W pierwszej połowie 2022 roku świat zastygł na wieść o wojnie rozpoczynającej się w Ukrainie. Marki wycofywały swoje sklepy z Rosji i brały czynny udział w akcjach charytatywnych na rzecz uchodźców. Z kolei 3 i 4 kwartał przyniósł zmiany w strukturach najważniejszych firm sektora fashion, a także kontrowersje angażujące do dyskusji w przestrzeni wszelkich mediów społecznościowych. Co działo się w 2022 roku w branży modowej?
Kim Kardashian zakłada sukienkę Marilyn Monroe na Met Galę
Jedna z największych modowych kontrowersji tego roku zaczęła się w siedzibie Ripley’s Believe It or Not!. Muzeum jest obecnie w posiadaniu sukienki Marylin Monroe, dlatego na niedługo przed Met Galą Kardashianka zgłosiła się do instytucji z chęcią wypożyczenia kreacji aktorki. Każdy profesjonalista zrezygnowałby z oferty ze względu na ogromne ryzyko uszkodzenia tkaniny, chcąc nie chcąc, kulturowego zabytku. Niestety, Ripley’s Believe It or Not! Przystało na propozycję influencerki. Na potrzeby 3 minut (po przejściu po czerwonym dywanie Kardashianka przebrała się w replikę sukienki) zapięcie sukienki zostało trwale zmodyfikowane.
Nietrafiony wybór Kim Kardashian komentowali wszyscy, a w tym eksperci i sam twórca projektu ikonicznej sukienki Marilyn Monroe. “Nikt poza Marilyn nie powinien być widziany w tej sukience” – powiedział kostiumograf Bob Mackie. Z kolei Sarah Scaturro, była kierowniczka działu konserwacji w Instytucie Kostiumów Metropolitan Museum of Art, powiedziała, że w jej obowiązku leżało odrzucanie podobnych próśb, również od Anny Wintour. Podobne stanowisko przyjął ICOM, krytykując decyzję instytucji wydającej sukienkę.
Condé Nast zamyka Vogue Russia
Firma Condé Nast zawiesiła działalność wydawniczą w Rosji w marcu, a miesiąc później poinformowała o całkowitym zamknięciu tytułu. „Surowe przepisy dotyczące cenzury znacząco ograniczyły wolność słowa. Władze Rosji karzą dziennikarzy za wykonywanie swojej pracy. To była niezwykle trudna decyzja, jednak dalsza praca na terenie Rosi straciła sens” – poinformował Roger Lynch. Wyjście Vogue’a z Rosji to tylko jedna z licznych decyzji podjętych na rynku modowym względem wojny na Ukrainie, o czym nie można nie wspomnieć w podsumowaniu wydarzeń bieżącego roku.
Bella Hadid przechodzi w sukience ze sprayu na pokazie Coperni
Coperni całkowicie zawładnęło tegorocznym paryskim Fashion Week’iem. Wydarzenie promujące nowe projekty marki odbyło się 30 września w Salle des Textiles. To jedna z sal Musée des Arts et Métiers w Paryżu, w której standardowo znajdują się m.in. maszyny do szycia. Sébastien Meyer i Arnaud Vaillant, dyrektorzy kreatywni Coperni, wytypowali Bellę Hadid jako modelkę zamykającą pokaz. Jak wiemy, finał niczym nie przypominał standardowych schematów wykorzystywanych podczas prezentacji kolekcji. Bella Hadid weszła na wybieg w cielistej bieliźnie. Chwilę później, dzięki asyście artystów, miała na sobie piękną, białą sukienkę zrobioną ze sprayu. Materiał wykorzystany przez Coperni ma fakturę zamszu i może być używany do tworzenia ubrań oraz ich naprawy.
Więcej o nowych technologiach używanych przy produkcji tekstyliów przeczytacie w cyklu “Start-up’y, które zmieniają świat mody”
Kanye West pogrąża swoją karierę w modzie
Jak nie prowadzić mediów społecznościowych? Jedną z wielu odpowiedzi na to pytanie jest tegoroczny PR Kanye’go Westa, a w tym antysemickie treści, które doprowadziły do zakończenia wszelkich współprac marek z artystą. Rozwiązanie umowy Yeezy i Adidasa odebrało Westowi status miliardera, a jego dalsza kariera muzyczna i modowa stoi pod wielkim znakiem zapytania. W gronie firm odcinających się od rapera znalazły się m.in. Balenciaga, Gap, TJ Maxx, Foot Locker oraz Peloton. Wizerunek West’a w mgnieniu oka stał się antyreklamą – nawet zarząd Madame Tussaud’s ogłosił, że zamierza usunąć figurę woskową artysty z londyńskiego muzeum.
Zobacz też: Kanye West wykorzystał wizerunek Jana Pawła II w swojej najnowszej kolekcji
Alessandro Michele odchodzi z Gucci
O odejściu Michele ze stanowiska dyrektora kreatywnego Gucci pisano już kilka dni przed oficjalnym komunikatem na Instagramie artysty. WWD, powołując się na anonimowe źródło, rozpoczęło dyskusje o domniemanym konflikcie między Keringiem, a ówczesnym dyrektorem kreatywnym Gucci. Artysta miał nie spełniać wymagań firmy i nie zastosować się do zmian, które chciał wdrożyć konglomerat. Niedługo potem plotki potwierdził sam Alessandro Michele. “Dziś kończy się dla mnie niezwykła podróż, trwająca ponad dwadzieścia lat, w firmie, której niestrudzenie poświęciłem całą swoją miłość i pasję twórczą. Przez ten długi czas Gucci był moim domem, moją adoptowaną rodziną” – napisał 23 listopada. Na ten moment nie wiadomo kto przejmie jego stanowisko.
Więcej na temat okoliczności zwolnienia Alessandra Michele przeczytacie w artykule na Fashion Biznes.
Balenciaga przeżywa kryzys wizerunkowy
Balenciaga przez długi czas utrzymywała się na czele rankingów modowych. Wszystko za sprawą Demny, który od 2015 roku przyciągał odbiorców niekonwencjonalnymi pomysłami i awangardowym podejściem do mody. Opinia publiczna zmieniła się wraz z ostatnią kampanią Balenciagi, w której pojawiły się m.in. zdjęcia dzieci z torebkami-misiami, ubranymi w stroje do BDSM. Niektórzy w sesji zdjęciowej doszukiwali się także przemyconych satanistycznych treści. Kampanią zajęły media społecznościowe i telewizja (a w tym Fox News), zarzucając marce tolerancje wobec wykorzystywania dzieci.
Zobacz też: Demna Gvasalia- uchodźca. Historia projektanta, który jako dziecko uciekał przed wojną
Raf Simons zamyka swoją markę
21 listopada Raf Simons ogłosił zakończenie działalności w ramach marki autorskiej. Projektant od 27 lat tworzył kultowe kolekcje i nic nie wskazywało na to, by jego firma chyliła się ku upadkowi. “Brak mi słów, aby podzielić się tym, jak bardzo jestem dumny ze wszystkiego, co osiągnęliśmy. Jestem wdzięczny za niesamowite wsparcie ze strony mojego zespołu, moich współpracowników, prasy i kupujących, moich przyjaciół i rodziny oraz naszych oddanych fanów i lojalnych obserwujących. Dziękuję wszystkim za wiarę w naszą wizję i za wiarę we mnie” – napisał. Belgijski projektant nie ujawnił powodów swojej decyzji.
Więcej na temat okoliczności zamknięcia marki Raf Simons przeczytacie w artykule na Fashion Biznes.
Linda Evangelista powraca na wybieg
Linda Evangelista, najważniejszych przedstawicielek modelingu lat 90, we wrześniu triumfalnie powróciła na wybieg (nieobecność trwała aż 15 lat). Modelka zamknęła pokaz kolekcji Fendi podczas nowojorskiego Fashion Week’u, tym samym czcząc 25 rocznice kultowej baguette bag marki. W międzyczasie pojawiła się na wrześniowej okładce Vogue’a, na łamach którego opowiedziała o nieudanych operacjach naznaczających jej karierę.
Yvon Chouinard sprzedaje Patagonię
14 września Yvon Chouinard poinformował media, że zrzeka się swojej wartej 3 mld USD firmy. Obecnie jego udziały należą do dwóch spółek: Patagonia Purpose Trust i Holdfast Collective. Pierwsza z nich to zarząd, który będzie dbał o misję i zachowanie wartości firmy. Posiada tylko 2 proc. akcji, ale to od niego będą zależeć wszystkie strategiczne decyzje. Z kolei Holdfast Collective (posiadający 98 proc. akcji) to organizacja non-profit, która zajmie się ochroną środowiska.
Zobacz też: Patagonia – lider zrównoważonej mody
Estée Lauder kupuje markę Tom Ford
Amerykańska firma kosmetyczna przejęła markę Tom Ford za 2,8 mld dolarów, a tym samym wygrała pojedynek z Keringiem, również zainteresowanym marką projektanta. Sam Tom Ford przynajmniej do 2023 roku będzie obejmował stanowisko dyrektora kreatywnego w firmie. Niektórzy twierdzą, że decyzje spowodowała inna oferta kierowana w stronę Forda, jednak na ten moment nie ma żadnych informacji potwierdzających tę teorię.
Przeczytaj też: Najciekawsze kampanie modowe 2022 roku
Vivienne Westwood umiera w wieku 81 lat
Rok kończy się niezwykle smutną wiadomością. Vivienne Westwood, brytyjska ikona wśród projektantów i projektantek, umarła 29 grudnia w wieku 81 lat. Jak informuje rodzina, Westwood odeszła w spokoju przy bliskich. “Vivienne do ostatniej chwili robiła to, co kochała, projektując, pracując nad swoją sztuką, pisząc książkę i zmieniając świat na lepsze. Prowadziła niesamowite życie. Jej innowacyjność i wpływ w ciągu ostatnich 60 lat były ogromne i będą kontynuowane w przyszłości” – czytamy w poście pożegnalnym domu mody na Instagramie.
Przeczytaj też: 10-lecie współpracy Vivienne Westwood i Artisan Fashion. “Poszukiwanie nowych sposobów tworzenia mody jest koniecznością”