Jak wynika z analiz Polskiego Instytutu Ekonomicznego, obecnie już niemal połowa, bo 48 proc. polskich firm korzysta z mediów społecznościowych w swoich działaniach biznesowych. Warto dodać, że jeszcze dekadę temu statystyki te wynosiły zaledwie 19 proc.
Czytaj także: Na czym polega fenomen The Frankie Shop – marki, która podbiła social media?
Social media w biznesie: do czego służą?
Dziś już 48 proc. przedsiębiorstw w Polsce istnieje w social mediach. Dla porównania, w 2013 roku odsetek ten wynosił zaledwie 19 proc. Jak podaje najnowszy Tygodnik Gospodarczy PIE, media społecznościowe to narzędzie wykorzystywane przez przedsiębiorstwa przede wszystkim do budowania tożsamości marki i tworzenia wizerunku marki w świadomości klientów. Obecnie aż 80% firm wykorzystuje firmowego Facebooka czy Instagrama właśnie w tym celu. Social media to także ważna część współczesnego marketingu – aż 76 proc. firm reklamuje za ich pośrednictwem swoje produktów. Niektóre marki decydują się również korzystać z opcji prowadzenia sprzedaży np. na Instagramie.
Media społecznościowe to również bardzo ważny kanał komunikacji z klientami. To właśnie posty i komunikatory w SM pozwalają dotrzeć bezpośrednio do klientów oraz odpowiedzieć na ich indywidualne zapytania, sugestie czy krytykę. Uwagę zwraca również wykorzystywanie mediów społecznościowych do rekrutacji pracowników. Dziś już ponad połowa, bo 58 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że wykorzystuje możliwości tych platform do poszukiwania i zatrudniania osób na konkretnych stanowiskach.
Czytaj także: Sprzedaż detaliczna spada
Social commerce: sprzedaż w social media
Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, na bazie danych zebranych przez Główny Urząd Statystyczny, w 2022 roku 18 proc. małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce prowadziło sprzedaż swoich produktów drogą elektroniczną. Oczywiście najczęściej wykorzystywanym narzędziem do e-commerce były strony internetowe otwarte pod własną domeną (13 proc.). Rzadziej były to także specjalnie stworzone aplikacje mobilne (13 proc.).
W bieżącym, 2023 roku posiadanie autorskiej strony internetowej deklaruje aż 67 proc. przedsiębiorstw w Polsce. Natomiast mniejszość, bo nieco ponad 4 proc. przygotowało dla klientów także dedykowaną aplikację. Można ją pobrać i zainstalować na smartfonie, by korzystać z łatwych i szybkich zakupów.
Natomiast nowym, zwracającym uwagę trendem jest social commerce. Co to takiego? Jest to handel online, który firm prowadzą bezpośrednio poprzez portale społecznościowe, jak Instagram czy Facebook. W jego ramach można także wykorzystać minimalny udział strony sklepu internetowego, do którego te media społecznościowe przekierowują.
Czytaj także: ADIDAS: HISTORIA MARKI. NAJWAŻNIEJSZE KOLABORACJE
Zdjęcie główne: Unsplash