Sprawne wyłapywanie trendów to w branży mody podstawowa umiejętność. Żeby przewidzieć modową przyszłość, nie trzeba być jasnowidzem, wystarczy trochę teorii i sprytu. O tym, jak to zrobić specjalnie dla Fashionbiznes.pl pisze Valeriya Musina, dyrektor kreatywna CCC.
Praca, którą wykonują specjaliści od trendów, oddziałuje na nasze codzienne życie. To, co wybierzemy, patrząc na witrynę sklepową jest podyktowane świadomym lub nieświadomym uleganiem panującym obecnie trendom. I nie jest to tylko kwestia mody. Zobrazujmy to następującym przykładem: jest rok 2018 i do kawiarnianego mainstreamu wchodzi matcha latte. Temat szybko się rozszerza, możemy zjeść lody, sernik, ramen o smaku matcha, a nawet ubrać ubrania, które są w charakterystycznym pastelowo-zielonym kolorze. Ta krótka wizualizacja pokazuje, jak trendy przenikają przez różne, na pozór niezwiązane ze sobą, branże.
Kim są trend reasearcherzy i jak wygląda ich praca?
Prognozowanie trendów to przede wszystkim praca badawcza i analityczna. Najczęściej opiera się na analizie badań, big data i raportów. Przyda się też wiedza z zakresu socjologii, czyli uwzględnienie demografii, uwarunkowań kulturowych, ekonomicznych czy grup społecznych. Na podstawie szczegółowej analizy, trend researcherzy, tworzą przystępne raporty, które pomagają markom tworzyć modne produkty. Ważne, żeby pamiętać, że prognozowanie nie ma nic wspólnego z typowaniem na “chybił trafił”.
Czym różni się trend researcher od trend forecastera?
Te stanowiska są często mylone, dlatego warto przybliżyć różnice pomiędzy nimi. Trend researcher zajmuje się prognozowaniem krótkoterminowym, maksymalnie rok do przodu. Taka osoba może, po odwiedzeniu targów mody i przejrzeniu paru pokazów z fashion weeku, określić, co będzie modne w tym sezonie. Jeśli chcemy zmieniać swój styl w zależności od trendów – raporty trend researcherów są dla nas strzałem w dziesiątkę.
Trend Forecaster zajmuje się przewidywaniem długoterminowej przyszłości mody. Tutaj, w przeciwieństwie do poprzedniego przykładu, są potrzebne lata nauki i umiejętności z zakresu socjologii i ekonomii. Analizy trend forecasterów będą przydatne dużym markom, które muszą planować koncepcje biznesowe z dużym wyprzedzeniem.
Dlaczego firmy zatrudniają trend forecasterów?
W XXI wieku moda to sztuka, pasja i możliwość wyrażenia siebie. Nie kupujemy tylko dlatego, że mamy potrzebę, kupujemy, bo marka daje nam dużo więcej niż sam produkt. Silna marka konsekwentnie buduje wizje idealnego świata, w którym grupa docelowa chce żyć. Marzysz, o tym, żeby zamieszkać w Paryżu i być silną kobietą sukcesu? Yves Saint Laurent ma dla ciebie gotowy garnitur, w którym pójdziesz na rozmowę o pracę marzeń. Odkryłaś jogę i chcesz porzucić pracę w korporacji na rzecz wyjazdu do Indii? Zapewne przydadzą Ci się legginsy Adidasa polecane przez twoją ulubioną joginkę na YouTube. Nowoczesne marki powinny reprezentować wartości ważne dla konsumentów. Trend forecasterzy pozwalają firmom rozwijać swoje produkty i usługi długoterminowo.
Klasyczny marketing już nie działa. Teraz gdy światem rządzi ciągła zmiana, konsument oczekuje zrozumienia procesów społecznych i codzienności, która go otacza.
Oczywiście zdarzają się wyjątki, na przykład pandemia, których nie da się przewidzieć. Jednak trendy takie jak sustainability, maksymalizm czy angażowanie się w Tik Toka, po porządnym reasearchu – są do przewidzenia. Te marki, które zbudują lepszą historię wokół trendów i wartości, wygrywają w bitwie o konsumenta.
>>> Przeczytaj również: Geometryczne formy i naturalne wykończenia w kolekcji kapsułowej Summer Outtake od Gino Rossi