Feminizm i jego nowa forma ekspresji we wnętrzach

56
feminizm
PS I Made This; WGSN

Czy istnieje taki twór jak feministyczne wnętrza? Według WGSN tak. Dzięki dominacji kobiet w nagłówkach gazet w ostatnich miesiącach, ruchy feministyczne zyskały na znaczeniu w sferze projektowania wnętrz. Współczesny feminizm stanowi ogromną część obecnego ducha czasu od globalnych ruchów takich jak Time’s Up czy #MeToo, aż po niezliczone aktywności i wsparcie Międzynarodowego Dnia Kobiet przez wiele marek mody. Etos kobiecej siły ma również wpływ na wiele dziedzin projektowania, co już od jakiegoś czasu jest silnie widoczne.

Z radością obserwujemy proces, gdzie w sztuce i projektach wystroju wnętrz forma żeńska jest celebrowana, a nie poddawana seksualizacji. Od skromnych abstrakcyjnych przedstawień kobiecego ciała po odważne wzory – te pomysłowe przedmioty zostały zaprojektowane, by na nowo spojrzeć na ciało kobiety i wzmocnić jego pozycję. Nowe ikony są cenione za odwagę, umysł, humor i pomysły, a nie za ich wygląd, styl czy bogactwo. Czas odłożyć na chwilę figurkę Supermana czy tradycyjnej księżniczki i zacząć celebrować nowych bohaterów, a co więcej zachęcać młode dziewczyny, aby aspirowały do czegoś więcej.

Pinyatay; Diana Ejaita; Orenda Ceramics; Urban Outfitters

Pełne obnażenie

Kobiece piersi, genitalia czy narządy rozrodcze są celebrowane i szanowane za ich życiodajne właściwości i indywidualne piękno, a nie postrzegane wyłącznie jako motyw seksualny. Orenda Ceramics – pomysłodawcy kadzideł Boobscence „pomagają panować nad twoją przestrzenią z silną kobiecą dumą”, zaś ilustratorka z Nigerii Diana Ejaita porusza kwestie dyskryminacji płciowej i rasowej w swoich pracach. Piniaty Kate Jenkins w kształcie waginy okazują się być bardzo popularne podczas wydarzeń celebrujących kobiety. Bardzo nam się spodobał projekt Melani de Luca, która stworzyła poduszkę Post Butt nawiązującą do trendu belfie (butt-selfie) panującego wśród celebrytów, chcąc tym samym zachęcić do dyskusji na temat komfortu fizycznego i umysłowej niezręczności, zmuszając nas de refleksji: czym właściwie się obecnie komunikujemy?

Lonny; Sequel Magazine; Urban Outfitters

Abstrakcyjna kobiecość

Smakowite, artystyczne kobiece akty prezentowane na obrazach i grafikach zajmują dumne miejsca w głównych pomieszczeniach domu nie ograniczając się wyłącznie do łazienek czy sypialni. Z takiego podejścia bije nie tyle feminizm, co otwarty sposób myślenia. Wijące się linie i uproszczone obrazy kobiecego ciała składają hołd poszczególnym jego częściom, nie pokazując przy tym szczegółów, które mogłyby kogoś urazić. Ekspresja, abstrakcja, kulturalne naładowanie grafik wszystko to odrzuca konformizm i stereotypy. Wilma Stone idealnie łączy nowoczesność z tradycją, zaś Sequel Magazine pokazuje wyższy poziom sztuki poświęconej kobiecości.

India Mahdavi; Elitis; BORNN

Różowa Feministka

Ze względu na konotacje związane ze stereotypami czy #everydaysexism, różowy zaczął być postrzegany jako stylowy wybór. Szereg różowych odcieni w tym modny milleninal pink zdobią nie tylko ściany, ale i meble. Wśród modnych miejsc i przedmiotów możemy wymienić nie tylko Omar’s Place, Pierre Frey, ale również jedną z naszych warszawskich knajp Pink Lobster. Wszystko co różowe nie musi jednak kojarzyć się od razu z feminizmem, jest po prostu modne i przyjemne dla oka.

wnętrza
@palaisflowers; Surface View; @byhestergrams; House of Hackney

(Nie)dziewczęce kwiaty

Kwiaty i liście zarówno jako motyw projektu jak i przedmiot fizyczny są prezentowane w sposób nieco oderwany od tradycyjnych „miękkich” i kobiecych form czy aranżacji. Projektanci bawią się słodkimi kolorami, zestawiając je z ciemnymi czy szarymi odcieniami. Tapety Casadeco są niecodzienną alternatywą dla bardziej tradycyjnych kwiecistych wzorów. House of Hackney oferuje bardziej złożone wzory, podczas gdy Hester van Overbeek zachwyca kwiatami w betonowym wazonie na rustykalnym tle. Patrząc na te aranżacje mamy ochotę wywrócić wystrój naszego mieszkania do góry nogami i wszystko zmienić.

ikony feminizmu
Kehinde Wiley & Amy Sherald; Trouva; Seltzer Goods; Jessica Akerman

Kobiece ikony

Ikony feminizmu są umieszczane na piedestale i zdobią szeroką gamę produktów. Obecnie coraz większa gama wpływowych kobiecych postaci z przeszłości czy teraźniejszości jest honorowana za pośrednictwem przedmiotów ozdabiających nasz dom. Niezależnie czy przedstawiona jest twarz, sylwetka czy cytat. Celebrowane są nie tylko postacie polityczne, ale również ważne dla życia kobiet momenty w historii ludzkości. Projektantka Jessica Akerman tworzy kultowe naszywki, aby uczcić moment, w którym kobiety w Wielkiej Brytanii uzyskały prawo do głosowania.

@laurajquick; @onetenzeroseven; For all Womankind; Dave Buonaguidi

Protest i siła

Światowa sztuka i motywujące cytaty łączą siły. Odważnym krokiem wkraczają w nasze życie coraz to nowe komunikaty i komentarze społeczne i polityczne. Kobiety wspierające kobiety to silny temat przedstawiony przez prozę na plakatach i kolażach. Wzniosłe przekazy i słowa oporu silnie do nas przemawiają. Jako kobiety jesteśmy nieustraszone i nie zawahamy się sprzeciwić światu, który nas nie akceptuje. Magazyn „Marie Claire” z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet rozpoczął kampanię Not My Job, dążąc do prawdziwej równości w miejscu pracy.

PODZIEL SIĘ