REKLAMA

Jak sprzedawać fashion i beauty w internecie?

REKLAMA
REKLAMA

O książce ,,Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie?” rozmawiamy z jej autorką, Kamilą Gębik – właścicielką agencji kammedia.pl i konsultantką marek fashion & beauty.

Twoja książka rozkłada e-commerce na czynniki pierwsze: pokazuje czym jest i jak się nim posługiwać, by zachęcić klienta do zakupu. Co jeszcze w niej znajdziemy?  

“Piękny e-commerce” opisuje początki oraz historię e-commerce w branżach fashion i beauty, mówi jak zmienił się współczesny konsument i jego nawyki zakupowe w dobie pandemii. Co więcej zawiera poradnik skierowany do tych osób, które planują otworzyć własny sklep online, a także przytacza techniki zwiększające sprzedaż aż po cyfrowy marketing i trendy na najbliższe 5 lat. W projekt tej książki zaangażowanych było aż 100 osób, w tym 19 przedstawicieli e-commerce największych marek fashion i beauty, m.in. Apart, Calzedonia, Yes, Mosquito, Sephora, Vistula i Lancerto. Połączyłam wypowiedzi ekspertów ze swoim wieloletnim doświadczeniem w sprzedaży, marketingu i codziennej współpracy z markami z tych branż. Nie chciałam tworzyć kolejnego ciężkiego do przebrnięcia raportu z wielką liczbą danych. Chciałam zawrzeć dużo konkretów, ale też zależało mi na tym, aby lektura była lekka, przyjemna. Idealna na weekendowy wieczór lub podróż pociągiem. 

Skąd pomysł na self-publishing, a nie współpracę z wydawnictwem zewnętrznym i czy warto iść tym tropem planując wydanie książki?

Zarówno współpraca z wydawnictwami, jak i self-publishing mają swoje plusy i minusy, a dokonanie wyboru nie jest łatwe. Decydując się na własne wydawnictwo ma się większą kontrolę nad całym procesem projektowym. Istotny jest wpływ na jakość papieru, DTP (układ książki), współpracę z działem korekty, z grafikiem tworzącym projekt okładki i ilustracje wewnętrzne. Posiada się również pełną decyzyjność związaną z formą sprzedaży i promocją książki. Wiąże się to z ogromną odpowiedzialnością i pracą pod presją czasu, do tego trzeba posiadać umiejętności komunikacyjne i organizacyjne. To ogromna lekcja pokory, wyciągania wniosków i analizowania błędów, ale także życia, która na pewno na długo ze mną zostanie. Wydając książkę własnym sumptem trzeba też zadbać o sklep internetowy, logistykę, magazynowanie, komunikację z klientami. Dodam także, że ceny papieru wzrosły o 40% więc dla self-publishera jest to ogromne wyzwanie finansowe. Wydając książkę z wydawnictwem odpadają nam te wszystkie problemy, nie musimy też martwić się o kolportaż. Ja zdecydowałam się na tę trudniejszą ścieżkę. 

Warto było?

Tak, gdyż dzięki wydaniu książki poznałam wspaniałych ludzi i nabrałam doświadczenia zawodowego. Otworzyło się przede mną bardzo dużo możliwości. Mogę współpracować z markami z branży fashion i beauty na większą skalę, reaktywowałam agencję Kammedia, odeszłam z pracy w korporacji i żyję na własnych zasadach. Na co dzień realizuję podcasty, live’y dotyczące branży e-commerce, piszę również artykuły eksperckie do magazynów takich jak “Forbes Polska”, “E-commerce & Digital Marketing” i “ICAN Management Review Polska”. Zdobyłam w tym roku tytuł Tygrysa Biznesu 2022 i zostałam prelegentem na targach branżowych. W między czasie piszę kolejną książkę, którą planuję wydać wiosną 2023 roku. 

Jak przy tylu zajęciach znajdujesz work-life balance?

Myślę, że kluczem jest robienie tego, co się naprawdę lubi i dobra organizacja czasu pracy. Warto zaplanować na spokojnie poszczególne działania i być w ich realizacji systematycznym po to, by znaleźć w ciągu dnia godzinę lub dwie na regenerację. Ważny jest dobry sen, ćwiczenia na macie (joga, rozciąganie, oddechowe), a także przebywanie z naturą. W cieplejsze dni rower, nordic walking albo bieganie pomagają mi przewietrzyć umysł. Czasami rzeczywiście można się zapędzić z pracą, ale organizm szybko wysyła sygnał ostrzegawczy.  

Książkę “Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie” kupisz >> TUTAJ <<

„Kamila zebrała w jednym miejscu tych, którzy trzęsą e-commerce w branży fashion i beauty – w książce znajdziecie wypowiedzi osób z Victoria’s Secret, Decathlon czy Calzedonia. Nie są to jednak „wywiady-rzeki” – autorka zadbała o to, by proces tworzenia e-commerce ubrać w przejrzystą strukturę i polecić konkretne narzędzia. A punkt widzenia ludzi zarządzających takimi sklepami jest „wisienką na torcie” – pokazuje praktyczne zagadnienia, których odkrycie czasem zajmuje lata i kosztuje mnóstwo pieniędzy. Jeśli tworzysz e-commerce w branży fashion lub beauty, zestaw rad zawartych w książce będzie nieoceniony. Warto – bo czemu masz uczyć się na własnych błędach?”

– Paweł Tkaczyk, wszechojciec, agencja brandingowa MIDEA. „Człowiek Roku PL Marketingu” w 2012

“W branży e-commerce jedyną stałą jest zmienna” – usłyszałem to kiedyś od jednego z klientów. Dowodem na to jest prawie każde spotkanie, które odbywam. Pomimo, że rozmawiamy o e-commerce, to spotkania te różnią się od siebie. Sklepy internetowe mają różne pomysły, różne plany rozwojowe oraz różną wizję swojej przyszłości. Z Kamilą miałem okazję niejednokrotnie się spotkać i porozmawiać na ten temat, bo jakby nie było – chociaż pojęcie „e-commerce” znane jest już od lat, to tak naprawdę my wszyscy wciąż go budujemy i naszymi wspólnymi siłami go zmieniamy. Cieszę się, że Kamila zdecydowała się napisać o tym książkę, zapraszając do podzielenia się swoimi doświadczeniami różne firmy prowadzące duże biznesy online. Daje to ogromny przekrój wiedzy, która w przyjemny sposób jest przekazywana czytelnikowi. Jestem przekonany, że „PIĘKNY E-COMMERCE” jest książką skierowaną do każdej osoby, która w mniejszym lub większym stopniu zostawia swój ślad w tej branży. Obecnie coraz bardziej mierzymy się z pojęciem „omnichannel”, czyli przenikania znanego biznesu online z innymi obszarami sprzedaży, tworząc tym samym piękną całość. Zapraszam do wspólnej podróży z Kamilą i budowania przyszłości zakupów online”.

– Mateusz Zemczak, e-commerce Sales Manager w ING / imoje.pl

Kamila Gębik – właścicielka firmy KAMMEDIA – www.kammedia.pl i  autorka książki ,,Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie?” – www.pieknyecommerce.pl. Od wielu lat łączy w swojej pracy sprzedaż, marketing, PR, copywriting, a także wysokie umiejętności organizacyjne. Pracowała jako Business Development Coordinator Grupy Domodi/ Holding Wirtualna Polska. Na co dzień współpracowała z markami fashion i beauty takimi jak: Bielenda, Dr Irena Eris, Yves Rocher, Nivea, Hebe, Clochee, Levis, Adidas, Apart, Olsen, Sadva, Briju, Yes. 

REKLAMA
REKLAMA