noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Patagonia – lider zrównoważonej mody

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Patagonia to kalifornijska marka, którą określa się jako jedną z najbardziej zrównoważonych firm na rynku odzieżowym. Jest szczególnie ceniona w kręgu pasjonatów wspinaczek i sportów górskich. W przeciwieństwie do greenwashingu, jaki możemy zaobserwować w marketingowych chwytach firm z branży modowej, Patagonia sumiennie realizuje swoje cele i zgodnie z popularyzowaną filozofią dba o środowisko naturalne. Zasady, którymi się kieruje, wyraźnie objawiają się w sferach produkcji i doboru materiałów. Na czym jeszcze polega fenomen Patagonii?

Patagonia została założona w 1973 roku przez Yvona Chouinarda. Przedsiębiorca (chociaż sam nie lubi się tak nazywać) od dziecka przejawiał zamiłowanie do spędzania czasu w otoczeniu przyrody. Swój życiorys i czynniki, które wpłynęły na wiodące zasady firmy opisuje w autobiografii “Dajcie im popływać”. Yvon Chouinard pasjonuje się wcześniej wspomniana wspinaczką i surfowaniem, a poza uwielbieniem do sportów jest prężnie działającym na rzecz środowiska aktywistom. Kompilacja pasji i znajomości warsztatu Yvona Chouinarda doprowadziły do powstania wielu kolekcji, których model procesu tworzenia powinien stanowić wzór dla innych firm odzieżowych. 

Patagonia – historia marki

Początkowo Yvon Chouinard wytwarzał sprzęt do wspinaczki w warsztacie kowalskim. Wówczas produkowane przez niego dobra służyły do prywatnego użytku, ale wspomagały też liczne grono przyjaciół Chouinarda. W 1964 roku powstał pierwszy katalog produktów wspinaczkowych pod szyldem “Chouinard Equipment” w formie listy wycenionych produktów (z dopiskiem, że w sezonie nie powinno spodziewać się szybkiej dostawy). Fakt o destrukcyjnym wpływie haków na skały skreślił produkcję akcesoriów wspinaczkowych, a Chouinard zdecydował przenieść główną ścieżkę marki na wytwarzanie górskiej odzieży. 

Patagonia jest oficjalnie na rynku od 1973 roku, wtedy też otworzył się pierwszy sklep zlokalizowany w Kaliforni. Dziś marka posiada setki butików po całym świecie. W Polsce ubrania Patagonii możemy kupić w sklepach sportowych i concept storach z wysokiej jakości produktami.

Jako, że Chouinard jest przeciwny konsumpcji i tradycyjnemu biznesowi, filozofia marki opiera się na zrównoważonym rozwoju, który działa na wszystkich szczeblach produkcji. Przedsiębiorstwo sukcesywnie minimalizuje swój ślad energetyczny i emisyjny oraz regularnie pracuje nad niwelowaniem zużycia wody i produkcji odpadów.

Photo by Patrick Hendry on Unsplash

Opatentowane materiały Chouinarda

Patagonia poddaje recyklingowi własne produkty oraz wykorzystuje materiały z odzysku surowców do nowych ubrań. Aż 87% tkanin, w tym poliester, nylon czy wełna, pochodzi z recyklingu. Część tworzyw jest opatrzona certyfikatami (jak Global Organic Textile Standard, czy Bluesign). Co ciekawe, w portfolio marki, prócz gotowych produktów, znajdują się także opatentowane prze Chouinarda materiały. Jednym z nich jest Synchilla, którą pozornie określilibyśmy polarem – tkanina imituje naturalną wełnę, która pod wpływem prań i długotrwałego korzystania nie mechaci się. Innym przykładem ekologicznego doboru może być kombinezon wykonany z pustynnego krzewu lub materiał wykonany z jedwabiu na bazie białka.

Podobnych inicjatyw ze strony Patagonii jest wiele, a recykling funkcjonuje w firmie od produkcji do sprzedaży w duchu założenia “ograniczaj, używaj ponownie, naprawiaj, przetwarzaj”. Pracownicy Patagonii starają się, by produkty nie trafiały na wysypiska, a w tym celu marka wprowadziła program „Worn Wear”, która pozwala klientom kupować używany, a także wymieniać i naprawiać kupione produkty.

Przeczytaj także: “To, że skóra jest wegańska oznacza, że przy jej produkcji nie ucierpiało żadne życie”. Czy to przyszłość świata mody?

Przejrzysty łańcuch dostaw – bez śladów do zatarcia

W obecnych czasach jako świadomi klienci chcemy wiedzieć, co kupujemy. Zasada nie tyczy się jedynie składu, ale także miejsca pochodzenia oraz warunków pracy danej marki. Patagonia uzyskała wynik 51-60% w spisie Fashion Transparency Index z 2021 roku. Łańcuch dostaw jest certyfikowany przez FLA Workplace Code of Conduct i Fair Trade USA. Przejrzystość łańcucha dostaw objawia się również w regularnych publikacjach list dostawców oraz informacji na temat spraw wewnętrznych marki (w tym o warunkach w fabrykach czy równości płci wśród pracowników).

Dowiedz się więcej: #MovingForward: Kiedy możesz komunikować, że twoja marka jest eko?

Photo by Charles DeLoye on Unsplash

Kampanie

Patagonia wciąż podejmuje nowe działania w celu zmniejszenia swojego negatywnego wpływu na środowisko. Mimo wdrażanych technologii, jeszcze w tym roku Patagonia poinformowała, ze nie chce być nazywana “marką zrównoważoną”, bo w pewnym stopniu wciąż dokłada się do globalnego problemu. Podobną skromnością posługują się w tegorocznej kampanii “Nie kupuj tej kurtki”. Akcja polegała do zniechęcenia klientów do kupowania zbyt wielu produktów (również z Patagonii) i zwrócenie uwagi na rosnący problem konsumpcjonizmu. Reklama pojawiła się m.in. w New York Timesie.

– Hipokryzją byłoby, gdybyśmy pracowali na rzecz zmian środowiskowych bez zachęcania klientów do myślenia przed zakupem

– to hasło z kampanii “Don’t Buy This Jacket”.

Między kampaniami zarówno środowiskowymi jak i politycznymi (“Vote the assholes out” w odniesieniu do prezydentury Donalda Trumpa) Patagonia inicjuje zbiórki i wspiera finansowo organizacje klimatyczne. Od 1985 roku marka przeznacza 1% ze sprzedaży na ochronę i odbudowę środowiska naturalnego oddolnym grupom ekologicznym, które mają wpływ na lokalne społeczności. Natomiast w 2002 roku Yvon Chouinard i Craig Mathews (właściciel Blue Ribbon Flie), stworzyli korporację non-profit, aby zachęcić inne firmy do tego samego. Akcja “1% dla Planety” to sojusz firm, które rozumieją, że przemysł jest bezpośrednio związane ze słabnącym zdrowiem środowiska.

Patagonia – Gucci dla alpinistów

Patagonia humorystycznie jest określana jako “Patagucci”. Jako pierwsza wniosła kolor do odzieży sportowej i sprawiła, że ludzie czują się modnie także na stokach i w trakcie wycieczek górskich. Chociaż ubrania docelowo są przeznaczone do aktywności w terenie, estetyczne logo odnalazło swoje miejsce w mainstreamie – część projektów, w tym bawełniane t-shirty, nadają się do noszenia na co dzień. Sformułowanie “Patagucci” odnosi się bezpośrednio do pozycji marki wśród firm sportowych – to zdecydowanie najbardziej szykowne wydanie sprzętu outdoorowego na rynku.

Przeczytaj też: “Fast fashion nie jest eko i żadna kolekcja z recyklingu tego nie zmieni”, mówi Aja Barber, edukatorka i autorka książki “Consumed” [WYWIAD]

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

(3,2)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,2)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,2)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES