noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
zawody przyszłości w modzie

Zawody przyszłości w modzie. Te kompetencje warto zacząć rozwijać już w 2023 roku

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Technologia już teraz rządzi każdym sektorem gospodarki, także tym związanym z modą. A ta z kolei próbuje dostosować się do nowych trendów takich jak np. rozwój metawersum czy coraz większej dominacji mediów społecznościowych. Wszystkie te zmiany oddziałują na rynek pracy, który nie tylko musi uelastycznić się w stosunku do nowej rzeczywistości, ale także zupełnie się zmienić oferując kompletnie nowe stanowiska pracy. Specyfika poszukiwanych kompetencji zaskakuje, a prognozy mówią same za siebie – żeby przetrwać w branży trzeba będzie rozwijać nowe umiejętności, także te związane z technologią. Poznaj zawody przyszłości w modzie.

autor: Wojciech Szczot

Kariera w branży druku 3D – Inżynier druku 3D

Druk 3D w produkcji ubrań jest już nie tylko utopijną wizją przyszłości, ale teraźniejszością, w której wielkie domy mody i marki bardzo dobrze się odnajdują. Druk 3D jest dla producentów mody atrakcyjny ze względu na fakt, że produkcja jest wtedy szybsza, łatwiejsza i tańsza, a także daje tym samym równe prawa wszystkim twórcom, zwłaszcza tym początkującym. Z drukiem 3D już teraz eksperymentują takie domy mody jak Chanel czy Iris Van Herper. Tego typu produkcja ubrań bez wątpienia wywróci sektor produkcyjny do góry nogami. Praca w druku 3D łączy ze sobą dwa obszary: możliwość realizowania technologicznych aspektów biznesu z odtwarzeniem kreatywnej wizji. 

Druk 3D jest też ważny dla branży odzieżowej ze względu na wpływ na zrównoważony rozwój mody. Fakt, że materiał, z którego powstaje dany produkt dodawany jest w trakcie wydruku, a nie stanowi bazy, jak podczas tradycyjnej produkcji, znacznie ograniczy potencjalne ilości odpadów. Inżynierowie druku 3D, którzy już za chwilę będą bardzo na rynku poszukiwani, będą mieli również wielki wpływ na sektor fast fashion, czym znacznie ograniczą niebezpieczeństwo wyzysku pracowników tradycyjnej produkcji.

Artysta CGI – specjalista od technologii efektów specjalnych

To jeden z tych kierunków mody cyfrowej, który ściśle związany jest z rozwojem metawersu i wirtualnej rzeczywistości. Artysta CGI odpowiedzialny jest za cyfrowe i realistyczne odtworzenie oferty domów mody przy użyciu technologii. Pierwsze tego typu eksperymenty pojawiły się już w czasie lockdownu, kiedy niemożliwa była realizacji przez marki tradycyjnych kampanii. Jednym z flagowym projektów CGI w modzie była kampania Burberry zrealizowana przez fotografa Nicka Knighta z modelką, Kendall Jenner jako awatarem. Pod koniec 2022 roku wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia awatarów stało się na tyle powszechne, że kiedy internet obiegły zdjęcia Lady Gagi z planu Jokera 2 (nieprawdziwe, a stworzone z użyciem CGI) jasnym było, że w 2023 roku ten trend jeszcze bardziej eksploduje. 

Virtual Showroom Designer / Visual Marchandiser – wirtualny specjalista poszukiwany

Wraz z rozwojem wirtualnej rzeczywistości na rynku wzrośnie zapotrzebowanie na wirtualnych specjalistów. Jedną z takich profesji bez wątpienia będzie wirtualny Visual Marchandiser, czyli osoba odpowiedzialna za wystrój wirtualnych sklepów, witryn i wieszaków. Zawód będący ewolucją kompetencji tradycyjnego specjalisty, będzie dedykowany nie tylko osobom, które świetnie odnajdują się w przestrzeni cyfrowej, ale także obdarzonych kreatywnością, wiedzą i wyczuciem twórców contentu, gotowych realizować swoje innowacyjne pomysły bez żadnych ograniczeń.

Prawnik mody – czym jest prawo mody? 

Prawnik mody to kolejny z zawodów, bez których już w niedalekiej przyszłości marki modowe nie będą miała szansy przetrwać. Ta profesja ma być przede wszystkim odpowiedzią na ciągły wzrost plagiatów, podróbek i nieuczciwej konkurencji. Jeśli już za moment druk 3D rzeczywiście stanie się teraźniejszością, co ściągnie do branży mody całą rzeszę nowych projektantów, prawnik mody będzie miał za zadanie stać na straży praw autorskich. 

Manager ds. Zrównoważonego rozwoju – ważne stanowisko w strategii firmy

Wraz z coraz większym naciskiem świata na marki i domy mody, by te rzeczywiście działały w myśl zasad zrównoważonego rozwoju, bez uprawiania nieuczciwego greenwashingu, na rynku pojawi się stanowisko sustainable manager. Jego głównymi zadaniami będzie kontrolowanie całego procesu produkcji kolekcji, dbając przy tym o zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. To stanowisko będzie wymagać wieloletniego doświadczenia, a także specjalistycznych studiów. 

Influencer Marketing Manager – specjalista od influencerów

Manager ds. Influencerów to bezdyskusyjnie zawód, który od kilku lat cieszy się coraz większą popularnością, a polskie firmy coraz częściej wyodrębniają go w strukturach swoich działów marketingu. Ta profesja wymaga konkretnych zdolności, a także doświadczenia. W influencer marketingu świetnie sprawdzą się doświadczeni PR-owcy. Oprócz zarządzania zasobami projektu i podwykonawcami, eksperci zatrudnieni na tym stanowisku muszą nadzorować komunikację oraz dbać o wizerunek marki. 

Ekspert mody

Nazwa: Fashion Expert brzmi trochę mgliście lub mistycznie, ale w rzeczywistości jest to osoba wyspecjalizowana w danej dziedzinie mody jak torebki czy obuwie. Tego typu stanowisko jest ściśle powiązane z kupcami, stylistami czy działem PR. Obowiązki Eksperta Mody to pomoc w dostosowaniu oferty pod aktualne trendy w modzie lub podejściu do komunikacji czy kierunku sesji zdjęciowych. Fashion Expert będzie poszukiwany zwłaszcza przez firmy zajmujące się odsprzedażą, to on będzie selekcjonować produkty według ich sprzedażowego potencjału. 

Innovation manager – kim jest i czym się zajmuje? 

Nie tylko nazwa tego stanowiska brzmi egzotycznie – profesja jest taka w istocie! Manager ds. Innowacyjności to nic innego jak osoba posiadająca szereg talentów: umiejętności interdyscyplinarne, zdolność nadzorowania wszystkich kompetencji personelu, planowania, tworzenia pomysłów, konfigurowania i monitorowania programu związanego z innowacjami w firmie. 

Podstawą roli Menedżera ds. Innowacji jest umiejętność kompletowania zespołu i zmiany sposobu myślenia. Zasadniczo jest tłumaczem, kimś, kto może zbudować niezbędne pomosty między kompetencjami a interesariuszami, renderując nowe modele biznesowe lub strumienie przychodów, na przykład związane z produktem lub usługą, i przekształcając inteligentny pomysł w skalowalny biznes. Rola Menedżera ds. Innowacji jest uważana za niezbędną do rozwoju sektora Fashion-Tech. 

Inne zawody przyszłości w modzie na które warto zwrócić uwagę:

– UX Designer

– Digital Experience Manager

– Digital Product Manager 

– Data Scientist

– Lobbyst

– Microfactory Manager

– Customer Experience Designer

– Data Analyst

– Corporate Social Responsibility Marketer

– Virtual Experience Designer

– Personal Shopper

Szukasz pracy w modzie? TUTAJ znajdziesz najświeższe oferty – dołącz do naszej społeczności i znajdź pracę swoich marzeń. 

Przeczytaj również: Gdzie się uczyć mody na świecie?

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(3,2)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,2)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,2)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES