Kryzys dóbr luksusowych zmienia rynek, determinując wzrosty alternatywnych kategorii. Podróbki, vintage i szybka moda stają się pierwszymi wyborami konsumentów, którzy przed kilkoma miesiącami kupowali niemal wyłącznie artykuły najdroższych brandów. Czy to chwilowy trend, czy początek trwałej zmiany w branży? Sprawdzamy, kto naprawdę wygrywa na osłabieniu prestiżowych marek i jak te zmiany kształtują nowe oblicze rynku mody.
Spadek popytu na dobra luksusowe to zjawisko, które – wprost rzec można – oddziałuje z branżą mody. Kryzys dóbr luksusowych determinuje rosnące straty marek premium, otwierając przy tym perspektywy graczom z pozostałych kategorii. Podróbki, moda vintage, fast fashion czy moda okazjonalna wypełniają luki rynkowe, oferując tańsze i bardziej ekologiczne alternatywy drogich artykułów ikonicznych domów mody.
Moda w nowej rzeczywistości. 6 czynników ekonomicznych, które zrobią różnicę w 2025 roku
Nielegalna kopia luksusu. Ilość wygra z jakością?
Jak informuje Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, roczna wartość światowego rynku podróbek wynosi około 500 mld USD. I to właśnie nielegalne kopie dóbr luksusowych są jego największą częścią. Obecnie obserwowany kryzys kategorii premium napędza koniunkturę na tańsze alternatywy artykułów od znanych brandów. Podkreślmy, że wyłącznie w Chinach sprzedaż podróbek wzrosła dwukrotnie w okresie zaledwie trzech ostatnich lat. I choć fałszerstwo jest przestępstwem, to coraz wyraźniej odpowiada ono za zaniżanie przychodów artystów.
Renesans stylu. Moda vintage wspina się na szczyt popularności
Zdaniem ThredUp, przedsiębiorstwa zajmującego się sprzedażą używanej odzieży, wartość rynku ubrań z drugiej ręki wynosi obecnie 77 mld USD, z perspektywą wzrostu o 127 proc. do 2028 roku. Vintage zyskuje dzięki kryzysowi dóbr luksusowych, aczkolwiek w przypadku tej kategorii znaczący wpływ ma także zmiana nawyków konsumenckich oraz rosnąca liczba klientów zwracających uwagę na ekologię. Ponadto pokolenie obecnie wchodzące w dorosłe życie szuka produktów jakościowych, niszowych i posiadających historię. Odzież z drugiej ręki doskonale wpisuje się w te potrzeby.
Szybka moda w czasach kryzysu
W okresie chudszych portfeli konsumentów rosną zyski producentów szybkiej mody. Doskonałymi przykładami są Temu oraz Shein, których zyski na odcinku długoterminowym rozpędzają się do rekordowych poziomów. Drugi z wymienionych sprzedawców rozpoczął nawet intensywne przygotowania do pierwszej oferty publicznej, którą planuje przeprowadzić w najbliższych miesiącach na londyńskiej giełdzie. Biedniejszy konsument obniża wydatki, w pierwszej kolejności decydując się na zakup tańszych produktów.
Unia Europejska zmienia zasady gry. Co nowe przepisy oznaczają dla branży mody?
Kryzys dóbr luksusowych – jak zmienia oblicze branży?
Trwający kryzys dóbr luksusowych przedefiniowuje priorytety oraz wartości konsumentów. Wobec tych niezaprzeczalnych zawirowań marki premium będą musiały zmienić dotychczasowe strategie, uwzględniając bieżące wymagania klientów. Czy długofalową konsekwencją zmian okaże się transformacja luksusu w stronę innowacji i zrównoważonych praktyk? W kolejnych miesiącach przemysł mody sam udzieli nam odpowiedzi na to pytanie.
Zdjęcie główne: Spotlight