noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Branża luksusowa – praca. Zdjęcie kobiety w spiętych ciemnych włosach, pozującej na ulicy przy kratach na oknie. Kobieta ma elegancką stylizację: białą koszulę, krawat, trencz i spodnie z szerokimi nogawkami, do których dodała beżowe czółenka i czarną torebkę, którą trzyma w ręce. Całość dopełniła ciemnymi okularami przeciwsłonecznymi.

Znają ich wszyscy, ale mają problem z obsadzeniem stanowisk. Luksus nie przyciąga pracowników? 

REKLAMA
noSlotData

Nowy raport Comité Colbert i MAD ujawnia, że nawet najbardziej pożądani pracodawcy mają poważne problemy rekrutacyjne. Aż 60% firm nie jest w stanie obsadzić stanowisk sprzedażowych, a 93% narzeka na brak kadry kierowniczej. Co zniechęca pracowników do pracy i z jakimi kryzysami musi zmierzyć się branża luksusowa?

W tym artykule przeczytasz:

  • Dlaczego praca w branży luksusowej już nie kusi tak jak kiedyś?
  • Jakie są największe luki kompetencyjne w butikach topowych marek?
  • Co robią LVMH i Hermès, aby przyciągnąć młodych pracowników i liderów?
  • Jak zmienia się rynek pracy w branży premium?

Branża luksusowa z kolejnym kryzysem

Od dłuższego czasu mówi się o kryzysie w branży luksusowej. Rynek premium zmaga się ze słabnącym popytem, a produkty z wyższej półki przestały się tak dobrze sprzedawać. Eksperci wskazują wiele powodów – od rosnącej popularności fast fashion, przez podróbki, aż po trudną sytuację gospodarczą na świecie. Spowolnienie jest widoczne w wynikach finansowych luksusowych domów mody. Chanel notuje spadek sprzedaży, a koncern LVMH nie był w stanie osiągnąć prognozowanych wyników.

Przeczytaj więcej o kryzysie w branży dóbr luksusowych

Najnowszy i zarazem pierwszy taki raport Comité Colbert i MAD pokazuje, że branża luksusowa musi zmierzyć się z kolejnym kryzysem. Tym razem nie chodzi o klientów, a o… brak pracowników. Jak wynika z „Retail Talents and Frontline Talents in Luxury” – firmy z sektora luksusowego mają problem z obsadzeniem stanowisk. To zaskoczenie, bo jeszcze niedawno praca w tej branży była dla wielu osób marzeniem.

60% marek nie może znaleźć pracownika

Zgodnie z wynikami badania aż 60% marek ma problem ze znalezieniem pracowników. Mowa o stanowiskach detalicznych i tzw. osobach na pierwszej linii, czyli odpowiadających za bezpośredni kontakt z klientem, na których z dużą rotacją zmaga się aż 40% firm. Być może problemem są umiejętności, których wymaga od kandydatów branża luksusowa.

„Jeśli spojrzymy na doradców klienta, to oprócz tradycyjnych umiejętności związanych ze sprzedażą i obsługą, talenty muszą teraz obejmować nowe elementy związane z kanałami omnichannel, indywidualnym podejściem do klienta (clienteling) oraz zrównoważonym rozwojem”

– tak twórcy raportu opisują wymagania.

Jeszcze gorzej wygląda to w przypadku stanowisk kierowniczych. Tu aż 93% ankietowanych marek zgłasza problemy z rekrutacją i znalezieniem odpowiedniego specjalisty

Najważniejsi gracze próbują przyciągnąć pracowników

Twórcy raportu „Retail Talents and Frontline Talents in Luxury” wzięli pod lupę rozwiązania, dzięki którym branża luksusowa chce przyciągnąć pracowników. Jako przykład podają LVMH – francuski koncern, do którego należą takie marki jak Givenchy, Dior, Fendy czy Louis Vuitton. Firma wystartowała w 2024 r. z kampanią pod hasłem „Gdzie marzenia stają się karierą”, w której wzięli udział aktualni pracownicy holdingu. Cel? LVMH chciało w ten sposób podkreślić swoje wartości, różnorodność i dostępne ścieżki kariery.

Przeczytaj też: LVMH planuje podwyżki cen

Na inne rozwiązanie zdecydowała się konkurencja LVMH. Hermès, słynny francuski dom mody, postawił w centrum EVP (Employee Value Proposition) filozofię „All Artisans”. Luksusowa marka chciała w ten sposób podkreślić słynne dla niej rzemiosło i doskonałość, ale nie tylko. Hermès stawia również na komunikację opierającą się na obietnicy „skrojonego na miarę” rozwoju, na który może liczyć każdy pracownik.

Polecamy: Hermès idzie w ślady Chanel i wkracza do świata haute couture

Co zniechęca do pracy w branży luksusowej?

Autorzy raportu postanowili zapytać luksusowe marki o to, jak często przeprowadzają ankiety wśród pracowników. 80% firm daje pracownikom z działów sprzedaży i obsługi klienta możliwość wyrażenia swoich potrzeb i oczekiwań. 3% deklaruje, że chce im to wkrótce umożliwić. 

Na tym jednak nie koniec. Twórcy poprosili marki o wskazanie czynników, które według nich przyciągają i pomagają utrzymać pracowników. Większość luksusowych firm jest w tej kwestii zgodna: to wynagrodzenie (87%) i możliwości rozwoju (81%). W raporcie podkreśla się również elastyczność, która dla 57% stała się już częścią codziennej pracy w działach sprzedaży/obsługi klienta. To między innymi czterodniowy tydzień pracy czy możliwość wyboru zmiany (np. w weekendy zamiast od poniedziałku do piątku).

Inne ważne wnioski z raportu

  • Zaledwie 8% luksusowych marek potwierdza wdrożenie działań skierowanych do osób powyżej 50. roku życia.
  • 55% marek z branży luksusowej wskazuje storytelling jako brakującą umiejętność w zespołach, które mają bezpośredni kontakt z klientami.
  • Ponad 65% ankietowanych marek przewiduje, że problem ze znalezieniem menedżerów i dyrektorów sklepów utrzyma się przez najbliższe 3 lata.
  • 77% firm twierdzi, że zarządzanie zespołem jest jedną z najważniejszych umiejętności, które wymagają poprawy wśród menedżerów.
  • 88% marek modowych i produkujących dobra skórzane wdraża inicjatywy zwiększające elastyczność. W przypadku rynku biżuterii i zegarków jest to 42% badanych firm.

Badanie trwało od kwietnia do czerwca 2025 oraz obejmowało między innymi ankiety online i rozmowy z liderami branży luksusowej.

Przeczytaj też: Dior wybiera agencję PR w Polsce. Znamy jej nazwę

Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES