podczas wcześniejszych tygodni mody. Paryż jest uznawany przez kupców za ostatni dzwonek i w momencie przyjazdu do Rosji, ich budżety są wyczerpane.
III. Najlepsi projektanci nie czekają na kupców, aby sprzedać swój produkt
Większość rosyjskich dizajnerów własnymi sposobami wypracowała kontakty z kupcami, bądź ma stałych bywalców. Wystarczy im showroom i umówione klientki bez potrzeby sprzedaży za granicę.
IV. Późne pokazy
Pokazy z reguły zaczynają się po godzinie 15 i kończą kolacją i imprezą do późnej nocy. Zagraniczni goście nie są do tego przyzwyczajeni, ale chętnie korzystają z rosyjskiej otwartości i gościnności. Niemniej jednak, ten harmonogram pozwala na odbycie porannych spotkań i dokonanie potencjalnych transakcji.
V. Raczkująca branża i sankcje
Wbrew pozorom, rosyjska branża mody potrzebuje dofinansowania. Pomimo zastrzyku gotówki ze strony Mercedes Benz i nowo utworzonej organizacji- Russian Fashion Coucil, ten sektor nadal jest w tyle za największymi potęgami mody na świecie. Oprócz tego, Rosja nie ma infrastruktury do tworzenia kolekcji na miejscu, co zmusza projektantów do korzystania z innej siły roboczej, a ta zwiększa koszty finalnego ubrania. Dodatkowo, wszelkie sankcje i cła tylko pogarszają tę sytuację.
VI. Brak zaangażowania rosyjskich ambasadorów mody w MBFW Russia
Żadna z rosyjskich gwiazd branży — Sergeenko, Miroslava Duma, Vika Gazinskaya, Elena Perminova, Anya Ziourova —nie uczestniczy w wydarzeniu.
VII. Zastraszające ceny importu do Rosji
Rzeczy zagranicznych projektantów są (o co najmniej!) 40% droższe niż w innych krajach: cła i ograniczenia rządowe sprawiły, że wiele domów mody wstrzymało rozwój na rosyjskim rynku.
Część druga: raport z pokazów Moscow Fashion Week już jutro.