Media społecznościowe, fora internetowe i blogi – w dzisiejszych czasach to właśnie z nich czerpiemy wiedzę odnośnie polecanych produktów, marek czy firm. Artykuły oraz opinie zarówno influencerów, jak również innych użytkowników mają ogromny wpływ na decyzje konsumentów i ich zdanie na temat produktu, usługi bądź marki. Dla firm są z kolei bezcennym źródłem wiedzy, umożliwiającym dokonanie cennej analizy. Jak jej dokonać? Z pomocą przychodzi social listening.
- Czym jest social listening?
- Jak wykorzystywać social listening w swojej firmie?
- Z jakich narzędzi do SL korzystać?
Czym jest social listening?
Opinie i wzmianki w internecie mogą zadecydować o sukcesie bądź porażce firmy. Właśnie dlatego warto być z nimi na bieżąco i właściwie je odczytywać. Social listening umożliwia monitorowanie internetowych publikacji, a co za tym idzie – ich późniejszą analizę.
Wyświetl ten post na Instagramie
Przedmiotem takiego badania może być dowolne hasło i często wykorzystywane jest przez firmy, którym zależy na wiedzy odnośnie opinii na temat ich marki i produktów. Co ciekawe warto również sprawdzić, czy użytkownicy pisząc o marce używają tylko jej oficjalnej nazwy czy również jej wariacji, skrótów czy określeń z języka potocznego. Wówczas wyszukiwanie powinno być oparte na wszystkich tych słowach.
Przeczytaj również: Jak dużo czasu ludzie spędzają na TikToku?
Na czym polega monitorowanie i analizowanie opinii w internecie?
Właściwa analiza pozwala na szybkie wykrycie ewentualnych błędów w funkcjonowaniu firmy, a. także dostosowanie dotychczasowej oferty do potrzeb klientów, wynikających z opinii publikowanych m.in. na facebooku, Instagramie czy Twitterze. Preferencje konsumentów mogą mieć niemały wpływ nie tylko na same produkty, ale również strategię marketingową – poznając dobrze grupę docelową można dostosować do niej styl i język komunikacji, a także celniej dobrać czas i kanały, na których marka będzie reklamowana.
Social listening umożliwia także dobór najbardziej efektywnej formy promocji. W zależności od upodobań grupy docelowej marka może podjąć decyzję, czy skuteczniej działają np. długie posty na facebooku, zdjęcia na Instagramie, czy też krótkie filmiki na TikToku. Firma, poznając oczekiwania i potrzeby klientów, dowie się również, co w ogóle się nie sprawdza i nie warto w to inwestować to ani czasu ani pieniędzy.
Monitorowanie mediów online na bieżąco pozwala również firmie na błyskawiczne reagowanie i odpowiadanie użytkownikom – zarówno tym komplementującym produkt czy usługę, jak i tym je krytykującym. Szybkie i pomocne odpisywanie zawsze korzystnie wpływa na wizerunek marki.
Social listening to metoda badawcza, która sprawdzi się w każdej firmie, umożliwiając budowanie profesjonalnego wizerunek i doskonałe relacje z klientami.
Istnieją specjalne narzędzia, które pozwalają na dokonywanie SL. Należą do nich m.in. Brand24, SentiOne czy Napoleon The Cat.
Przeczytaj również: Czy użytkownicy Vinted będą musieli płacić podatek od sprzedaży? Wyjaśniamy nowe przepisy
Zdjęcie tytułowe: Unsplash.com