Jak wynika z raportu opublikowanego przez platformę WGSN, będącą głównym źródłem wiedzy dla trend forecasterów, na rynku pojawiły się 3 nowe grupy konsumentów. Ukształtowały je COVID-19 oraz obecna sytuacja w branży retail – czy przetrwają także i postpandemiczne czasy? Kim są nowi konsumenci i jakie są ich potrzeby?
WGSN – 3 nowe grupy konsumentów
Według dyrektor generalnej WGSN, Carly Buzasi, obecna sytuacja epidemiologiczna odbije się także i na trendach zakupowych w przyszłości. Koronawirus ma na długo odcisnąć swoje piętno na podejściu kupujących oraz zmienić ich nawyki w wydawaniu i oszczędzaniu pieniędzy. Raport Future Consumer 2022 nakreśla sylwetki nowych grup konsumenckich, oczekujących już nieco innych doświadczeń zakupowych.
Poniżej przedstawiamy Wam 3 wspomniane nowe grupy konsumentów. Uwaga – pozwalamy sobie nie zmieniać oryginalnych angielskich nazw podanych w raporcie, by zachować wierność względem tekstu źródłowego. Nie chcemy również przeinaczać nowej, niedawno powstałej terminologii.
Stabilizers
Kto – millennialsi, Gen Z
Cecha – radykalna akceptacja nowej normalności, potrzeba stabilizacji
Potrzebę stabilizacji mamy zapisaną w genach. Jako ludzie nie lubimy nowości, nic więc dziwnego, że także i obecną sytuację określamy już mianem “normalności”… Nieważne, że nowej – ważne, że normalnej, czyli niemal znanej i oswojonej. W raporcie WGSN mówi się nawet o radykalnej akceptacji ze strony niektórych grup społecznych. Wykazujący się nią ludzie łatwiej dostosowali się do nowej rzeczywistości i przeszli z nią do porządku dziennego. W większości są to ludzie młodzi, millennialsi lub przedstawiciele pokolenia Gen-Z. Ci wciąż chcą jeszcze widzieć przyszłość w różowych barwach. Wykazują się tym samym większym optymizmem niż inne grupy społeczne. By zachować wewnętrzny spokój i lepiej dostosować się do nowej rzeczywistości, skupiają się… Na sobie. Ważne są dla nich relaks i samoackeptacja.
Komunikacja marketingowa – bardziej niż na bezpośrednim reklamowaniu produktu, skup się na tworzeniu doświadczeń zakupowych. W komunikacji marketingowej postaw na relaks, spokój i optymizm. Zadbaj jednak o to, by nie przeciążyć ich kolejnymi nowymi bodźcami. WGSN radzi: mniej znaczy więcej. Może to dotyczyć minimalistycznej estetyki opakowań lub ograniczenia rangi produktów. Stabilizersi cenią sobie prostotę i łatwość w docieraniu do konkretnych informacji.
Settlers
Kto – millennialsi, Pokolenie X (urodzone na przełomie lat 60/70 ubiegłego wieku)
Cecha – jasno określone granice, skupienie się na budowaniu społeczności i na poprawie sytuacji ekologicznej, ekonomicznej oraz humanitarnej na świecie
Przerzuciwszy się na pracę w trybie home office, ci konsumenci nauczyli się doceniać work-life balance i cenią sobie swój czas. Ważne są także dla nich kwestie środowiskowe, ekonomiczne i społeczne. Chcą wspierać lokalne biznesy, bo wierzą, że dzięki temu ograniczają również swój ślad węglowy i negatywny wpływ na środowisko. Nie mają obiekcji przed kupowaniem rzeczy używanych. Najważniejszym jest dla nich budowanie silnej lokalnej społeczności.
Komunikacja marketingowa – działasz w branży vintage? Idealnie! Prowadzisz lokalny biznes? Settlersi mogą stać się Twoją grupą docelową. W komunikacji marketingowej dbaj o to, by podkreślać, za jakimi wartościami opowiada się Twoja marka. Wszystko, co związane z ekologią i zrównoważoną modą zostanie docenione przez tę grupę konsumentów. Settlersi dobrze odpowiadają także i na wykorzystywanie tzw. peer-to-peer platforms. Wszelkiego rodzaju wymiany (np. ubrań) i zakupy “z drugiej ręki” są ich alternatywną dla sieciówek.
New Optimists
Kto – różne grupy demograficzne; bardziej niż wiek, łączą ich podobieństwa w zachowaniu i w podejściu do zakupów
Cecha – optymizm, walka ze stereotypami dotyczącymi np. wieku i procesu starzenia się, ciekawość
Że niby stabilizersi mieli być największymi optymistami? Hola, hola, ta grupa konsumencka wyprzedza ich w przedbiegach! Nie są co prawda przedstawicielami jednego, wspólnego pokolenia. Jednak bliskie im są te same wartości. WGSN określa ich jako joyful activists, którzy stawiają na nowe doświadczenia i na budowanie życia towarzyskiego. Sprzeciwiają się kulturze idealizującej młodość. Chcą natomiast, by dialog społeczny skupił się bardziej na odmityzowaniu starości. Celebrate all ages – podsumowuje WGSN.
Komunikacja marketingowa – tych konsumentów fascynuje nowa technologia. Chcą poznać innowacyjne metody, narzędzia, produkty. Zaangażowanie tej grupy można budować poprzez np. livestreamy z eventów zakupowych – ciekawi ich wirtualna rzeczywistość i szukają nowych doświadczeń. Podczas dokonywania zakupów kierują się zwłaszcza opiniami innych konsumentów, dlatego tak ważnym jest, by zapewnić im właściwe ku temu forum. Co ciekawe, ci “nowi optymiści” będą równie często kupować stacjonarnie, jak i online.