Zalando, wiodąca europejska platforma handlu elektronicznego w zakresie mody i stylu życia, odnotowała skorygowany zysk za trzeci kwartał przed odsetkami i opodatkowaniem w wysokości 23,2 mln euro, co stanowi wzrost o 72 proc. w porównaniu z ubiegłym rok.
Przeczytaj również: Jakub Żurowski, dyrektor fabryki Avon „Sztuczna inteligencja w przemyśle to przede wszystkim szybka analiza nieskończonej ilości danych”
Skorygowany EBIT wzrósł do 23,2 mln euro w trzecim kwartale z 13,5 mln euro w tym samym kwartale roku ubiegłego, do czego przyczyniły się niższe koszty realizacji zamówień. Skorygowany EBIT jako procent sprzedaży wzrósł w kwartale do 1 proc. z 0,6 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wartość GMV spadła w tym kwartale o 2,4 proc. do 3,2 miliarda euro, a przychody o 3,2 proc. do 2,3 miliarda euro w tym kwartale w obliczu trudnego otoczenia makroekonomicznego, jakim są złe nastroje konsumentów i spadająca sprzedaż internetowa. Niekorzystny wpływ na kwartał miał także najcieplejszy w historii wrzesień w Europie, gdyż kupujący nie kupowali odzieży na jesień i zimę, jak to zwykle robi w tym sezonie.
Zalando zrobiło kolejny krok w udoskonalaniu swojej strategii platformy, ponieważ pomaga partnerom sprzedawać więcej ich produktów związanych z modą i urodą. Udział partnerów współpracujących w Fashion Store GMV wyniósł 39 proc., co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Przeczytaj również: Nina Grajewska, absolwentka MSKPU „Młodzi artyści muszą wyzbyć się kopiowania pracy innych twórców” [wywiad]
Zalando – pozostałe informacje
Opublikowane wyniki potwierdzają całoroczne prognozy dotyczące skorygowanego EBIT, ale korygują je pod względem wolumenu towarów brutto (GMV) i przychodów w związku z oczekiwaniem utrzymującej się presji popytowej przez resztę roku. Firma kładzie dalsze fundamenty pod przyszły rozwój dzięki inicjatywom strategicznym, takim jak inspirowanie klientów nowymi treściami i formatami opowiadania historii, wprowadzenie luksusowej przestrzeni butikowej w Fashion Store w celu poprawy doświadczeń marek projektantów i klientów oraz rozwój oferty logistycznej firmy.
Wprowadzone we wrześniu „Stories on Zalando” to nowe źródło inspiracji, stworzone we współpracy z Highsnobiety, wpływową światową marką medialną zajmującą się modą i stylem życia, w której Zalando nabyło większościowy udział w zeszłym roku. Historie na Zalando oferują klientom wyselekcjonowane treści w wizualnych formatach, takich jak krótkie filmy, co stanowi nowy sposób odkrywania trendów w modzie i kulturze.
Zalando rozpoczęło udostępnianie nowej, luksusowej przestrzeni w stylu butiku dla marek projektantów w Fashion Store, z nowym i odmiennym wyglądem. Ta aktualizacja sprawi, że Zalando stać ma się bardziej atrakcyjne dla marek luksusowych, dając im większą kontrolę nad tym, jak pojawiają się na platformie i nad wartością marki. Przestrzeń ta zaprosi nową generację luksusowych klientów do odkrycia świeżych, zróżnicowanych i inspirujących doświadczeń zakupowych od projektantów.
W zeszłym miesiącu firma wprowadziła na rynek markę B2B ZEOS, skrót od Zalando E-commerce Operating System, umożliwiającą markom modowym i lifestylowym oraz sprzedawcom detalicznym zarządzanie wielokanałowym biznesem w całej Europie w ramach jednej ujednoliconej platformy. W ubiegłym roku Zalando z sukcesem przeprowadziło pilotaż wielokanałowej realizacji zamówień, która przechodzi pod nową marką i nosi obecnie nazwę ZEOS Fulfillment. Z nową ofertą współpracuje już około 30 marek i sprzedawców detalicznych, takich jak Pepe Jeans należąca do Grupy AWWG oraz znana polska marka obuwia i akcesoriów Kazar.
– Opowiadanie historii, logistyka i technologia są kluczem do pobudzenia naszego przyszłego rozwoju. Nasz zdrowy bilans zapewnia nam elastyczność finansową niezbędną do dokonywania tych strategicznych inwestycji – powiedziała dr Sandra Dembeck, dyrektor finansowa Zalando. – Co więcej, dzięki naszej dyscyplinie finansowej udało nam się osiągnąć kolejny kwartał poprawy rentowności – dodała.
Przeczytaj również: Inspiracja dnia – Jassica Biel
Wytyczne na cały rok 2023
Zalando potwierdziło swoje całoroczne prognozy dotyczące skorygowanego EBIT i dostosowuje swoje prognozy dotyczące GMV i przychodów. Oczekuje się, że skorygowany EBIT w 2023 r. wyniesie od 300 mln euro do 350 mln euro. Obecnie oczekuje się, że w 2023 r. GMV wzrośnie w przedziale od -2 proc. do 1 proc., a przychody od -3 proc. do -0,5 proc. Oczekuje się, że GMV i przychody znajdą się w dolnej połowie przewidywanych zakresów od 1 proc. do 7 proc. w przypadku GMV i od -1 proc. do 4 proc. w przypadku przychodów. Dla porównania w 2022 roku GMV wyniosło 14,8 miliarda euro, przychody 10,3 miliarda euro, a skorygowany EBIT 184,6 miliona euro. Zalando ogłosi wyniki za cały rok 2023 13 marca 2024 r.
Przeczytaj również: MAC zaprasza na Halloween
Materiał prasowy, zdjęcie główne: mat. prasowy