Nike wychodzi z kryzysu? Po miesiącach spadków i restrukturyzacji amerykański gigant sportowy publikuje wyniki finansowe za Q4 2025, które przebiły oczekiwania analityków. Mimo że firma wciąż notuje spadki przychodów, to są one mniejsze, niż prognozowano. Czy to oznacza, że strategia Elliotta Hilla naprawdę działa?
W tym artykule przeczytasz:
- Jakie wyniki finansowe za Q4 2025 opublikowało Nike?
- Dlaczego spadki przychodów są mniej dotkliwe, niż przewidywali analitycy?
- Ile firma wydała na marketing i jakie przyniosło to efekty?
- Co dalej z produkcją Nike w Chinach?
- Jak zmieniła się wartość akcji giganta po publikacji raportu finansowego?
- Jakie decyzje strategiczne podjął CEO Elliott Hill i jakie są ich skutki?
- Dlaczego marka Converse ma najgorsze wyniki w całym portfolio?
Wyniki finansowe Nike Q4 2025
Po wielomiesięcznym kryzysie i zmianie strategii amerykański gigant zaczyna wychodzić na plus. Potwierdzają to wyniki finansowe Nike za Q4 2025, który zakończył się 31 maja 2025. Zgodnie z raportem zyski są wyższe, niż przewidywano. Co więcej, chociaż firma zanotowała spadek przychodów, to był on mniejszy od prognoz analityków.
Analitycy prognozowali spadek przychodów do 10,72 mld dolarów (-14,9%). Jednak – jak wynika z raportu finansowego Nike – koncern zamyka czwarty kwartał z przychodami na poziomie 11,1 mld dolarów (-12%). Z kolei w roku fiskalnym 2025 marka wygenerowała 46,3 mld dolarów (-10%). Marża brutto spadła w Q4 do 40,3%, główne ze względu na „zmiany w strukturze kanałów sprzedaży” i wyższe rabaty. W skali roku wyniosła 42,7%.
Co ciekawe, koncern odnotował najgorsze wyniki w Chinach. To właśnie tam sprzedaż spadła w Q4 aż o 21%.
„Wkraczając w nowy rok fiskalny, otwieramy nowy rozdział, a kolejnym krokiem jest dostosowanie naszych zespołów do przewodzenia sportowi poprzez to, co nazywamy ofensywą sportową. Przyspieszy to nasze działania Win Now, aby zmienić pozycję naszej działalności w celu przyszłego wzrostu”
– mówi dyrektor generalny Nike, Elliott Hill.
Matthew Friend, dyrektor finansowy firmy, podkreśla, że marka spodziewa się, że „przeciwności będą odtąd łagodnieć”. Zgadza się z nim Hill, który oczekuje, że od tego momentu wyniki firmy będą się tylko poprawiać.
Sprawdź, jak wyglądały wyniki finansowe Nike w poprzednim kwartale
Converse radzi sobie najgorzej
Podczas gdy przychody marki Nike osiągnęły w Q4 poziom 10,8 mld dolarów (-12%), Nike Direct zamyka czwarty kwartał 2025 z wynikiem 4,4 mld dolarów (-14%). Najgorzej wypada inna marka należąca do amerykańskiego koncernu – Converse, czyli producent kultowych trampek. Jak wynika z opublikowanych wyników finansowych, brand wygenerował 357 mln dolarów przychodu (-26%).
W skali roku fiskalnego 2025 Converse osiągnęło przychód 1,7 mld dolarów (-19%). Za to Nike wygenerowało 44,7 mld dolarów (-9%), a Nike Direct – 18,8 mld dolarów (-13%).
Sprawdź też: Nike ogłasza podwyżki cen wybranych produktów
Nike inwestuje w marketing
Koszty sprzedażowe i administracyjne w Q4 wyniosły 4,1 mld dolarów (+1%). Aż 1,3 mld dolarów przeznaczono na tzw. koszty kreowania popytu, czyli wydatki związane z marketingiem marki. To aż 15% więcej w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Za to restrukturyzacja i zwolnienia w szeregach Nike przyniosły oszczędności w kosztach operacyjnych i zapewniły 3-procentowy spadek.
W roku fiskalnym 2025 tzw. koszty kreowania popytu wzrosły o 9%, a koszty operacyjne spadły aż o 7%, osiągając poziom 11,4 mld dolarów.
Koniec z produkcją w Chinach?
Słabnący popyt na azjatyckim rynku i cła Donalda Trumpa sprawiły, że koncern podjął decyzję o ograniczeniu produkcji w Chinach. Nike chce w ten sposób złagodzić wpływ taryf na import, które – według szacunków firmy – mogłyby doprowadzić do zwiększenia kosztów o około 1 mld dolarów. Amerykański gigant planuje „zoptymalizować strukturę źródeł zaopatrzenia”, przenosząc produkcję do innych krajów.
Akcje Nike znowu rosną
Jak donosi Reuters, giełda szybko zareagowała na wyniki finansowe przedstawione w czwartek przez Nike. Wartość akcji skoczyła dziś rano o 9,2%. Z kolei w dzień wcześniej amerykański koncern zanotował aż +11%. To odpowiedź na mniejszy niż prognozowano spadek przychodów i decyzję o ograniczeniu produkcji w Chinach.
Strategia Hilla przynosi efekty
Elliott Hill pełni funkcję CEO Nike od 14 października 2024. Powrót wieloletniego pracownika z emerytury i nominowanie go na dyrektora generalnego było próbą uratowania sportowego giganta, który zmagał się z problemami finansowymi i przegrywał z konkurencją. CEO od razu wziął się do pracy, zmieniając strategię i rozpoczynając milionowe inwestycje. Hill odnowił relacje z partnerami handlowymi, dzięki czemu Nike wróciło po 6 latach na platformę Amazon. Dodatkowo produkty z kultowym logo Swoosh trafiły do większej liczby sklepów stacjonarnych.
Jak widać w wynikach finansowych Nike, koncern intensywnie inwestuje w marketing, skupiając się głównie na sporcie. Wszystko po to, aby wzmocnić profesjonalny wizerunek brandu i zyskać przewagę nad konkurencją.
Współprace pomogą w odzyskaniu pozycji lidera?
Nike stawia również na współprace. Ostatnio z Faith Kipyegon, a wcześniej z amerykańską celebrytką. Mowa o marce stworzonej z Kim Kardashian, dedykowanej wyłącznie kobietom. Chociaż premierę zapowiadano na tegoroczną wiosnę, to nadal nie wiemy, kiedy produkty trafią do sprzedaży. Opóźnienie ma być spowodowane wewnętrznymi procesami produkcyjnymi.
Więcej o przesunięciu premiery przeczytasz w tym artykule
Zdjęcie główne: Unsplash