Brand Finance, firma z siedzibą w Londynie, opublikowała ranking najlepszych 500 marek, które z impetem i ogromnym sukcesem wkroczyły w 2017 rok.
Ranking składa się z firm z różnych branż, począwszy od żywności przez technologię i rozrywkę, aż po modę. Uplasowanie się na pierwszych trzech miejscach takich firm jak Google, Apple oraz Amazon nie dziwi, warto przyjrzeć się nieco bliżej osiągnięciom firm modowych.
Gigantem w branży odzieży i akcesoriów okazała się marka Nike, która uplasowała się na 28. miejscu rankingu. To o oczko wyżej niż rok temu. Firma zwiększyła swoją wartość o ponad 3 miliony dolarów. H&M również poszybował w górę i zwiększył swoją wartość z 15 milionów dolarów do ponad 19 milionów dolarów. Tuż za nim swoją mocną pozycję utrzymuje ZARA, która znalazła się na 90. miejscu. Rok temu marka znajdowała się na miejscu 115, więc również jej wartość wzrosła. Dalej w rankingu plasują się takie marki jak Louis Vuitton (101), adidas (138), Hermès (172), Rolex (216) oraz Gucci (219). W rankingu swój debiut w tym roku zaliczyły takie marki jak Coach uplasowana na miejscu 368. oraz Christian Dior – 500. W rankingu zobaczymy również marki, które odnotowały spadek, w tym Prada, która w 2016 roku plasowała się na miejscy 446., zaś w 2017 roku znalazła się na miejscu 463. Victoria’s Secret oraz Cartier również spadły nieco niżej niż rok wcześniej, plasując się na miejscach 247. oraz 224.
Analityk Brand Finance, Fei Zhang tłumaczy, że wartości marek są obliczane na podstawie tego, ile każda z nich byłaby skłonna zapłacić za swoją licencję. Firma bierze pod uwagę również przyszłe przychody i opłaty. Pod uwagę brane są również inne wartości, takie jak tempo wzrostu marki czy emocjonalna więź z konsumentem.
Całą listę możecie zobaczyć na stronie Brand Finance.
Autor: Monika Szabelska