Są ultranowoczesne, a zakupy w nich to szerokie doznania, które nie opierają się jedynie na nabywaniu nowych ubrań. Marki modowe prześcigają się w pomysłach, które pozwolą im dotrzeć do klientów rozkochanych w internetowym świecie. Kto wyznacza trendy w temacie butików przyszłości? Poznajcie nowatorskie sklepy znanych marek.
Autor: Aleksandra Zawadzka
Sklepy stacjonarne w kontrze do e-commerce
Od globalnej pandemii minęło już trochę czasu, jednak wpływ Covid-19 na branżę modową wciąż jest widoczny. Kilka sezonów temu, w związku z zamknięciem się świata, sprzedaż przeniosła się do internetu. E-commerce poszybował w górę, a sklepy stacjonarne nie działały. Niektóre z nich wróciły z czasem, ale… nie wszystkie już robią takie wrażenie na klientach, jak kiedyś. Konsumenci przyzwyczaili się do zakupów online, a badacze podkreślają, że pandemia przyspieszyła rozwój e-handlu o dekadę. Szacuje się, że w 2047 roku aż 75% transakcji będzie wykonywanych przez internet (prognozy Unity Group).
Co w związku z tym stanie się ze sklepami stacjonarnymi? Wciąż mają pełnić istotną rolę w doświadczeniu zakupowym, ale muszą wykorzystywać nowe technologie i przyciągać klientów w bardziej niestandardowy sposób niż teraz. Mają kreować doświadczenia, budować społeczność i prezentować lifestyle. Przed branżą duża lekcja do odrobienia, jednak jest się od kogo uczyć. Niektóre z modowych marek już teraz kształtują trendy butikowe na świecie.
Sklepy przyszłości: H&M
Mitte Garten to koncept H&M, który otworzył się w Berlinie już w 2019 roku. Jest jedyny w swoim rodzaju. Łączy w sobie sklep z ubraniami z showroomem, kawiarnią i ogrodem z rzadkimi roślinami. Odbywają się w nim koncerty, sesje jogi i targi vintage. Do zajmującej 300 metrów kwadratowych przestrzeni przy Neue Schönhauser Str. 13 berlińczycy chodzą nie tylko na zakupy, ale by przy okazji uzupełniania garderoby – spędzić ciekawie czas. Designerskie wnętrze ze ścianami w kolorze matchy, niskimi stolikami kawowymi i rattanowymi krzesłami, długimi zasłonami i półkami, na których obok ubrań stoją wazony i świeczki, wspierają nowoczesne technologie (inteligentne przymierzalnie, specjalne dzwonki, dedykowana aplikacja oraz wearables w postaci bransoletek dla ambasadorów marki).
Więcej: Moda damska lat 2030. Co będzie modne w przyszłości?
Sklepy przyszłości: Zara
Zara od kilku sezonów umiejętnie przekształca swoje sklepy, zmieniając je w nowoczesne butiki. W Warszawie (w centrum handlowym Westfield Mokotów), La Valetta, Walencji i Madrycie otworzyły się concept store’y hiszpańskiej sieciówki, zaprojektowane przez zespół architektów studia Zara Architecture. Mają elegancki i luksusowy wystrój, w którym zwracają uwagę miękkie ciepłe światło, przejrzysta ekspozycja, duże ekrany ledowe, metalowe i drewniane elementy oraz… drzewa. Są one jednocześnie designerskie i bardzo nowoczesne. W środku znajdują się kasy samoobsługowe, automat Cleveron służacy do odbioru zamówień internetowych, a także kosze na niepotrzebne ubrania. Nowe sklepy Zara są ściśle zintegrowane z aplikacją marki, dzięki czemu można między innymi lokalizować produkty i rezerwować przymierzalnie.
Sklepy przyszłości: Hermès
Butik Hermès w Tokio, który zaprojektował architekt Renzo Piano, uważany jest za największy znany wkład we współczesną architekturę ze szklanej cegły. Sklep ma ponad 6000 m2 powierzchni komercyjnej, warsztatowej, biurowej, wystawienniczej i multimedialnej. Uzupełniony jest ogrodem na dachu w stylu francuskim. Nawiązuje stylem do francuskiego budynku Maison de Verre, ale jednocześnie idealnie wpisuje się w architekturę japońskiej metropolii. Dla wielu turystów to punkt obowiązkowy do odwiedzenia w Tokio, który wykracza daleko poza samą modę.
Sklepy przyszłości: Louis Vuitton
Louis Vuitton lubuje się w kurortach i nadmorskich butikach, jednak sklep powstały w Singapurze to lokal umiejscowiony na… morzu. Pawilon, zaprojektowany przez architekta Moshe Safdiego, wygląda niczym luksusowy jacht zacumowany nad zatoką. Jego imponująca forma sprawiła, że przyciąga nie tylko stałych klientów marki, ale też wielbicieli nowoczesnej architektury.
Sklepy przyszłości: Maison Kitsuné
Kitsuné to koncept, który działa dwutorowo: jako marka modowa Maison Kitsuné i kawiarnia Café Kitsuné. Jego twórca – Masaya Kuroki – jest pionierem idei łączenia butików z knajpami, która przekonuje, że design i styl życia są sobie naprawdę bliskie. Ma racje, bo fani świetnej kawy kupują chętnie jego ubrania, a klienci modowi – po zakupach zaglądają na filiżankę espresso. Najwspanialszym przykładem takiego projektowania doświadczeń są pied-à-terre otwarte w zeszłym roku w Tokio. Wnętrza kawiarni i butiku zdobiły nawiązania do folkloru tradycyjnych japońskich domów (tatami, parkiet cedrowy, drzwi przesuwne z ryżu i bambusa).
Zobacz też: Chanel wiosna-lato 2024
Zdjęcie główne: Instagram Maison Kitsuné