Jeszcze do niedawna prestiż kojarzył nam się z markami samochodowymi, kosmetykami, a nawet samolotami, jachtami i podróżami. Było to niezwykle tradycyjne podejście, jednak – jak zauważono podczas Polish Luxury Market Summit 2017, właśnie teraz zaczyna się to zmieniać. Czym jest nowy luksus?
LUKSUS TO DYSPONOWANIE WŁASNYM CZASEM I MOŻLIWOŚĆ CIESZENIA SIĘ ŻYCIEM – w ten oto sposób definiowany jest luksus współcześnie. Dla coraz to większej liczby osób nie jest on związany z posiadaniem, ale z… doświadczaniem. Potwierdzają to także badania przeprowadzone przez Havas LuxHub:
Można śmiało stwierdzić, że chęć doświadczania może totalnie odmienić rynek. Obecnie rozkwit przeżywają hotele i firmy oferujące podróże luksusowe, które są źródłem szerokiego wachlarza doświadczeń. A jak ta zmiana wpływa na rynek modowy? Podczas PLMS przyszłość rynku dóbr luksusowych na świecie omówiła Anna Szubrycht właścicielka Chic Being. Wskazuje ona na zmieniające się oczekiwania i zachowania konsumentów, którzy zamiast w dobra materialne inwestują w doświadczenia, jakie te za sobą niosą. Luksus zmienia swoją definicję i jest teraz bardziej związany z byciem, niż z posiadaniem. Jest demokratyczny, dostępny zarówno przez kanały offline jak i online. Zmiany w obszarze zachowań konsumentów nie powinny jednak wpłynąć na DNA marki, która musi trzymać się swoich wartości.
Z kolei Thomas Drevet z Christian z Dior Dubai opowiedział o globalnych zmianach w podejściu do biznesu i doświadczeniu zakupowym. Luksus nadal wymaga bezpośredniego kontaktu z wymagającym konsumentem, dlatego marki będą inwestować w swoje własne salony sprzedaży, nie pomijając jednak kanału online – zauważył Drevet.
Wspomniany online to szczególnie doceniany kanał – ogromna liczba marek inwestuje w interaktywne rozwiązania, jak “Scan it, buy it” (zeskanuj i kup). Przykładem może być marka L’Oreal czy magazyn “Porter”. Zresztą – prasa to niezwykle interesujący segment. Wedle badań LuxHub magazyny to wciąż miejsca, gdzie bogaci konsumenci poszukują informacji o nowych markach. Co jeszcze? Strony internetowe, które zastępują sklepowe witryny. Według Havas LuxHub, oficjalna strona marki zajmuje trzecie miejsce pod względem istotności w ścieżce decyzyjnej konsumenta. 55% badanych wskazało ją jako najważniejszy element procesu zakupowego.
>>>Czytaj również: CSR: Zrównoważony rozwój rynku dóbr luksusowych. Kering przedstawia plan na 2025 rok
Tym samym, dla marek modowych, słynących z doskonałej jakości, kreowania poczucia elitarności, a także – nie ukrywając, wysokich cen – zmiana ta może być szczególnie trudna. Oferowany produkt nie może być “tylko” piękny i wybitny, lecz musi on oferować większe wartości. Dla konsumentów obecnie luksusem jest przecież: wygoda, poczucie bezpieczeństwa, rodzina i przyjaciele, praca (!), a także podroże czy kultura.
Słowem: szukamy czegoś więcej i stajemy się coraz bardziej krytyczni. Wciąż fascynuje nas prestiż, jednak z biegiem czasu zaczął on dotyczyć nie tylko materialnej strony “posiadania”. Właściwie, samo posiadanie nie jest już atrakcyjne. Doświadczenie, historia, storytelling oraz wartość dodana – to nowy luksus. Ta nowa definicja szczególnie przypomina Millenialsów, a pamiętając jak trudną są oni grupą dla reklamodawców i marketerów – dostosowanie luksusu do nowych potrzeb może być dla wielkich brandów szczególnie trudne.
Kolejna edycja Luxury Market Summit już za rok a tymczasem zapraszamy Was do śledzenia BookOfLuxury.pl
Autor: Kaśka Michalik