Bart Pacult – PR & social media manager i konsultant ds. PR, stylista, kontent kreator. Ukończył studia Fashion Management & Marketing na Richmond, the American University w Londynie. W PR-rze współpracował z markami beauty Charlotte Tilbury (obecnie), MAKE UP FOR EVER i modowymi Burberry, Mulberry, Selfridges, Liberty, KTZ London. Stylizował do magazynów L’Officiel Arabia, BOYS BY GIRLS i MMSCENE. Jego street stylowe stylizacje z fashion weeków były opublikowane w międzynarodowych edycjach Vogue, GQ, New York Times, ELLE, Marie Claire, PAUSE etc.
Przeczytaj również: Jak wybierać influencerów do kampanii? Przyglądamy się współpracy Lego z Igą Świątek
Twoja droga zawodowa zaczęła się od …
staży dla renomowanych brytyjskich marek. Już na początku studiów Fashion Management & Marketing na Richmond, the American University w Londynie, zrozumiałem potrzebę zdobywania praktycznego doświadczenia w PR-rze. I dlatego też już na drugim roku studiów udało mi się zdobyć staż dla Liberty, jednego z najstarszych brytyjskich domów handlowych słynącego z autorskich tkanin i niszowych marek. Potem kolejno: Mulberry England (luksusowa brytyjska marka znana z ikonicznych modeli torebek i galanterii skórzanej), Selfridges (największy i najbardziej znany obok Harrodsa brytyjski dom towarowy), IPR London (agencja PR zajmująca sie klientami tj. Samsøe Samsøe, American Vintage, Rag & Bone), aż do zdobycia pierwszej pracy w beauty PR-rze dla MAKE UP FOR EVER (luksusowej francuskiej marki makijażowej). Ten czas wspominam jako bardzo intensywny ze względu na łączenie nauki (zajęcia w ciągu dnia i pisanie dissertation – pracy licencjackiej), stażu (w zależności od zajęć od 3 do 4 dni tygodniowo) i pracy part-time w weekendy w Harrodsie jako sprzedawca działu męskiego. O swoich początkach kariery w PR-rze opowiadam również TUTAJ (Bart był bohaterem naszego cyklu #TalentHunt w 2021).
Czy było warto? Zdecydowanie! W moim przypadku dość ekstremalny początek zawodowej drogi nauczył mnie przede wszystkim samodyscypliny, organizacji, pokory i determinacji. Pozwoliło mi to też uzyskać niezbędne kwalifikacje: planowanie długoterminowych strategii PR, pitching media i zdobywanie coverage online i w druku, networking i budowanie relacji z dziennikarzami, organizowanie kampanii influencerów, koordynacja eventów, współpraca z VIP-ami etc. Jeśli chodzi o prace w PR-rze w UK, niezależnie od branży np. beauty, fashion czy lifestyle, rekruterzy w pierwszej kolejności patrzą na doświadczenie i poprzednich pracodawców. To, ze na samej górze mojego CV widnieją tak znane i cenione brytyjskie marki, w połączeniu w umiejętnym ‘sprzedaniu siebie’ podczas procesu rekrutacyjnego i niemałą dozą szczęścia, za każdym razem otwierało mi drzwi do kolejnych ról i umożliwiło dotarcie do miejsca, gdzie jestem teraz.
Najlepszy i najgorszy moment w Twojej karierze to…?
Jeśli chodzi o najlepsze momenty, to wiele z nich wydarzyło się w zeszłym już 2023 roku. W styczniu zacząłem wymarzoną prace jako Assistant PR Manager dla Charlotte Tilbury i miałem szansę organizować wydarzenia, z których jestem dumny i uważam za highlights swojej dotychczasowej kariery.
Jeśli chodzi o najlepsze momenty poza moją pełnoetatową pracą, jako freelance stylista ostatnio moja sesja ukazała się w princie w L’Officiel Arabia, poprzednie w brytyjskich magazynach BOYS BY GIRLS i MMSCENE. Poza tym kampanie modowe: świąteczna dla FORTE FORTE i letnia dla ALTAR LONDON. Od paru lat regularnie uczęszczam też na pokazy podczas tygodni modowych w Londynie, NYC i Paryżu (najbliższy w Paryżu 18-21.01). Dodatkowo, sukcesywnie rozwijam swój Instagram tworząc autorski kontent i współpracując z markami np. Samsøe Samsøe, Holzweiler, American Vintage, Virgin Voyages, MATIERE PREMIERE.
Najgorsze momenty w mojej karierze związane są przede wszystkim z intensywnymi początkami. Brak czasu, nadmiar obowiązków i ciągle zmęczenie wpływały demotywująco na moją pracę. Poza tym okresy przejściowe – niekończące się aplikowanie i wieloetapowe rozmowy o pracę były pouczającym doświadczeniem. W mojej karierze było kilka momentów zwątpienia, szczególnie na poprzednich stanowiskach, gdy manager przejawiał zarządzanie w skali mikro (micromanaging), kontrolując każdy aspekt pracy i jednocześnie tłumiąc wszelkie przejawy kreatywności i wolności artystycznej.
Czego o Twojej pracy nie wiedza inni?
Osoby spoza beauty i fashion będą też zaskoczone tempem pracy w PR-rze . Często nowy produkt jest wprowadzany na rynek praktycznie każdego miesiąca i i mamy wypakowany po brzegi kalendarz aktywności PR-owych co sprawia, że praca jest ekscytująca i żaden dzień nie jest taki sam!
Co byłoby da Ciebie zawodowym spełnieniem marzeń?
Aktualnie jestem zadowolony z mojej zawodowej drogi. Obecna praca daje m poczucie spełnienia i uznania. Jednak zawsze jestem otwarty na nowe propozycje i w przyszłości chciałbym zarządzać działem PR jako Head globalnej marki luksusowej w branży beauty lub fashion. Tworzenie wizji marki wraz z jej kreatorami brzmi ekscytująco i ambitnie. Chciałbym wyznaczać trendy w komunikacji i tworzyć wiralowe kampanie w oparciu o otaczającą rzeczywistość np. wpływ AI, ochronę środowiska, czy zjawisko delightful distraction.
Poza tym chciałbym kontynuować rozwijanie mojego portfolio stylizacji, tworząc sesje dla najlepszych magazynów, a także kreować wartościowy i unikalny kontent na Instagramie i współpracować z wyselekcjonowanymi markami.
Cechy, które powinna mieć osoba, która podążać będzie Twoją drogą…?
Przede wszystkim niezliczone pokłady samozaparcia i determinacji do działania. Brzmi znajomo ;)? Aplikując na role w komunikacji w UK mierzysz się z setkami, a często tysiącami kandydatów i w większości wypadków mimo najlepszych przeczuć, finalnie wynik rozmowy rekrutacyjnej jest odmowny. Dla mnie takie swoiste odrzucenie jest jeszcze bardziej motywujące do działania i udowodnienia sobie, że stać mnie na więcej. Takie powinny być tez osoby starające się o pracę w PR-rze: nieugięte, ambitne, wytrwałe, odporne na stres i umiejące znaleźć kreatywne rozwiązania problemu.
Praca w PR-rze nie jest dla każdego. Choć wydawać by się mogło, że jest to świat na pozór pełen blasku i splendoru, to w rzeczywistości za tą fasadą kryje się ciężka i wymagająca praca. Dlatego przydatne są też więc następujące cechy: organizacja czasu pracy, upartość i konsekwentność, umiejętność negocjacji i strategicznego planowania.
Branża PR słynie z budowania relacji i networki z mediami, influencerami i VIP-ami. W tym przypadku przydaje się otwartość i komunikatywność wraz z dozą pewności siebie.
Kim byś był, gdyby nie to, co robisz teraz?
Myślę, że na pewno nadal robiłbym coś kreatywnego w modzie. Czy to kreowanie kontentu full-time, praca edytorska dla magazynu, albo artystyczna i kreatywna dyrekcja kampanii.
Uwielbiam też sztukę nowoczesną i wystrój wnętrz więc z pewnością pozostałbym w sferze artystycznej. I pomyśleć, że w liceum rozważałem studiowanie filologii angielskiej ;)
Przeczytaj również: 13-letni Milan został przyjęty na staż do Louis Vuitton. Marka odkryła go przez platformę X