Maria Grazia Chiuri zasłynęła w świecie mody swoimi feministycznymi projektami, które na nowo zdefiniowały damskie kolekcje francuskiego domu mody. Jednak pochodząca z Rzymu projektantka ma na koncie o wiele więcej sukcesów – od udziału w stworzeniu jednej z ikonicznych torebek po zostanie pierwszą kobietą, która stanęła na czele działu kreatywnego Diora. Kim jest Maria Grazia Chiuri? Poznaj jej życiorys i karierę.
Niektórzy nazywają ją projektantką polityczną, inni – rewolucjonistką. Według Chiuri ubrania są w stanie zmienić sposób, w jaki postrzegamy świat. Właśnie dlatego postanowiła wykorzystać tę szansę, łącząc luksusową modę z feminizmem. Od kultowych koszulek z hasłami po wielki powrót Saddle Bag – w trakcie swojej wieloletniej kariery zmieniła nie tylko oblicze damskich kolekcji marki Dior. Oto jak Maria Grazia Chiuri zrobiła karierę w świecie luksusowej mody.
Maria Grazia Chiuri – życiorys
Maria Grazia Chiuri urodziła się 2 lutego 1964 w Rzymie. Włoska projektantka od zawsze obracała się w świecie mody – jej mama była krawcową. Z kolei jej ojciec służył w wojsku. Miała też 5 sióstr, które razem z babcią i matką wskazuje jako swoją inspirację. Zarażona pasją w dzieciństwie, od wczesnych lat wiedziała, że to właśnie z branżą mody wiąże swoją zawodową przyszłość. Chiuri pomagała w wolnych chwilach mamie w jej małym zakładzie, a później w butiku zlokalizowanym w Rzymie. Gdy skończyła szkołę, rozpoczęła studia na Istituto Europeo di Design (IED), na których doskonaliła techniczne aspekty mody.
Dziś jest żoną Paolo Reginiego, z którym ma 2 dzieci – syna Niccolò i córkę Rachele Regini. To właśnie ją Chiuri nazywa swoją muzą, tłumacząc, że „dwudziestolatkowie to przyszłość”.

Początek kariery – Maria Grazia Chiuri dołącza do Fendi
Maria Grazia Chiuri rozpoczęła swoją karierę w Fendi – luksusowym domu mody, z którym nawiązała współpracę w 1989 r., dołączając do zespołu zajmującego się akcesoriami. To właśnie włoska projektantka jest jedną z osób stojących za słynną torebką Baguette, która dziś jest uznawana za ikoniczną. Oprócz tego zasłynęła z eksperymentowania materiałami i kształtami, dzięki którym akcesoria Fendi stawały się jednymi z najbardziej pożądanych dodatków w danym sezonie.
W czasach pracy w Fendi Chiuri poznała Pierpaolo Picciolego. Przypadkowe spotkanie na dworcu w Rzymie zapoczątkowało wieloletnią współpracę kreatywną, a prywatnie – przyjaźń. Dzięki temu Chiuri zatrudniła Picciolego w Fendi, aby mogli wspólnie pracować nad kolejnymi torebkami.
„Kiedy pracowałam z siostrami Fendi, tworzyłyśmy coś na kształt żeńskiego bractwa. Zawsze czułam się częścią rodziny i nigdy nie bałam się wyrażać swoich pomysłów czy opinii, mimo że wtedy brakowało mi jeszcze doświadczenia”
– Chiuri podsumowała swoją współpracę z Fendi w rozmowie z magazynem Numéro.
Piccioli i Chiuri przechodzą do Valentino
Po 10 latach w Fendi Maria Grazia Chiuri otrzymała telefon od samego Valentino Garavaniego. Tak właśnie włoska projektantka – oczywiście razem ze swoim kreatywnym partnerem – rozpoczęła w 1999 r. pracę w Valentino, obejmując stanowisko szefowej działu akcesoriów. W trakcie następnych lat stała się również odpowiedzialna za drugą linię – Red Valentino.
„Kiedy do nas zadzwonili, wynikało to z tego, że akcesoria były bardzo ważnym segmentem biznesu i chcieli, abyśmy stworzyli linię akcesoriów dla Valentino. Głęboko wierzymy, że akcesoria muszą przekładać wartości marki na konkretne przedmioty”
– powiedziała Chiuri w wywiadzie dla WWD.
Nie jeden, a dwóch dyrektorów kreatywnych
W 2008 r. Maria Grazia Chiuri i Pierpaolo Piccioli awansowali wspólnie na stanowisko dyrektorów kreatywnych. Stanęli na czele Valentino po przejściu twórcy marki na emeryturę i krótkim kierownictwu Alessandry Facchinetti. Dzięki nim luksusowy dom mody odzyskał swój dawny blask. Pojawiły się kolekcje haute couture i ready-to-wear, a akcesoria sygnowane logo włoskiego brandu stawały się coraz popularniejsze. Za czasów Chiuri i Picciolego do sprzedaży trafiła rockowa linia Valentino Rockstud z charakterystycznymi ćwiekami. Dzięki wizji kreatywnego duetu dom mody wygenerował w 2015 r. ponad miliard euro obrotu.
„Od Valentino nauczyłam się spójności i determinacji. Dbał o siebie i swoje życie osobiste. Podstawowa zasada w czasach, gdy szaleńcze bieganie wydaje się prawem”
– powiedziała kiedyś Chiuri.
Maria Grazia Chiuri x Dior – historyczny transfer
Maria Grazia Chiuri pożegnała się z Valentino w 2016 r. Po odejściu Rafa Simonsa włoska projektantka została dyrektor kreatywną Diora, będąc pierwszą kobietą w historii domu mody na tym stanowisku. Pod jej skrzydłami znalazła się kolekcja damska, a gazety opisywały ten transfer słowami „Włoszka na tronie Francji”. W trakcie swojej kariery w Dior Chiuri między innymi ponownie wypuściła na rynek kultową torebkę Dior Saddle, która zadebiutowała w 1999 r., gdy zaprojektował ją John Galliano.
Co ciekawe, jak zdradziła w wywiadzie „Elle” – początkowo nie miała planu. Zamiast tego Chiuri reagowała na „zmiany kulturowe i obyczajowe, na nastroje społeczne”, bo – jak podkreśliła – „moda nigdy nie dotyczyła, ani nie będzie dotyczyć wyłącznie ubrań”.
„[…] kobiety dziś są inne niż 80 lat temu. Nawet niż 30 lat temu. Zmienił się styl życia, nasze potrzeby, cele. Dlatego kiedy pracuję nad projektem kurtki, to mam w pamięci specyficzną linię marki Dior, a jednocześnie dominują w mojej głowie wizerunki współczesnych kobiet, które chcą mieć kurtkę do noszenia, a nie do patrzenia na nią. Ma być piękna, a do tego komfortowa”
– opowiedziała „Elle” o swoim procesie twórczym.
29 maja 2025 r. Maria Grazia Chiuri poinformowała o rezygnacji ze stanowiska dyrektor kreatywnej. Dior Cruise 2026 to oficjalnie ostatnia kolekcja, którą włoska projektantka stworzyła dla francuskiego domu mody.
Feministyczna moda okiem Chiuri
Debiutancka kolekcja Chiuri obfitowała w feministyczne akcenty i odniesienia. Wśród projektów zaprezentowanych na wybiegu w Paryżu pojawiła się kultowa koszulka z napisem „We Should All Be Feminists”, którą później nosiła między innymi Rihanna. Hasło pochodzące z eseju nigeryjskiej pisarki Chimamandy Ngozi Adichie o tym samym stało się manifestem oraz symbolem zmian, które Maria Grazia Chiuri wprowadziła w kobiecych kolekcjach Dior. Od momentu swojego debiutu stale przemycała feministyczne akcenty do swoich projektów.
Na pytanie, jak inspiruje ją feminizm i w jaki sposób działa na jej kreatywność, Chiuri odpowiedziała:
„Czuję się bardzo związana i zainspirowana feministycznymi artystkami, które wykorzystały swój głos twórczy, aby zmieniać powszechne postrzeganie i wywoływać debaty poprzez swoją sztukę. Miałam ogromny przywilej i możliwość współpracy z wieloma z nich, które zgodziły się wziąć udział w moich wystawach — od Judy Chicago po Tomaso Bingę, od Lucii Marcucci po Mariellę Bettineschi, by wymienić tylko kilka. Nie włączam ich sztuki bezpośrednio w mój proces projektowy, ale czuję, że wspólnie — każdym swoim językiem — reflektujemy nad ciałem kobiety i jej widocznością”.
Według Chiuri – chociaż ubrania nie są w stanie zmienić świata – to „mogą sprawić, że zaczniemy inaczej go postrzegać”. Jednocześnie projektantka dodała, że jej debiutancka kolekcja nie była przypadkowa. Koszulki „dzięki swojej kulturowej i politycznej mocy pozwalają skutecznie przekazać hasło”.
Maria Grazia Chiuri kontynuowała trend w kolejnych damskich kolekcjach, które zaprojektowała dla luksusowego domu mody. W SS18 nawiązała między innymi eseju Lindy Nochlin „Why Have There Been No Great Women Artists?”.
Z kim współpracowała Maria Grazia Chiuri? Chiara Ferragni i inne gwiazdy
Maria Grazia Chiuri współpracowała między innymi z Chiarą Ferragni, dla której zaprojektowała suknię ślubną. Kreacja była inspirowana włoską tradycją i jednocześnie nawiązywała do jednego z debiutanckich projektów Włoszki dla Dior. Co ciekawe, stworzenie sukni zajęło 1600 godzin i wymagało użycia ponad 400 metrów tkaniny.
Projekty Chiuri nosiły też Rihanna, Lady Gaga, Jessica Biel, Naomi Campbell, Jennifer Lawrence, Karlie Kloss, Natalie Portman czy Cara Delevingne. Jej stylizacje wielokrotnie pojawiały się na czerwonym dywanie Met Gali. W 2025 r. kreacje Dior miały na sobie Miranda Kerr, Monica Barbaro i Anna Sawai.
Maria Grazia Chiuri: wyróżnienia
W trakcie wieloletniej obecności w branży Maria Grazia Chiuri zdobyła liczne wyróżnienia i nagrody. To między innymi:
- nagroda CFDA (Council of Fashion Designers of America) za pracę w Valentino (2015),
- Swarovski Award for Positive Change podczas Fashion Awards (2017),
- nagroda Glamour Award for Designer of the Year oraz Glamour Award for The Fashion Force (2017),
- odznaczenie orderu Legii Honorowej Francji (2019),
- Neiman Marcus Award za wybitne zasługi w dziedzinie mody (2024).
Chiuri jest również jedną z 500 najbardziej wpływowych osób w świecie mody według The Business of Fashion.
Przeczytaj również: Kim jest dyrektor kreatywny Diora? Oto Jonathan Anderson
Zdjęcie główne: Instagram @vogueitalia